מי הזיז את האתר שלי?

עד לפני שנים אחדות, התשובה לשאלה “מאיפה מגיעים הגולשים לאתר שלכם”, הייתה פשוטה – מהמחשב האישי שלהם. בשנים האחרונות עולם ציוד הקצה השתנה באופן רדיקלי – ומגמת השינוי רק עומדת להחריף. הגישה לאינטרנט נעשית כיום באמצעות מגוון עצום של מכשירים, עם מערכות הפעלה שונות וגדלי מסך אחרים. סלולרים, טאבלטים, מחשבי לוח ומסכי טלוויזיה ענקיים. בעתיד הלא ממש רחוק גם המקרר, שלטי הפרסום, לוחות התצוגה במכוניות – בקיצור, כל מכשיר אפשרי, יהיו מחוברים לרשת.

המגמה הזו יוצרת בעיה קשה מאוד למתכנני אתרים: כיצד ניתן לבנות אתר שייראה טוב ללא תלות במכשיר הגישה. אחד הפתרונות הוא פיתוח של אפליקציה ייעודית בעבור כל מכשיר: אפליקציה לאייפון, לאנדרואיד, לאייפד וכו’. הבעיה היא שזהו פתרון יקר מאוד שמצריך השקעה בלתי פוסקת בהתאמת גרסאות ועדכון שלהן. בנוסף, ריבוי המכשירים העתידי יהפוך את המשימה לכמעט בלתי אפשרית.

פתרון אחר שהולך ותופס תאוצה הוא בניית אתרים שמתאימים את עצמם למכשיר הגישה באופן אוטומטי באמצעות “עיצוב מגיב” או באנגלית Responsive Web Design.

זהו הטרנד החם ביותר בעולם עיצוב האתרים, ונושא מדובר מאוד בבלוגים, בפורומים מקצועיים ובכנסים העוסקים בנושא. אז מה זה בעצם אומר? כאשר מתכננים אתר בגישה זו – האתר מגיב לגודל המסך ולרזולוציה שלו בצורה אוטומטית. האתר מזהה את המכשיר ממנו גולש המשתמש ומציג לו את האתר בצורה המיטבית. השינוי יכול להיות קטן וצנוע, או גדול ומהותי יותר ולהתאים מחדש גם את הפוקציונליות ואת ממשק המשתמש.

אותו אתר בגישה שונה

הסיבות לכך ברורות – מכשיר הגישה משפיע מהותית על התנהגות הגולש. הציפיות והצרכים שלו אחרים, היכולת שלו לבצע פעולות כמו רישום, כתיבה, חיפוש וניווט משתנות משמעותית. כדי לא לאבד אותו, צריך לספק לו את החוויה הטובה ביותר.

את המשמעות של ההבדלים בגודל המסך קל לכל אחד לתפוס, אבל למכשיר הגישה יש השפעה גם בהקשרים אחרים. דוגמה טובה לכך היא ההבדל העצום בין גלישה באתר ממחשב רגיל – בהשוואה לגלישה ממכשיר שמבוסס על מסך מגע. הגולש שמגיע ממכשיר עם מסך מגע משתמש בצורה שונה לחלוטין באתרים – ונוטה להגיב הרבה יותר לכפתורי לחיצה למשל, מאשר לשדות שצריך למלא אותם בטקסט.

חושבים ביחד

כדי למקסם את יכולות האתר בכל מכשיר, לא ניתן להסתפק בפעולות בסיסיות כמו שינוי מספר העמודות בדף, הקטנת פונטים ותמונות. יש צורך במחשבה מדוקדקת ומשותפת של המעצבים, המפתחים ומומחי חווית המשתמש – שצריכים לשבת ולהחליט ביחד מה יראו בכל מכשיר גישה וכיצד יתנהג האתר, בהתאם לאפיון צרכי המשתמש ולמטרות העסקיות של האתר. גם לאחר שהאתר מושק ופעיל – יש לעקוב אחר התנהגות המשתמשים בפועל ולשפר את העיצוב במידת האפשר.

כבר כיום ניתן למצוא לא מעט אתרים שתוכננו כך. האתר של פעילות המים של שטראוס בבריטניה עוצב בשיטה זו:

1

 

ובגרסת המובייל:

2

 

דוגמה נוספת יפה אפשר לראות באתר של הבוסטון גלוב

3

ודוגמאות רבות אפשר למצוא בבלוג הזה.