אסטרטגיה – הצעד הראשון בדרך לאפליקציה

יש לכם רעיון מעולה לאפליקציה. מזל טוב!
רגע לפני שאתם מתחילים לעצב מסכים ולכתוב קוד, יש כמה טעויות של מתחילים שכדאי שתמנעו מהן. תכנון הפיצ'רים, ניהול הספקים, חוויית המשתמש ועוד – כל אלו מכילים אתגרים שיכולים לבנות או להרוס את האפליקציה שלכם. איך תדלגו מעליהם? הצעד הראשון הוא האסטרטגיה

יעדים ומטרות

קמת בבוקר עם רעיון לאפליקציה שתשנה את העולם? הארגון שלך מעוניין באפליקציה כדי ליצור יתרון תחרותי? עם יותר מ-3.5 מיליון אפליקציות ב-Google Play וכ-3 מיליון ב-App Store נכון לתחילת 2018, התחרות על לבו של המשתמש קשה מאי פעם. כדי ליצור אפליקציה שמשתמשים אוהבים וחוזרים אליה שוב ושוב, נרצה לענות על צורך אמיתי, ולהציע פתרון וחוויית שימוש פשוטה ומהנה. אז איך יוצרים אפליקציה מוצלחת שאנשים ירצו להוריד ולהשתמש בה שוב ושוב?

רגע לפני שאתם רצים לכתוב קוד חשוב לענות על כמה שאלות:

מודל עסקי

מהו היעד העסקי של האפליקציה? איזה מענה חדשני היא תוכל לייצר למשתמש? מה הוא המודל העסקי, ממה בסופו של דבר נרוויח כסף? מה היכולות המינימליות שצריכות להיות לאפליקציה?

קחו לדוגמה את ענקית האונליין בתחום האופנה  Asos – שהאפליקציה היא מוצר משלים לחנות האונליין. זאת לעומת המודל של איקאה או H&M שמציעות ללקוח הישראלי קטלוג אינטראקטיבי בלבד, כשאת הרכישה רוצים שתשלימו בחנות פיזית. ההחלטה לא להציע הזמנה און-ליין היא החלטה אסטרטגית. אפליקציות יכולות לשרת מגוון של מטרות, החל מהכנסת כסף לארגון ועד ייעול עבודה של ארגונים, חסכון בכח אדם ושיפור השירות.

קהל היעד

מי האנשים שיוכלו לקבל ערך מהאפליקציה? מי הקהל שחשוב לנו למשוך? לקוחות קיימים או חדשים? קהל מקומי או מעבר לים? אפליקציית פפר של בנק לאומי למשל, פונה לקהל מקומי חדש – צעירים שמחפשים גישה בנקאית חדשה. האפליקציה מאפשרת לבנק לפנות לקהל הזה ולהציע לו הצעת ערך שמתחרה בבנקים המסורתיים. בדרך כלל נזהה כמה קהלי יעד, נתעדף אותם ונגדיר את מי חשוב לנו לרצות ומתי.

הגדרת הבעיה

זוכרים את YO? אי שם ב-2014 הורידו את האפליקציה הזו מאות אלפי אנשים, ושלחו לחברים שלהם את המילה YO. כן, זה הכל. זו היתה אפליקציה שלא עושה כלום, וכצפוי הבאזז שייצרה לא נמשך הרבה זמן. האפליקציות ששורדות הן אלו שנותנות ערך אמיתי למשתמש, משפרות את חייו, פותרות בעיה כלשהי והופכות לחלק מסדר היום שלו (תחשבו למשל על הזמנות בסופר, ניווט, תקשורת). אנשים חוזרים לאפליקציות שנותנות להם ערך אמיתי – מענה אמיתי על בעיה אמיתית.

הגדרת הפתרון

בשלב האסטרטגיה עשויים לצוף מגוון פתרונות אפשריים. האתגר שלכם – לא להתאהב בהם. לאנשים יש נטייה להתאהב בפתרונות הראשונים שעולים בראשם, ולהתעלם מהחסרונות הפוטנציאליים שלהם. כדי להמנע ממצב כזה עד כמה שאפשר, מומלץ לבצע מחקר מעמיק שייתקף את ההנחות שלכם. תוכלו גם להשיק את האפליקציה בשלב ראשון כ-Minimum Viable Product, מוצר בעל הפונקציונאליות המינימלית הדרושה כדי לפתור את בעיה המרכזית. ההשקעה הנמוכה יחסית וניתוח נתוני השימוש יכולים להוות מחקר הרבה יותר משתלם מכל מחקר תאורתי שתעשו.

למשל אם פיתחתם אפליקציה שתשרת סוכנות תיירות – דרישות מינימליות יהיו למשל היכולת להזמין טיסות ומלונות. פיצ'ר של דירוגים/ביקורות או שיתופי חברים – יהיה אפשר להוסיף בהמשך. לעומת זאת אפליקציה חברתית תהיה חייבת להכיל יכולות שיתוף כבר בשלב ה-MVP שלה.

iOS או אנדרואיד? מאיפה מתחילים

זוהי שאלת השאלות, והתשובה בקיצור נמרץ היא – תלוי. תלוי בקהל היעד, תלוי בתקציב ובאסטרטגיה שלכם. מאילו מכשירים גולש הקהל שלכם? נכון ל-2018, 99 אחוז משוק הסמארטפונים נשלט על ידי אנדרואיד מבית גוגל ו-IOS של אפל, אף שזה לא תמיד היה כך. משתמשי אנדרואיד נחשבים לנאמנים יותר, מאשר אייפוניסטים שמתלבטים לעתים אם להגר.
מצד שני אפליקציות iOS פונות למשתמשים מבוססים יותר, שמוכנים לשלם את המחיר הגבוה של מכשירי אפל. לעומתם מכשירי אנדרואיד מגיעים ברמות מחיר שונות, ולכן קשה יותר לאפיין את המשתמש הטיפוסי שלהם מבחינת רמת הכנסה והתנהגות.

מבחינה טכנית הפיתוח לאנדרואיד עשוי להיות פשוט יותר בגלל יתרונות הקוד הפתוח, המאפשר גמישות וגישה לספריות קוד מגוונות. הפיתוח למכשירי iPhone דורש לעתים התמחות בשפות תכנות נוספות וכלי הפיתוח של Apple מחייבים שימוש במכשירי מאק, מה שמייקר את הפיתוח. מעבר לכך – תהליך אישור האפליקציות בחנות האפליקציות של Apple מורכב יותר. באופן ממוצע, קל ומהר יותר להעלות אפליקציה ל-Google Play, מאשר ל-App Store.

בשנים האחרונות קורים שני תהליכים מקבילים: אפל מורידה מעט את חסמי הכניסה, ואילו גוגל מנקה אפליקציות שלא עומדות בתנאי הקבלה העדכניים. יחד עם זאת, הבחירה בסביבת פיתוח היא לא רק עניין של פיתוח או דרישות של החנויות, אלא בעיקר עסקי – הקשור לגודל תקציב פיתוח ולמטרות האפליקציה. כמות ההורדות ב-Google Play גדולה יותר, אך האפליקציות ב-App Store רווחיות יותר באופן עקבי.
מצד שני, גם העליונות של Apple לא מובטחת, וכבר יש תחזיות המדברות על כך שתוך מספר שנים, נראה את Google Play עוקפת את App Store.

בהקשר של חוויית משתמש, משתמשי Apple רגילים לחוויית משתמש טובה יותר, ולכן אם תשיקו את האפליקציה קודם כל ב-IOS, ככל הנראה תקבלו פידבקים רבים יותר, ותוכלו ללמוד ולשפר את האפליקציה מהר יותר.


זה היה הפרק הראשון במדריך לפיתוח אפליקציה

רוצים להמשיך לקרוא?
הורידו את המדריך המלא לפיתוח אפליקציות עכשיו בחינם