בנק גדול בכיס הקטן

אחד הטרנדים הבולטים ביותר בעולם הבנקאות הדיגיטלי – הוא יצירת שירותים ואפליקציות לעולם הנייד – הסמארטפונים והטאבלטים. מהפיכת הסלולר נמצאת כבר בעיצומה – ולחלק גדול מהאוכלוסייה הבוגרת יש מכשיר מתקדם שמסוגל לבצע פעולות בנקאיות. הבנקים הגדולים בעולם – וגם פה בישראל – השיקו כבר שורת כלים לעולם הנייד אך מלוא הפוטנציאל עדיין לא מוצה.

כבר כיום ניתן לראות שהמשתמשים מאמצים את ערוץ הבנקאות הנייד בחום ובשנת 2011 נרשמה עלייה של 45% במספר המשתמשים ביחס לשנה שלפני כן. בנוסף, מחקר של קומסקור מלמד כי המשתמשים בערוץ הנייד מתקשרים עם הבנק פי 2 יותר פעמים בחודש לעומת משתמשי האינטרנט. המשמעות ברורה – הנגישות מהסלולר או הטאבלט הופכת את התקשורת לנוחה וזמינה בעבור רבים – ומחזקת את הקשר שלהם עם הבנק, דבר שיוצר כמובן הזדמנויות עסקיות ושיווקיות חדשות.

להתחיל מהבסיס

אין ספק כי הביקוש לשירותים סלולרים רק יילך וייגדל בשנים הקרובות – ועל הבנקים להיערך לכך כדי לא להחמיץ את ההזדמנויות החדשות שהמדיום הזה מביא איתו. ראשית, ישנם כמובן שירותים בסיסיים שהבנק צריך לספק בנייד: גישה לחשבון, ביצוע פעולות בנקאיות, קבלת מידע מיידי ורלבנטי וכו’. האתגר בהקשר הזה הוא לספק את השירותים בצורה הנוחה, הידידותית והמהירה ביותר. בסלולרי –  הממשק ונוחות השימוש בו חשובים הרבה יותר מאשר במחשב נייח. הלקוח צריך להרגיש שהשימוש נוח, זורם, פשוט ומהיר – כדי להפוך אותו להרגל.

לצד השירותים הללו – יש כמובן מקום לחשיבה יצירתית על שירותיים מקוריים וייחודים, שעונים על צרכי הלקוח. השירותים הללו צריכים לענות על כמה קריטריונים. ראשית – עליהם לשרת צורך אמיתי של הלקוחות. שירות שלא פותר בעיה – לא יצליח לאורך זמן גם אם יתמכו בו שיווקית. שנית – השירות צריך לנצל את היתרונות של הבנקאות הסלולרית: זמינות מיידית, בכל מקום, בכל שעה – כדי לתת פתרונות מהירים בזמן אמת, ולא להוות רק גרסה ניידת לשירותים רגילים.

דוגמה טובה אפשר לראות בשירות שהשיק בנק אוצר החייל האמריקאי (USAA): אפליקציה לרכישת רכב, שמאפשרת ללקוח לקבל את כל המידע והשירותים הבנקאיים שלו – בעודו מבצע את העסקה. ככלל – שירות סלולרי יכול להשתלב היטב במגוון של סיטואציות צרכניות שבהן הלקוח מעוניין לבצע רכישה גדולה – ובאותה הזדמנות יכול לבדוק באמצעות האפליקציה את מצב החשבון שלו, כמה הוא יכול להוציא, ולקבל תנאי מימון מיידים ומשתלמים מהבנק.

https://www.usaa.com/inet/pages/mobile_auto_home

העתיד מעבר לפינה

לצד הדוגמאות הללו – ישנם מגוון שירותי בנקאות סלולרית שעתידים לתפוס מקום של כבוד בחיי היום יום שלנו, ככל שהטכנולוגיה תתפתח ותאומץ. הפקדת צ’קים בסלולר באמצעות סריקה שלהם לדוגמה כבר הפכה למעשה שגרתי בארה”ב. בארץ, הרגולציה עדיין אינה מתירה הפקדת צ’קים באופן זה אך יש להניח שבעתיד נראה שינוי בעמדת הרגולטור שיתאים את עצמו להתפתחות הטכנולוגית. תשלומים סלולרים והעברות כספים בסלולר נמצאים ברוב העולם בשלבי הפיילוט – וברגע שטכנולוגיית ה-NFC שמאפשרת תקשורת מאובטחת בין הטלפון לבין קוראי תשלום תאומץ – הסלולרים עתידים לתפוס את מקומם של כרטיסי האשראי הפיזים.

ברגע שזה יקרה, הבנקים יוכלו להציע ללקוחות שירותים מתקדמים מאוד של ניהול תקציב, שכן כל רכישה שהלקוח יבצע תירשם מיידית בחשבון הבנק שלו ותתוייג – מה שייאפשר ללקוח לדוגמה להחליט מראש בכל חודש מה תקציב הקניות שלו לסופר – והאפליקציה תפקח עבורו על ההוצאה המצטברת.

לצד הדוגמה הזו ניתן לחשוב עוד על שירותים עתידיים רבים שמשלבים בין צרכנות ופיננסים – ויכולים להיות מובלים על ידי הבנקים. היכולות של הסמארטפונים עתידות להשתדרג משמעותית בשנים הקרובות והדבר יאפשר לבצע מגוון רב של פעולות במהירות ובקלות. בנוסף – יש לזכור שהדור הצעיר גדל כיום עם סלולרי חכם ביד. ברגע הוא יצטרף לעולם צרכני השירותים הבנקאיים, הוא צפוי להזניק את השימושים בצורה משמעותית. בנקים שיספקו לו שירותים חדשניים, יכבשו את ליבו – ייצרו יתרון תחרותי ויגדילו את ההכנסות.

כאן ב”ריל קומרס” רכשנו בשנים האחרונות ניסיון רב בפיתוח שירותים בנקאיים לעולם הדיגיטל ככלל ולעולם הנייד בפרט. נשמח לספר לכם על הלקחים שהפקנו ולייעץ לכם כיצד ליישם אותם בפועל.