אייפון, סמארטפון ואיך להיערך להשקעות באינטרנט הסלולרי ובאפליקציות

העולם הטכנולוגי מתאפיין בחדשנות מתמשכת ולצידה, בתקופות מזדמנות של שינויים דרמטיים המכונים גם “חדשנות משבשת” (תרגום חופשי ל- Disruptive Innovation). האינטרנט היה שינוי גדול ומשבש למן הופעתו כמדיום המונים באמצע שנות ה- 90. מאז הוא ממשיך ומתפתח, כובש תחומים חדשים ומשנה את אורחות חיינו תוך שהוא מאיץ תהליכים עסקיים וחברתיים קיימים ויוצר חדשים.

האייפון (כמייצג הדור החדש של הסמארטפונים) מייצג גם הוא חדשנות משבשת. הוא שינה את הכללים, התפיסות והשימושים המקובלים של טלפון סלולארי ויצר מהפכה מעצם כך שהפך למציאות את הדברים עליהם דיברו היצרניות הסלולאריות (וחזו האנליסטים) כתהליך מתמשך ורב שנים של האבולוציה הצפויה לטלפון הסלולארי. (עוד דרך לבחון האם הוא אכן עונה להגדרה היא לבחון את ההשלכות של הופעתו בשוק על הצרכנים, על היצרניות ועל המפעילים הסלולריים. השינויים האלה גדולים ומרתקים ויוקדש להם מאמר נפרד).

שינויים טכנולוגיים היוצרים שינויים התנהגותיים דרמטיים מתאפיינים לרוב גם באנומליות של הטווח הקצר ויש להם השלכות שונות ומשונות. למשל: ניתוב השקעות לא מווסת, תשומת לב לא פרופורציונאלית של התקשורת, פיתוח עסקי/טכנולוגי ללא מודל עסקי, ולעיתים גם חלטורות (בועת ה”דוט קום” שהתפוצצה בשנת 2000 היתה דוגמא בולטת לכך).

האתגר של תקופות כאלו הוא להבין את הפוטנציאל, לנתח את הכיוונים ולכוון ולווסת את הפעולות וההשקעות בהתאם. “פעולה בהתאם” אינה אומרת בהכרח השקעת משאבים רבים מיידית, בעצם, ברוב המקרים המצב הוא הפוך. המהפכה הטכנולוגית נוטה להקדים בקצב התפתחותה את שינויי ההתנהגות וקצב האימוץ בקרב הציבור הרחב – גם כאשר אלו מהירים מאוד. יש לכך מספר סיבות ואחת מהן היא הפנייה מאסיבית של משאבים וכספים לתחום החדש במסגרת מה שמכונה לעיתים “הבהלה לזהב”.

העניין הוא שעל מנת להגיע להישגים בסביבה עסקית כזאת (שנוטה להיות כאוטית בשלביה הראשונים) יש יתרון דווקא לחשיבה במונחים של טווח ארוך. יש ערך רב יותר לאיפוק המתבטא בהשקעות מדודות ומתמשכות תוך התאמת קצב ההשקעות לקצב אימוץ השינוי על ע”י הציבור הרחב וקהלי היעד (וכמובן גם ליכולת). השקעה כספית בלתי פרופורציונאלית בשלב הראשון מקטינה מאוד את הסיכוי להגיע להישגים עסקיים משמעותיים ולעיתים קרובות מובילה בהמשך לייאוש ולזניחת המהלך כולו – לפעמים דווקא ברגע הקריטי מבחינה עסקית, כאשר הבשלת השוק נמצאת מעבר לפינה.

עם התקרבות מועד השקתו הרשמית של האייפון בישראל (והאייפון כמייצג של דור שלם חדש של מכשירים) עומדת באוויר תחושה של ערב שינוי גדול. שינוי שחברה שלא תהיה חלק ממנו עלולה להפסיד הזדמנויות עסקיות גדולות לאחרים ואולי אף למצוא את העסק הקיים מאויים ע”י מתחרים (חדשים או קיימים) שהשכילו להשקיע במדיום החדש מהר יותר, הרבה יותר, או כל סוג אחר של “יותר”.

כמי שעוסקים בתחום הסלולרי ובחוויית האינטרנט הסלולרי לעומקן, חשוב לנו להאיר, במיוחד בנקודת הזמן הזאת, שדווקא מפני שהפוטנציאל וההזדמנות הם כה גדולים (וכזה תמיד הוא גם האיום) יש להיערך בחכמה. כדי להגדיל את הסיכויים למצות את ההזדמנויות ולקדם היטב את פני האיומים יש צורך לבצע היערכות הכוללת חשיבה, קביעת אסטרטגיה ובניית תוכנית פעולה לטווח הקצר, הבינוני והארוך. על תוכנית זאת לכלול התייחסות מושכלת לקצב ההשקעות הרצוי תוך שימת לב ל- Road Map המוצרי של המכשירים, הטכנולוגיות, התפתחות שירותי הרשת, פעילות מתחרים ומגמות שוטפות. במקביל לכל אלה יש להתאים את ההשקעות לקצב החדירה החזוי של היכולות החדשות וקצב אימוצן בקרב קהלי היעד.

אז איך להיערך לפיתוח אפליקציות באייפון (או סמארטפון אחר)?

האינטרנט הסלולרי (או הנייד) הוא בבסיסו הרחבה של מדיום האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותו במחשב האישי (מהבחינה הזאת מדובר לכאורה באבולוציה יותר מאשר ברבולוציה). יחד עם זאת, כפי שממחיש האייפון, יש בו בשורה גדולה חדשה מפני שבפעם הראשונה הוכח שניתן לגלוש באינטרנט בצורה אמיתית ויעילה באמצעות טלפון סלולרי. לאור זאת נכון יהיה לראות בו את השלב הבא של התפתחות המדיום והמעבר לאינטרנט אישי באמת, בו הגלישה הופכת אישית ופרטית כמו המכשיר ממנו אני גולש, המכשיר זמין איתי בכל זמן ובכל מקום, ובנוסף, יכולותיו הנוספות של המכשיר (כמו gps, מצלמה, מיקרופון…) יוצרות רובד נוסף של אפשרויות הבאות לידי ביטוי בעולם האפליקציות, העשיר מאוד בחוויית המשתמש שהוא מציע וביכולות הפונקציונאליות.

אם כן, האייפון (וכל אלה המצטרפים אליו עכשיו) הם יותר מעוד שלב באבולוציה של התפתחות האינטרנט והקשר ההדוק בין יכולות מכשירי הסלולר החדשים למדיום האינטרנטי הבשל הוא המפתח ליצירת אפליקציות מתוחכמות המריצות תהליכים עסקיים אמיתיים, מייצרות ניידות, זמינות ויכולות עסקיות ברמה שטרם הכרנו.

זאת בדיוק הסיבה מדוע בנקודת הזמן הזאת מתחיל גם המבחן העסקי, והוא מאתגר. ההייפ כבר בהחלט כאן והוא צפוי עוד להתגבר משמעותית במהלך השנה הקרובה. יהיו לו השלכות שונות ואחת מהן תהיה הסטה של משאבים והשקעות שרואות רק טווח קצר (בהלה לזהב), ואלו בתורן יזינו את כתיבתן של אפליקציות רבות שלרובן המכריע לא תהיה זכות קיום כישות עצמאית (בדיוק כפי שרובן המכריע של מעל ל- 75,000 האפליקציות באפפ-סטור של אפל זוכות למספר אפסי של הורדות מצד משתמשים). זה יהיה גם הזמן בו יצוצו אפליקציות שלעיתים קרובות מידי יהיו כתובות לא טוב מבחינת ממשק, חוויית משתמש, ביצועים, אבטחת מידע וארכיטקטורת מערכת, ורבות מהן יהיו אפליקציות שנכתבו ללא כל הקשר וחשיבה על יעדיה של החברה שמימנה אותן וכיצד מקדמים אותם.

אז כן, הדברים עלולים להישמע קצת כמו נבואת זעם (וכולנו זוכרים למי ניתנה הנבואה מאז חורבן המקדש), אבל הם לא. הם רק תחזית המבוססת על ניסיון, התבוננות ועשייה רציפה ההולכים אחורה אל הימים הראשונים של האינטרנט כמדיום המונים (1994), שהתחלפו בימים העליזים של תקופת ה”דוט קום”, שהתחלפו בנהרות הדמעות של התפוצצות בועת ה”דוט קום”, שעברו ופינו את מקומם להבשלה ולהתבגרות הטכנולוגית של האינטרנט ולאימוצו הכולל כמדיום ההמונים הראשון בחשיבותו (שדוחק את הטלוויזיה למקום שני), והם מבוססים גם על הניסיון, ההתבוננות והעשייה המתמשכת של ריל קומרס באינטרנט, גם הסלולרי.

אז איך להיערך? בדומה למהפכת האינטרנט של סוף שנות התשעים כך גם בסלולר כעת, עומק, חשיבה כוללת ומקיפה והשקעה בבניית אסטרטגיה ותוכנית פעולה מוכוונת יעדים הם שיביאו את ההישגים. וחשוב גם להדגיש: בשלות או חוסר בשלות של כלי פיתוח ופלטפורמות טכנולוגיות הם חסמים שניתן להתגבר עליהם באמצעות ניסיון, ידע טכנולוגי רחב ועמוק וחשיבה יצירתית. כאשר משלבים זאת עם הבנה עסקית והבנת שוק דמיינו מה אפשר לעשות במדיום הסלולרי כמעט בכל תחום של חיינו. למשל, בקופות החולים – החל בתוצאות בדיקות, קביעת תורים ותקשורת רופא-מטופל. או בבנקים – בעת ביצוע פעולות, סריקות צ’קים, תקשורת פקיד-לקוח ובניהול פיננסי אישי. חשבו על אנשי המכירות בשטח ועל האפשרויות האינסופיות לחיבור למערכות הזמנות ומלאי תוך שימוש חכם ביכולות התקשורת הצילום והמיקום, וכל אלו רק דוגמאות על קצה קצהו של המזלג.

זכרו, דווקא מפני שמדובר במהפכה, כדי להרוויח באמת מהאפשרויות וההזדמנויות החדשות שהיא יוצרת, עשו זאת נכון! חבל שמישהו אחר ישנה את חוקי המשחק…