בעתיד כולנו נאבד את הראש

כתבה מאת: רפאל עשור, CTO בריל קומרס & שי רוזן, מנהל תחום אסטרטגיה וייעוץ בריל קומרס

בואו נדבר על גישה חדשה בפיתוח אתרי אינטרנט. גישת ה- Headless.
זה אמנם פוסט על פיתוח, הוא יכיל כמה מילים טכניות שעשויות לסתום את האזניים של מנהלי שיווק ודיגיטל, אבל עדיין כדאי שתכירו. כי אי אפשר באמת לנהל דיגיטל בלי להכיר את הצד הטכנולוגי.

שיווק שלא תלוי בפיתוח

אז זה הולך ככה – לפני 20 שנה פיתחנו ב HTML – זו השפה שאיפשרה לפתח אתרי אינטרנט ולהציג תוכן עשיר בכל דפדפן. אבל אז באה הבעיה – אי אפשר לנהל את התוכן בלי לדבר עם המפתחים.
אז נולדו מערכות ניהול התוכן (CMS) שאפשרו לנהל את התוכן בלי צורך בפיתוח. ארגונים הקימו אתרים מבוססי SharePoint, Drupal, Word Press ועוד. במקביל קמו גם מערכות יעודיות לעולמות אחרים כמוMagento וwoo commerce לעולמות המסחר האלקטרוני. זה היה ממש קסם, מנהלי הדיגיטל יכלו לעשות מה שהם רוצים באתר והמפתחים הפסיקו להיות צוואר בקבוק.


אבל השנים עברו וכולם גילו (או מגלים עכשיו) שזה עדיין עולם מאוד מוגבל. אמנם אפשר לנהל את התוכן, אבל התבניות מאוד מוגבלות. אפשר להחליף כותרת אבל לא לרדת מ-3 מילים ולא לעבור את ה-5. אם רוצים רכיב שמכיל כותרת וגם פסקת משנה עדיין צריך את הפיתוח. לא רק זה, אלא שהעיצוב שמערכות ניהול התוכן מאפשרות הוא מוגבל ונראה כבר מיושן לעומת אתרים מודרניים ובטח לעומת אפליקציות מובייל.

האינטרנט ממשיך להשתנות

במקביל, קרו שני דברים נוספים. הראשון הוא שעולם הפרונט, כלי הפיתוח שאחראים על הצגת התוכן למשתמש הקצה, השתכלל מאוד. פייסבוק הביאו לעולם את react וגוגל את Angular, שתי ספריות קוד מבוססות ג'אווה סקריפט ששינו את האינטרנט. הן האחראיות לכך שבשנים האחרונות אתרי האינטרנט נראים הרבה הרבה יותר טוב, מכילים אינטראקציות ומעברים מגניבים. בעקבות השימוש בהן אתרים מתנהגים הרבה יותר כמו אפליקציות ופחות כמו עיתונים.אם לוחצים על כפתור לא כל הדף צריך להתעדכן, המידע מופיע רק במקום הרלוונטי וחווית המשתמש הרבה יותר חלקה ונעימה.

התופעה השניה שהתרחשה היא עליית עולם Multichannel. כבר שנים שאתר האינטרנט הוא רק אחד מהנכסים הדיגיטליים של הארגון, אפילו לא המרכזי שבהם. לארגון יש הרבה חזיתות נוספות כמו הודעות פוש, SMS, קיוסקים, אפליקציות פנימיות ובעיקר בעיקר – אפליקציות מובייל. את כולם צריך לנהל, רצוי ממקום אחד ובצורה עקבית. פלטפורמות ה-CMS והמסחר הקיימות לא מאפשרות את זה.

העתיד הוא בשיווק שעובד צמוד לפיתוח

דבר חשוב נוסף שכולנו כבר מבינים, הוא שאין מה לעשות, אתר אינטרנט צריך לשנות על בסיס יומי כדי להשתפר. כדי לבנות אופטימיזציה שמשפיעה על ה-ROI צריך למדוד כל אינטראקציה ולאפשר חופש יצירתי מוחלט לטובת שיפור חווית המשתמש. זה אומר שהקשר עם המפתחים חייב להיות יומיומי. הקשר הזה צריך להיות פתוח, חיובי ומגויס. המפתחים צריכים שתהיה להם את האפשרות להגיד תמיד כן לכל דרישה ולא להיות מוגבלים על ידי הפלטפורמה.
בעולם כזה, שבו משתמשים מצפים לחוויה סופר חלקה בווב ולשירות מולטי צ'אנל מושלם, פלטפורמות ה-CMS והמסחר האלקטרוני כמו Drupal, פשוט לא מספקות יותר את הסחורה. הן מאפשרות לנהל אתר אינטרנט בלי התערבות מפתחים אבל זה טוב ל-2010. ב-2018 צריך לנהל מערך דיגיטל רב ערוצי ולא אתר. צריך שהוא יראה פצצה ויהיה 100% גמיש ולא אתר שטוח וקפוא כמו בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

הפתרון: מאבדים את הראש

בשנים האחרונות הולכת ותופסת גישת פיתוח חדשה. הגישה הזו נקראת Headless. האמת היא שהקונספט ממש פשוט אבל המימוש מורכב למדי. הכוונה ב-Headless היא שפלטפורמות ה CMS והמסחר האלקטרוני הולכות צעד אחד אחורה. הן למעשה הופכות להיות כלי Back Office לניהול התוכן. הן מחזיקות את הטקסט, התמונות והוידאו בלבד ולא נוגעות בכלל באופן בו התכנים יוצגו ללקוח הקצה. מכאן בא המושג Headless – המערכות מוותרות על הקצה ודואגות רק למידע. כך מפתחים היום Headless Drupal, Headless Magento ועוד.

אז מי דואג לפרונט? כאן נכנס עולם צעיר יחסית שנקרא Front End. שכבת ה-Front אחראית רק על התצוגה, המעברים, הפונטים והאינטראקציות, וזה לא מעט. כאן נכנסים לתמונה יצורים חדשים – מפתחי ה Front End. מפתחים סופר מוכשרים ששולטים גם ביכולות תכנות אבל גם בעין עיצובית עם רגישות גבוהה לחוויית משתמש. הם מפתחים אפליקציות Web ומובייל בטכנולוגיות מתקדמות כמו ריאקט ונייטיב ובעצם מאפשרים לאתרים להיראות מתקדמים כמו שהם צריכים להיות.

תוכן אחד לכל הערוצים

כשמנהל תוכן או שיווק מנסה לבנות את התוכן בשונה ממה שהמפתח תכנן, מתקיימים מצבים של "עיקום" המערכת. מצבים כאלו הם לא רק לא בריאים, אלא עשויים להיות הרסניים. המשמעות היא התייקרות משמעותית בתחזוקת המערכת ולאורך זמן חוסר יכולת לשדרג לגרסאות הבאות. זה יכול להוביל ממש להתקעות טכנולוגית, עד כדי כך שצריך לכתוב מחדש את כל האתר.

הגישה של Headless אומרת שכל רכיב בפתרון מתרכז במה שהוא טוב בו. מערכת ניהול התוכן עוסק *רק* בניהול התוכן ולא בהצגה שלו. הרינדור נעשה עם הטכנולוגיות שנועדו לכך כמו אנגולר, ריאקט או ויו.
באופן הזה הארגון מרוויח שני דברים מרכזיים. הראשון – אתרי האינטרנט נראים מעולה ומספקים חווית משתמש הרבה יותר טובה עם גמישות וחופש מוחלט במבנה האתר. השני – מערכות ה-CMS והמסחר שבעבר שירתו בעיקר את אתר האינטרנט, יכולות לשרת בצורה יעילה הרבה יותר את כל הערוצים והניהול נעשה הרבה יותר נוח וקל. תוצר נוסף הוא שתחזוקת הקוד בעולם הרב ערוצי נעשית קלה, יעילה וזולה יותר לאורך זמן.
באמצעות ריכוז ההתממשקות ב-API, מתאפשר לנו לנהל את התוכן עבור כל הערוצים במקום אחד. בנוסף, מתאפשר לנו לאסוף את הדאטה לגבי התנהגות המשתמשים בכל הערוצים במקום אחד, וכך לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי התוכן.

שכבת האבטחה

אחת הדאגות הגדולות ביותר, כשזה מגיע לתוכן שלכם, היא סוגיית האבטחה ובצדק. מערכות התוכן הפופולאריות ביותר היום חוות לא מעט כשלי אבטחה. Headless בא לעזרתנו גם כאן. מאחר שה-CMS מופרד משכבת הפרונט, אנחנו הרבה פחות מוגבלים בהגנה עליו. אין שום בעיה להסתיר אותו במגוון שרכים ולאפשר לאנשי ה-IT להרגע.

לסיכום

האתר הבא שתבנו חייב להיות Headless. כדי לאפשר לצוות השיווק, המכירות והשירות שלכם להתממשק עם לקוחות בכל ערוץ, התשתית כבר צריכה להיבנות. ככל שהיא תיבנה בצורה גמישה ועם פחות תלויות, כך יתאפשר לכם לזוז מהר יותר בעולם הדיגיטלי. ואם זה לא היה ברור עד עכשיו, הקצב שבו אתם מתאימים את עצמכם לשינויים החדשים בשוק, הוא שיכתיב את ההצלחה שלכם. רוצים לשמוע עוד? אנחנו כאן, תשלחו הודעה.