אז מה זה בכלל Enterprise Web Content Management?

SharePoint

כמו רוב אנשי ההי-טק, כשקרובי משפחה רחוקים שואלים אותי מה אני עושה אני בדרך כלל עונה “משהו במחשבים”. כשהם מתעקשים לשאול “מה בדיוק במחשבים” אני לרוב עונה שאני מתעסק במערכות ניהול תוכן כמו sharepoint לאתרי אינטרנט ברמת האנטרפרייז. מכיוון שזה נשמע יותר טוב באנגלית, אני מנסה להפיל אותם עם Enterprise Web Content Management Systems. מכיוון שרוב קרובי המשפחה הרחוקים שלי לא יודעים מה זה אומר בדיוק הם מיד עוברים לשאול מישהו אחר שאלות על העבודה שלו. להם זה נוח כי הם לא צריכים להקשיב לדברים שלא מענינים אותם ולי זה יותר נוח כי אני לא צריך להסתובב עם מצגת של שעה שמסבירה מה זה Enterprise Web Content Management.

אז מה זה בכלל Enterprise Web Content Management? ולמה הוא שונה מסתם Content Management? נראה לי נכון להסביר את המושג דווקא מכיוון הארגוני ולא הטכנולוגי. אתרי אינטרנט גדולים, מהסוג שנקרא Enterprise נבדלים מסתם אתרים בתפקיד שלהם בתוך הארגון: אתרי אנטרפרייז מהווים את אחד מערוצי התקשורת המרכזיים של הארגון מול לקוחותיו. ככאלה, אתרי אנטרפרייז נדרשים לתת לארגון יכולת גמישות ודינאמיות, לתת לגולשים חווית שימוש מדהימה ובעיקר לשרת את המטרות העסקיות של הארגון. כדי להשיג את כל המטרות הללו אתרי אנטרפרייז צריכים להיות מבוססים על פלטפורמת אנטרפרייז אשר מאפשרת לארגון לנהל את אתר האינטרנט שלו בצורה קלה ופשוטה, תוך שמירה על כללי ממשק באתר וכמובן תוך הקפדה על כל הסטנדרטים הנהוגים בעולם ה-web.

אז איך נחליט באיזה פלטפורמה נבחר? יש היום מספר רב של מערכות ניהול תוכן לאינטרנט ומערכות ניהול אתרים בשוק – אך אילו מהן מתאימות לנו כאשר אנחנו באים לבחון פלטפורמה ל- EWCM? נתחיל בכך שאנחנו רוצים פלטפורמה לניהול תוכן באינטרנט ולא רק מערכת לניהול תוכן לאינטרנט. ההבדל הוא דק, אך חשוב – מערכת ניהול תוכן מספקת למנהלי האתר ועורכי התוכן כלים ליצירה וניהול של תוכן עבור האתר – פלטפורמה לניהול תוכן מספקת למפתחים סדרה של שירותים מובנים המאפשרים להם ליישם את הלוגיקות העסקיות הספציפיות שקשורות לאתר המסויים עליו הם עובדים, או, במקרה הנפוץ יותר, להרחיב את מערכת ניהול התוכן כך שתתמוך בדרישות העסקיות של האתר.

יתרה מזאת, פלטפורמה לניהול תוכן באינטרנט לרמת האנטרפרייז צריכה להיות בעלת יכולת לספק שירותים לא רק לשכבת ניהול התוכן, אלא גם לשכבת תצוגת התוכן. הפלטפורמה צריכה לספק יכולות כגון SEO, ניהול קישורים, נגישות ובעיקר להיות בעלת ביצועים גבוהים במיוחד גם בצד התצוגה וגם – לא לשכוח – בצד הניהול. ואם כבר הזכרנו ניהול, חשוב שהפלטפורמה תגיע עם API רחב כלל האפשר ותאפשר פיתוח נרחב וזריז של אלמנטים מסוגים שונים – החל מרכיבי תצוגה וסוגי תוכן וכלה ביכולת הרחבה של מסכי הניהול והעריכה. ואם כבר דיברנו על פיתוח, כל פלטפורמה לניהול תוכן חייבת לספק לא רק כלי פיתוח ו-API אלא גם מנגנוני הפצה והתאמה (deployment & provisioning) של תוצרי פיתוח לסביבות שונות.

מה אפשר לעשות בעזרת Sharepoint

כל מי שעבד בעבר עם שרפוינט – כמשתמש , מיישם או מפתח –  יודע שהיא לא רק מערכת לניהול תוכן, אלא גם (ואולי בעיקר) פלטפורמה לניהול תוכן. בכנס טק-אד 2010 הצגנו את יכולות SharePoint 2010 כפלטפורמה ל-EWCM. בהרצאה מיפינו בקצרה את התכונות הבסיסיות לניהול תוכן שהפלטפורמה מספקת – החל מתזמון ובקרת גרסאות, דרך יכולות ריבוי אתרים ושפות, וכלה במנגנוני ה- Cache שבנויים בפלטפורמה – והתמקדנו בשאלה כיצד ניתן למנף את הפלטפורמה לבנייה של אתרי אינטרנט גדולים ומורכבים.

הסקירה שלנו החלה בבחינה של ה- Master Page שמגיע כברירת מחדל עם טמפלט ה-Publishing Site והסברנו מדוע וכיצד כדאי להחליף אותו כאשר מתכננים בניה של אתר אינטרנט (בניגוד לאתר אינטראנט). משם המשכנו לבניה של תפריט דינאמי מבוסס jquery כאשר מקור הנתונים הוא SiteMap Provider והסברנו כיצד ניתן למנף את המנגנון לבניה של תפריטים נוספים. לאחר שבנינו את התפריט הראינו כיצד בונים Visual WebPart ע”י שימוש ביכולות החדשות של Visual Studio 2010 בעבודה מול SharePoint 2010. לאחר שמיקמנו את ה- WebPart בדף הראינו כיצד ניתן להרחיב את ה- Ribbon (כן, ההוא מ- Word, הוא הגיע גם לשרפוינט) ולהוסיף עליו כפתורים שיאפשרו לנו, למשל, לתת לעורך התוכן יכולות נוספות כמו הגדרת meta-keywords לדף.

אבל אתר אינטרנט לא נגמר כאן, חשוב מאוד לשים לב לנושאים שונים כמו תמיכה בסטנדרנטים (וכן, SharePoint 2010 יודע להוציא XHTML נקי ויפה), לטפל בנושא הביצועים (ולא, לא מספיק רק להדליק את ה- blob cache), לוודא שהגולשים יוכלו להזדהות (כי רוב אתרי האנטרפרייז מיועדים לחברות שרוצות לדעת מי היוזרים שלהם), וגם, אם יש מספיק זמן, לטפל בנושא ה- Mobile (כי למה לגלוש במסך גדול במשרד כשאפשר לגלוש במסך קטן מול הבריכה). בסיום עסקנו בכמה שאלות בוערות בעולם ה-Web תחת SharePoint  – שאלות כמו האם עדיף לבנות מנגנונים מבוססי טמפלטים או מבוססים WebParts, ומה זה בכלל Content Deployment ומה לעזאזל עושים עם זה.

Sharepoint – הגרסא החדשה

בעבודה האינטנסיבית שנעשתה בחודשים שעברו מאז השקת שרפוינט 2010 למדנו לא מעט על הפלטפורמה והחידושים הרבים שיש בה מול הגרסאות הקודמות. בתוספת הנסיון רב השנים של ריל קומרס בפיתוח מערכות ניהול תוכן לאינטרנט, ובעיקר מערכות EWCM, הגענו למספר מסקנות לגבי איך כדאי לפתח אתרי אינטרנט גדולים עם SharePoint 2010 בכדי לתת למנהלי האתר ועורכי התוכן את המגוון הרחב ביותר של היכולות. יכולות אשר לא רק יאפשרו להם ליצור אתר שימושי ואיכותי אלא גם יגרמו להם לעבוד בצורה אפקטיבית ויעילה ולענות בזריזות לדרישות העסקיות העולות בעבודה היום-יומית שלהם.

אז לא חשוב אם אתם מגיעים מעולם השרפוינט הפנים ארגוני או מעולם האינטרנט וה-Web – החיבור של SharePoint 2010 ו- Web הוא לדעתנו שילוב מנצח של פלטפורמה מובילה ונשמח לשתף את כולכם בניסיון שלנו בתחום.

Sharepoint-2010_logo