מסחר אלקטרוני – מספיק עם התירוצים

זה לא סוד שמסחר אלקטרוני בישראל מתקשה להתרומם ושהיקפי הסחר באינטרנט בארץ נמוכים באופן משמעותי מאלו שבארה”ב ובאירופה. בישראל, בניגוד למדינות רבות בעולם, לא קיימים אתרי סחר עצמאיים גדולים דוגמת אמזון או ebay. גם הפעילות האינטרנטית של גופי הסחר הגדולים מצומצמת מאוד ומהווה על-פי רוב, אחוזים בודדים מהיקף הפעילות הכללי שלהם.

מדוע זה קורה? מדוע החברות הגדולות בארץ לא משקיעות מאמצים רבים בפיתוח זרוע מכירות אינטרנטית, למרות היתרונות הברורים שלה? כששואלים מנהלי שיווק ופיתוח עסקי, מקבלים בדרך כלל מספר תשובות שמבוססות על הנחות יסוד שלא בהכרח מתקיימות במציאות. בואו נבדוק כמה מהן ביחד:

1. “בישראל הכל קרוב – ולאנשים אין בעיה לצאת לקניות בחוץ”: נכון, בישראל רוב האנשים נמצאים במרחק נסיעה קצרה מקניון, אבל זה לא אומר שהם לא היו שמחים לאופציה נוחה לקניות שלא כוללת בזבוז דלק, עמידה בפקקים, חיפוש חניה, העמסת מוצרים לרכב וסחיבתם מהרכב לבית. הזמן הפנוי של רבים מהישראלים הולך ומצטמצם – וכל דקת חיסכון בזמן חשובה עבורם. אל תשכחו: בישראל יש אוכלוסיה דתית גדולה שלא יכולה לנצל את יום שבת למסעות לקניון. בקיצור – גם פה בארץ, לחיסכון בזמן ולנוחות שבקניה ברשת, יש חשיבות גדולה, ולכן יש לשקול לחיוב מסחר אלקטרוני.

2. “הישראלים לא אוהבים לספק מספרי כרטיסי אשראי ברשת”: נכון, בישראל אין עדיין פעילות משמעותית של פלטפורמות תשלום כמו פייפאל, אבל זה לא מונע מלקוחות ישראליים מלספק את מספר כרטיס האשראי שלהם כשהם פוגשים דיל משתלם. עובדה: 1.5 מיליון ישראלים קנו מוצרים דרך אתרי הקופונים בשנה האחרונה – ולא היססו להשתמש בכרטיס האשראי שלהם. בקבוצות מיקוד שערכנו באחרונה שאלנו ישירות את הלקוחות אם יתנגדו לקנות ברשת באמצעות כרטיס אשראי. התשובה הייתה חד משמעית: 100% מהנשאלים אמרו כי לא יהססו לעשות זאת – והסבירו כי החשיפה לאתרי הקופונים שברה את המחסום הפסיכולוגי שהיה קיים אצלם בעבר.

3. “הלקוח הישראלי אוהב לנהל מו”מ עם המוכר”: נכון, בארץ המחיר שנקוב הוא במקרים רבים לא המחיר הסופי, בעיקר במוצרי חשמל, ריהוט וכדומה. אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לשחזר את החוויה גם באתר הרשת שלכם. שימוש במערכות צ’ט מתקדמות והצבת מוכרים ייעודים שזמינים לגולשי האתר יאפשרו לכם להציע מבצעים מיוחדים ללקוחות שלכם גם דרך הרשת, לתת להם יחס אישי ולנצל את יתרונות המוכר האנושי כדי לסגור את העסקה.

אז מה המחסום האמיתי שמונע מהלקוח הישראלי לקנות יותר ברשת? התשובה פשוטה: חווית הרכישה הוירטואלית בישראל לא טובה מספיק. האתרים לא מספיק עשירים, השימושיות בעייתית והמחירים גבוהים. הלקוח הישראלי ב-2011 פתוח ומעוניין לבצע קניות ברשת, אבל המבחר שעומד לרשותו דל, לא מספיק נגיש – ויקר. חברות שישכילו לעשות קפיצת מדרגה יוכלו לשדרג בצורה משמעותית את העסקים שלהן. חנות אינטרנטית איכותית יכולה להוות פלטפורמה משמעותית מאוד שתאפשר לחברות שישקיעו  בה להגדיל את מחזור המכירות שלהן, להגיע ללקוחות חדשים ולהגדיל את סל המכירות ללקוחות הקיימים, – ועל זה בדיוק ריל קומרס נותנת דגש בבניית האתרים של הלקוחות שלה.

המפתח להצלחה באתר מסחר אלקטרוני: אתר מוצלח ופרסום איכותי
חנות אינטרנטית מאפשרת לנצל בצורה טובה יותר את תקציבי הפרסום שעומדים לרשות החברות. הפרסום באינטרנט אפקטיבי פי כמה מפרסום במדיה אחרת והוא מדיד עד לשקל האחרון. השילוב בין חנות איכותית לבין פרסום אפקטיבי במונחי עלות רכישת לקוח, יכול לשמש כנקודת זינוק לעתיד עסקי טוב יותר לחברות רבות. כיום, קמפיינים רבים ברשת מובילים לדפי נחיתה ששולחים את הלקוח לחנות פיזית או לשיחה עם נציג מכירות. כשקמפיין פרסומי נמדד לא בהשגת לידים אלא במכירה סופית – האפקטיביות שלו ברורה ומדידה אף יותר.

פיתוח אתר סחר אינטרנטי, המבוסס על חווית משתמש איכותית ועל מוצרים רלבנטיים במחירים משתלמים, הוא דרך מצוינת למימוש יעדי הגדלת המכירות של ארגונים רבים שמבקשים לטפס למדרגה העסקית הבאה. להערכתנו, בתקופה הקרובה יתרחשו לא מעט התפתחויות בשוק בארץ, שעתידות להזניק מסחר אלקטרוני ברשת בצורה משמעותית.