2012: הטרנדים שישנו את השוק

כל ניסיון לחזות את העתיד עלול להתגלות בדיעבד כמופרך. בעולם הדיגיטלי, שבו טכנולוגיות חדשות צצות חדשות לבקרים וטרנדים חדשים משתלטים על העולם במהירות בזק, זה נכון שבעתיים. ובכל זאת – אם בודקים את המגמות בארץ ובעולם, אפשר לנסות ולהעריך מה יהיו השינויים הבולטים שנראה השנה בשוק הדיגיטל בארץ. הנה כמה מהם:

1. איחוד ממשקים


ב-2011 הבינו כמעט כל החברות והגופים הגדולים במשק שהם זקוקים לפעילות דיגיטלית משמעותית. התובנה הזו הולידה בעיה חריפה: בארגונים רבים הממשקים הדיגיטלים נבנו טלאי על טלאי במשך השנים ואין קשר בין מערכות המידע הפנימיות, האתרים ברשת, האפליקציות הסלולריות, הפעילות בפייסבוק, מועדון הלקוחות וכו’.


על מנת להפיק את המרב מעולם הדיגיטל – צריך לנהל את כל הממשקים הללו באמצעות מערכת “בק אופיס” אחת – שמאפשרת לנצל את המידע הרב שנצבר על מנת לייעל את תהליכי המכירה והשיווק. זה אתגר טכנולוגי לא פשוט, אבל בלעדיו, זה פשוט לא יעבוד.


ניתוח מידע גולמי ועיבודו להצעות מכירה, שיווק ותמחור בזמן אמת – הוא המשימה הקריטית ביותר שעומדת בפני חברות רבות. ב-2012 אנו מעריכים שנראה גופים רבים מקדישים משאבים לאיחוד המערכות השונות שלהם ובניית תשתית אחת, שתוכל לשמש אותם לשנים הקרובות.

2. משיווק לניהול לקוחות


בחודשים האחרונים של 2011 נרשם קיצוץ משמעותי מאוד בתקציבי הפרסום והשיווק של החברות הגדולות במשק. המחאה החברתית הייתה אולי הטריגר לכך, אבל ישנו הסבר מעמיק יותר: תקציבי השיווק המסורתיים מהגרים לעולם הדיגיטלי – שבו אפשר להפיק הרבה יותר בהרבה פחות משום שהאפקטיביות של התקציב מדידה.


הטרנד הבולט של התקופה האחרונה בעולם השיוק הדיגיטלי הוא שימוש בתקציבים לבניית מערכת יחסים מתמשכת בין המותג ללקוחות – תחת קונספט חדש, שאינו מוגדר תחת תוויות ישנות כמו “פרסום”, “מכירות”, או “שירות לקוחות”. ניתוח של המותגים המצליחים בשנים האחרונות מלמד כי הם בונים מערכת אחת הוליסטית של “ניהול לקוחות דיגיטלי”, שכוללת זרועות רבות שמתקשרות זו עם זו: בניית אתר איכותי ותחזוקה מתמדת שלו, יצירת טראפיק באתר באמצעות פרסום במנועי חיפוש, באנרים ו-SEO, שיתופי פעולה עם  אתרים אחרים, יצירת אפליקציות סלולריות, תקשורת ישירה עם הלקוחות בפייסבוק, חשיפת מידע בבלוגים וכו’.


מהפיכת הרשתות החברתיות הפכה את השיחה על המותג לכלי השיווק האפקטיבי ביותר (לחיוב ולשלילה). בניית מותג בעולם הדיגיטלי מתבססת כמובן בראש ובראשונה על המוצר עצמו ואיכותו – אבל לא פחות מכך על ניהול יחסי גומלין בין הלקוחות למותג, מסביב לשעון בכל נקודת מפגש.


ניהול לקוחות דורש משאבים רבים, שינוי פרדיגמטי בתהליכי העבודה בארגון ובניית ממשקים טכנולוגים שיאפשרו לנהל אותו בדרך נוחה, יעילה ואפקטיבית. התובנה הזו חלחלה ב-2011 לחברות רבות ובשנה הבאה נראה יותר ויותר גופים מאמצים אותה.

3. המסחר האלקטרוני מרים ראש


ב-2011 החל הצרכן הישראלי להפנים את הפוטנציאל הרב שטמון בקניות ברשת. טרנד הקופונים ששטף את המדינה פרץ את המחסום הפסיכולוגי שמנע מרבים מלרכוש ברשת – וכעת הדבר היחיד שמונע מהסחר האלקטרוני בישראל מלגדול ולצמצם את הפער הגדול בינו לבין היקף הסחר בארה”ב ואירופה, הוא המבחר הדל וההיצע הלא מספק.


המהפכה החברתית העלתה למודעות הצרכנים את הפערים העצומים בין מחירי מוצרים בארץ ובעולם. כשמוסיפים לכך את הורדת המכס האחרונה – לא קשה להגיע למסקנה שב-2012 יגדל בצורה משמעותית היקף הקניה של מוצרים מחו”ל ברשת.


נתוני הגלישה של הישראלים בפייסבוק הם הגבוהים ביותר בעולם. הגולש הישראלי רובץ מול המחשב שעות ארוכות ורק ממתין להצעות משתלמות ונוחות למימוש על מנת לרכוש מוצרים ברשת. כיום הוא מסתפק במחקר והשוואת מחירים – אבל היד על כרטיסי האשראי מעולם לא הייתה קלה יותר.


חברות השיווק והמסחר הישראליות שמתבוננות בנעשה – מפנימות את העניין ובשנה הקרובה נראה הרבה יותר גופי סחר נכנסים בעוצמה לאינטרנט ומציעים חווית קניה איכותית ללקוח הישראלי.