פריצות דרך טכנולוגיות בשנת 2015 שישנו לנו את העולם

טכנולוגיה היא מנוע הצמיחה החזק ביותר בעולם המתפתח.

אנחנו לא בהכרח מרגישים את ההתקדמויות הטכנולוגיות שמתרחשות כל שנה ואז פתאום, מבלי משים לב, יום אחד יש לנו I-robot שמנקה לנו את הבית וביום למחרת אנחנו שומעים על מדפסת תלת מימד שנשלחת לחלל.

בסרטון: סיפור המדפסת התלת מימדית שתישלח לחלל בקרוב.

שנת 2015 הניבה כמה פריצות דרך טכנולוגיות שעשויות לשנות את העולם שלנו, כדי שלא נהיה מופתעים כשזה יקרה הנה רשימה של כמה פריצות דרך מרכזיות:

1. BIG DATA: עכשיו שהיא כאן, מה עושים איתה?

בשנים האחרונות קצב  איסוף הנתונים נמצא בעלייה מטורפת, אם ב- 2010 הכריזה גוגל שהיא אוספת 5 אקסה בייט של מידע בכל יומיים, סביר להניח שכיום כמות המידע היא לפחות כפולה.  חשוב לראות שהמידע הזה לא נאסף רק לצרכים שיווקיים- השנה הודיעו חברות שונות, שביניהם  אינטל ו-IBM, שהן עובדות על הפיכת כל המידע הזה לכלי חשוב בתהליך קבלת החלטות. המידע העצום שנאגר יאפשר לחברות לקבל החלטות על פי נתונים ולא להסתמך על מגמות, טרנדים או מחקרי משתמשים נקודתיים. להתקדמות בתחום יש השלכות עצומות בתחום הטכנולוגי אבל לא רק. הטרנד הבא מדגים את הנקודה הזו בצורה הטובה ביותר.

2.  בינה מלאכותית: סוף העידן שלנו?

מדע הבינה המלאכותית שואף להגיע למצב בו מחשב יוכל לעשות כל מה שאדם עושה. בניגוד לתוכנת מחשב רגילה, בינה מלאכותית אמורה לצפות ולהגיב לשינויים בלתי צפויים בדיוק כמו שאנחנו, בני האדם, עושים ואולי אפילו טוב יותר.

כמויות ה-DATA העצומות שנאגרות בשנים האחרונות, הובילו גם למהפכה בתחום הבינה המלאכותית.  כבר היום אנחנו משתמשים בטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית ביום יום, כמו למשל בזיהוי הקולי בסמארטפון שלנו, במערכות זיהוי בשדות התעופה או בתחום המזלטי"ם האוטומטיים. גם מכוניות שנוהגות את עצמן מתבססות על מערכות של בינה מלאכותית.

למכונות המבוססות על בינה מלאכותית יש גישה מהירה לכמות בלתי נתפסת של מידע, כך שהדור הבא של מערכות בינה מלאכותית אמור להגביר תפוקה ואפילו לתפקד טוב יותר מבן אדם. למשל מכוניות שנוהגות את עצמן אמורות להקטין את מספר התאונות ולצמצם את אחוז "טעויות האנוש" כתוצאה מהסחות דעת או ראייה לקויה שגורמות לתאונות קשות.

גם בתחום הרפואה צפויה מהפכה של ממש בזכות הבינה המלאכותית- כבר היום מערכות בינה מבצעות אבחון מחלות והתאמה אישית של טיפול במקרים של חולי סרטן.

לצערנו, הקדמה לא מגיעה בלי סכנות אפשריות. הסכנה העיקרית היא שבסופו של דבר אנחנו נעבוד עבור אותן בינות מלאכותיות ולא להפך. אם ידע הוא כוח, הרי שלבינה המלאכותית עלול להיות הרבה יותר כוח מאשר לבני האדם. בנוסף, ההשלכות הכלכליות של החלפת כוח עבודה אנושי בבינה מלאכותית מורגשות כבר מתחילת המאה ה-20 והסכנה היא שבני האדם יהפכו ללא רלוונטיים בשוק העבודה. מכוניות שנוהגות את עצמן למשל יהפכו את נהגי המוניות והשליחויות ללא רלוונטיים ועלולות לחסל מאות אלפי מקומות עבודה ברחבי העולם.

מצד שני, לנו תמיד יישאר הערך המוסף של היותנו בני אדם עם רגשות, יכולות יצירתיות, יחסי אנוש ואולי אפילו אינטואיציה. אולי זה הזמן שלנו לשים דגש על הכישורים שלנו כבני אנוש ופחות על ה-IQ, כי נראה שבקרב הזה הבינה המלאכותית תנצח.

 3. רובוטים: לא רק על רצפת הייצור

בניגוד לנבואות האפוקליפטיות, הרובוטים דמויי האדם עדיין לא שולטים בעולמנו. את הרובוטים אפשר כיום למצוא בעיקר בפסי הייצור במפעלים או בחדרי בקרה, מופרדים מעמיתיהם בני האדם מטעמי בטיחות.

יציאת הרובוטים מהמפעלים לסביבה ביתית יותר התאפשרה בשנים האחרונות תודות לפיתוח סנסורים רגישים יותר שיכולים להגיב לסביבה משתנה, דוגמא לכך היא שואב האבק הרובוטי שאנחנו לא יכולים לדמיין את חיינו בלעדיו. גם התפתחות בתחום החומרים אפשרה עיצוב גמיש ואדפטיבי יותר, רובוטים מהדור החדש יוצאים מהמפעלים ומשתלבים היטב בסביבות מגוונות.

שימוש בטכנולוגית GPS, בדומה לסמארטפונים, הכניסה את הרובוטים גם לתחום החקלאות המתקדמת. ביפן, רובוטים אפילו משמשים בתפקידים סיעודיים. רובוטים קטנים ומיומנים יותר כמו Dexter Bot שאפשר לתכנת בקלות, מחליפים את בני האדם במשימות מסכנות חיים או רפטטיביות. רובוטים אומנם יכולים לעבוד 24 שעות ובעלות נמוכה יותר , אך ההערכות הן שרובוטים לא יחליפו לחלוטין את בני האדם אלא יעבדו לצידם כך שכל אחד יעשה את המשימות המתאימות ל"אופיו".

4. מכוניות הנוסעות על מימן: מהפכה עולמית

לאחר שהטכנולוגיה של רכבים מונעים במימן עוררה הרבה מאוד ציפייה וסקרנות כבר מספר שנים, השנה הודיעו יצרניות מכוניות שיחלו במכירתם של רכבים אלו לקהל הרחב. המחיר צפוי להיות בסביבות 70,000$ אבל ירד בהדרגה במהלך השנים הבאות.

בניגוד לרכב חשמלי המתבסס על סוללה נטענת ממקור חיצוני, מכוניות המימן מטעינות את עצמן בהתבסס על דלק מימן או גז טבעי. החשמל נטען בסוללה פנימית עד לרגע בו המכונית מונעת ויוצאת לנסיעה. בניגוד למכונית חשמלית, טווח הנסיעה של מכוניות מימן דומה לזה של רכב רגיל, ועומד על 650 ק"מ לטנק דלק. תדלוק המכונית אורך רק שלוש דקות, ואולי המשתנה החשוב ביותר- היא לא פולטת מזהמים לחלל האוויר.

המכשול העיקרי לשיווק המוני של המכונית הוא שכרגע לא קיימת מערכת הפצה ואחסון ל"דלק" המימן, אבל מומחים מאמינים שגם הבעיות האלה יפתרו במהלך העשור הקרוב. מכוניות הנוסעות על מימן הן לא פחות ממהפכה עולמית בתחומי התחבורה הפרטית והציבורית וזיהום האוויר, שיהיו לה השפעות מרחיקות לכת על הכלכלה והפוליטיקה העולמית.

5פלסטיק תרמוסטי שניתן למחזר – טכנולוגיה בשרות איכות הסביבה

פלסטיק, אותו חומר ממנו עשויים רוב המוצרים שאנחנו צורכים, מתחלק לשני סוגים: תרמוסטי ותרמופלסטי. את התרמופלסטי אפשר להתיך ולעצב מחדש פעמים רבות, ואילו את התרמוסטי ניתן להתיך פעם אחת בלבד והוא נחשב לחומר עמיד מאוד. בגלל עמידותו, התרמוסטי נחשב לפלסטיק איכותי ומבוקש יותר, אבל מצד שני- בלתי ניתן למחזור. פלסטיק בלתי מתכלה מככב כבר שנים כאחת מהבעיות האקולוגיות הבוערות ביותר, אך עד היום לא נמצא פתרון לבעיה. ב- 2014 פורסם כי נמצא חומר שיכול להחליף את הפלסטיק התרמוסטי מבחינת איכות החומר והוא גם ניתן למחזור. לפריצת הדרך הזו יש השפעה כלכלית וסביבתית אדירה ועל פי הערכות החומר החדש יכנס לשימוש ויחליף את התרמוסטי בתוך חמש שנים.

 

אז מה מחכה לנו בשנים הבאות? יש כאלה שכבר עומלים על הפריצות דרך הבאות ובכל מקרה אין ספק, שיהיה מרתק.

 

האחים רייט

תמונה של האחים רייט מ- 1900 שהמציאו את "המטוס הראשון" –  by U.S. Army Air Service/National Geographic Stock