האם אנחנו בסופו של עידן הסמארטפונים?

בוודאי שמעתם את נבואת הזעם הנוכחית לשנת 2016: הסמארטפון מת. במחקר של חברת אריקסון שבדק את 10 הטרנדים שצופים המשתמשים לשנת 2016, 50% מתוך 100,000 המשתתפים בסקר צפו שעד 2021 רוב הפעולות שאנחנו עושים היום במובייל יעשו על ידי בינה מלאכותית.

 

מוצרי בינה מלאכותית כבר קיימים בשוק. כך למשל, אנשים יכולים לשוחח עם מכשיר אקו (Echo) של אמזון ולקבל בעזרתו מידע, והעוזרים האישיים הדיגיטליים גוגל נאו (Google Now), קורטנה (Cortana) של מיקרוסופט וסירי של אפל פועלים על בסיס בינה מלאכותית.

אם מוצרי הבינה המלאכותית ישחררו אותנו מסוללות מתרוקנות, מסכים קטנים מידי/גדולים מידי או כל סרבול אחר שכל משתמש סמארטפון ממוצע מכיר, סביר להניח שהנבואה אכן תתגשם. עם זאת, חשוב לזכור כי משתתפי הסקר התייחסו למכשירי המובייל כפי שהם מכירים אותם כיום, ומה אם בעוד כמה שנים גם הם יהפכו למוצר אחר לגמרי מזה שאנחנו מכירים? בעולם הסמארטפונים לא התרחשה מהפכה כמה שנים טובות, אבל זה לא אומר שהיא לא תתרחש.

אם נחזור לכאן ועכשיו, אין משהו רחוק יותר מסופו של הסמארטפון, להפך. נסו לחשוב על יום אחד בחייכם בשנים האחרונות בו לא עשיתם שימוש כלשהו במכשיר, ומה קורה כשאתם שוכחים אותו. במחקר שערכה גוגל 87% מהנשאלים אמרו שהסמארטפון שלהם נמצא איתם בכל זמן, יום ולילה, ו- 30% דיווחו שהם חשים חרדה כשהם שוכחים את המכשיר. איך זה מסתדר עם ההכרזה של חברת אריקסון? זה לא. לפחות בשלב זה מובייל הוא עדיין המלך הבלתי מעורער וכוחו רק הולך וגובר.

מה הופך את הקשר שלנו לסמארטפון לכל כך הדוק?

לפי המחקר של גוגל, 82% מהמשתמשים בסמארטפון דיווחו שהם מתייעצים עם המכשיר שלהם לפני שהם רוכשים מוצר בחנות, ו-91% "מתייעצים" עם הסמארטפון במהלך משימה שהם מבצעים. הסמארטפון שלנו הפך לחלק קריטי בתהליך קבלת ההחלטות שלנו, והחיים שלנו מורכבים הרי מאין ספור תהליכי קבלות החלטות. הנתונים האלה גרמו לגוגל להבין שהתנהגות המשתמשים במובייל שונה ממה שהכירו עד עכשיו וחוקי המשחק השתנו. משתמשי המובייל מחפשים תשובות מיידיות, ותהליך החיפוש אחרי תשובות הוא לא ליניארי אלא מורכב מהרבה רגעים קטנים.

"מיקרו רגעים" או Micro Moments

לאותם רגעים בתהליכי קבלת ההחלטות גוגל קוראת "מיקרו רגעים". אותם מיקרו רגעים מרכיבים את המסע של המשתמש בדרך לקבלת החלטה. בעידן של מידע כמעט בלתי מוגבל, המסע הזה מורכב ממאות שברי מיקרו רגעים, עד לקבלת ההחלטה הסופית. כאשר משתמש מעוניין לקבל החלטה על רכישה כלשהי למשל, מיקרו רגעים יכולים להיות חיפוש מהיר של מידע על המוצר או השרות, חיפוש פלטפורמות להשוואת מחירים או חיפוש מידע על החנות הקרובה ביותר אליו. על פי גוגל הרגעים האלה הם הזדמנות עבור מותגים למנף את הכוונה או החיפוש אחר מידע, לרכישה.

הדרך להפוך את אותם מיקרו רגעים להזדמנות היא בעזרת חווית משתמש טובה, ואם נחזור לעולם הסמארטפונים, לחוויית משתמש טובה במובייל. מיקרו רגעים הפכו לטרנד חם בעיצוב חווית משתמש, כי אנשי UX הבינו שיש להם הזדמנות לעצב חווית משתמש ממוקדת יותר.

איך 'מיקרו רגעים' יכולים לסייע לכם בעיצוב חווית משתמש?

גוגל מחלקת את אותם מיקרו רגעים לארבע קטגוריות עיקריות:

מיקרו רגעים מסוג 'אני-רוצה-לדעת'

אתם בבית לבד ואין לכם משהו ממש חשוב לעשות, אז החלטתם לראות סרט. איך תחליטו איזה סרט לראות? כמובן, תכנסו למובייל ותחפשו את הסרטים הכי חמים, הכי חדשים, הכי מועמדים לאוסקר או כאלה שממש לא.

מיקרו רגעים 'אני-רוצה-ללכת ל'

אופס, פנצ'ר. מי הכי קרוב אלי ויוכל להחליף לי גלגל?

מיקרו רגעים אני-רוצה-לעשות

אתם מחפשים מידע על שרות, מוצר או תהליך. אם החלטתם למשל לבנות בית על עץ, יוטיוב זה המקום לחפש סרטונים בנושא. בשלב זה אתם מתעניינים באיך זה עובד ופחות באיפה קונים את כלי העבודה.

מיקרו רגעים 'אני-רוצה-לקנות'

במיקרו רגע הזה, אתם מתמקדים ברכישה של כלי העבודה.

מעצבי UX אמורים לכלול בעיצוב את הצרכים של המשתמשים ואת המטרות העסקיות של הלקוח, מה המשתמשים עושים מחד ומה החברה רוצה להציע להם מאידך. מיקרו רגעים יכולים לעזור לתהליך UX נכון וממוקד יותר, ולעזור למעצב להבין טוב יותר את המסע שעובר המשתמש עד להחלטה הסופית.

בדרך כלל המסע מתחיל כשהמשתמש מתחיל לחשוב על מוצר או נושא ומסתיים (בחלק מהמקרים) ברכישה עצמה. בדרך מיקרו רגעים רבים, אבל איך מזהים אותם?

גוגל מציעה לפרק את התהליך לכמה שלבים:

  1. ליצור מפה של מיקרו רגעים
  2. להבין את הצורך של המשתמש באותו הרגע
  3. להשתמש בהקשר הרחב יותר כדי ליצור את החוויה הנכונה
  4. לבצע אופטימיזציה לאורך הדרך
  5. למדוד כל מיקרו רגע שחשוב

לסיכום, ברור כי הרעיון של מיקרו רגעים מעמיד בפני מעצבי UX אתגר חדש, שבו עיצוב חווית משתמש למובייל מותאמת לשינוי חוזר ונשנה בהתנהגות המשתמשים. הדגש כאן הוא על עיצוב, שיענה על צורך רגעי ונקודתי. עד שהסמארטפון ימות, מה שכנראה יקח עוד לא מעט זמן, מעצבי UI/UX ומעצבי אפליקציות צריכים לחשוב ברמת מיקרו-רגעים וכך, לעזור לו להמשיך לחיות ולשגשג.