מה הופך דף בית לכזה שמהפנט את המבקרים

רושם ראשוני הוא דבר חשוב, את זה כולם יודעים, והדבר הוכח במשך שנים בכל הקשור גם לאתרי אינטרנט : אם המבקר לא מתרשם מהצורה ממנה אתר האינטרנט שלך נראה בשניות הראשונות- הוא יעבור לאתר הבא… ולכן אחד האספקטים החשובים ביותר של כל אתר הוא דף הבית שלו.

העובדה שהרושם מהעיצוב של עמוד הבית יש חלק לא פחות נכבד מאשר התוכן שמופיע בו היא לא מפתיעה אם לוקחים בחשבון שהמוח שלנו מעבד מידע ויזואלי באופן מהיר יותר מאשר טקסט, בערך פי 6000 אם ננקוב במספרים.

עיצוב דף בית מנצח היא פונקציה של הנישה של האתר, קהל היעד ואפילו האופי הסובייקטיבי של הצופה, ולכן אין רשימה אחת מנצחת של כללים שבעזרתם נוכל לבנות את דף הבית המושלם. מה שכן יש זו רשימה של טרנדים שנמצאים בשימוש אצל מעצבים גרפים ויכולים לרמוז לנו אילו מאפיינים ויזואליים מתקבלים באופן הטוב ביותר במוחו של הגולש הממוצע.

גריד – (מערך של מלבנים)

גריד, שהוא למעשה מערך של מלבנים בגדלים שונים הוא ללא ספק אחד הטרנדים החזקים ביותר של השנים האחרונות. היתרון המובהק שלו הוא שניתן להתאים אותו בקלות לגודלי מסכים שונים בלי קשר לרזולוציה או לקנה מידה שלהם מכיוון שכל מלבן יכול לתפוס חלקים שונים של המסך בהתאם לגודלו. אם ניקח לדוגמא את פינטרסט שחצתה בחודש שעבר את קו ה-100 מיליון משתמשים פעילים, נראה כי טרנד הגריד עוד רחוק מלחלוף והשיטה תהיה נפוצה ביותר ויותר עיצובים בשנים האחרונות.

design-pinterest

חלוקה למקטעים שונים

הכוונה היא לאתרים שבהם עמוד הבית מחולק למספר מקטעים שונים שכל אחד מהם מעוצב בצורה שונה. הדבר מאפשר ליהנות מכל מה שיש לאתר להציע בצורה נוחה על ידי גלילה של המסך למעלה ולמטה מבלי הצורך לבקר בכל עמוד בנפרד. כמובן שצריך להיות ברור איפה מתחיל מקטע אחד ומסתיים מקטע אחר, עלול דווקא להיווצר עומס ויזואלי מאוד גדול.

גדול יותר זה טוב יותר

עברו הימים בהם אתרים ניסו להציג את כל המידע החשוב בחלק העליון של המסך (זה ללא גלילה) בהתאמה לרזולוציה מסוימת – היום מקובל להשתמש באלמנטים גדולים ובולטים עם הרבה מאוד שטח מת ביניהם מכיוון שזה הרבה יותר יפה ואלגנטי.

באתר החדש של לאומי נעשה שימוש במקטעים שונים וחלוקה לשני חלקים גדולים כך שהאתר גם מאד ברור וגם נראה מצויין.

3

תמונת רקע בגודל מלא או וידאו וסליידרים

תמונת רקע גדולה מאוד או אפילו וידאו קצר מונפש הם כבר לא אופציה שנחשבת למוזרה, ולא מעט אתרים משתמשים בה. החיסרון הוא שהמסך צריך להיות נקי יחסית מהסחות דעת על מנת שזה יעבוד טוב באמת.

אתר השכרת הדירות Airbnb עושים שימוש נפלא בוידאו ענק וכמעט סטטי בעמוד הבית שלהם, שמעביר את חוויית החופשה עם רגעים קטנים ופואטיים (כביסה ברוח, שקיעה בים, זוג על ספסל וכו').

AIRBNB דף הבית

עקרונות מנחים נוספים ודוגמאות

בכל פתרון שלא בוחרים (וכמו שראינו, אפשר גם לבחור בכמה פתרונות במקביל), חשוב שהאתר לא יהיה גדוש מדי ושיפנה לקהל היעד הספציפי אליו הוא מכוון, רק כך יהיה אפשר למצוא את מה שמחפשים בקלות ובלי להסתבך בין שלל תפריטים או אלמנטים צפופים על גבי המסך. כמו בן, חשוב מאוד שהאתר ייראה היטב על כל המכשירים הקיימים בשוק על מנת שלא לקפח קבוצה אחת של גולשים על חשבון הקבוצה השנייה.

האתר של קבוצת שטראוס הוא דוגמה לאתר שמשתמש בהרבה אלמנטים שהזכרנו כאן : תמונת רקע גדולה, חלוקה למקטעים שונים אלמנטים גדולים באופן יחסי וגריד. אמנם אין כאן פרסונה אחת עיקרית אליה מכוון האתר, אבל ברור מאוד היכן כל אחד יוכל למצוא את המידע המבוקש (קשרי משקיעים, שירות צרכנים, חדשות ומדיה וכך הלאה…).

עמוד בית שטראוס

גם דף הבית החדש של דיסקונט הוא דוגמה לאתר שעושה זאת בצורה נכונה עם מקטעים שונים וסליידרים מתחלפים גדולים. הוא אמנם יותר סולידי מהאתר של שטראוס הן מבחינת המידע שהוא מציע והן מבחינה ויזואלית (שימוש בפלטת צבעים מינימליסטית) אבל אסור לשכוח שהוא פונה לקהל יעד ספציפי של מי שמחפש שירותי בנקאות יעילים ונוחים, ועל כן המיקוד שלו מוצדק.

עיצוב דף בית דיסקונט