מה אפשר ללמוד מהאייקונים החלולים של אפל

מערכת ההפעלה למובייל האחרונה של אפל – ה iOS 7 – הרימה לא מעט גבות בתעשייה. דווקא אפל, שתחת סטיב ג'ובס השתמשה בעיצוב סקיומורפי (Skeuomorph), שינתה את הגישה שלה לחלוטין. בעיצוב סקיומורפי, האייקונים נראים כמו החפץ אותו הם מייצגים – הסל מיחזור נראה כמו פח אשפה אמיתי, אפליקציית הספרים נראית כמו כוננית, וכדומה. ולא, לא כולם אהבו את העיצוב הזה.

עיצוב סקיומורפי של אפל

מהאתר של אפל אינסיידר


פוסטים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

לא, אתם לא באמת צריכים לבנות אפליקציה

5 מדדי אנליטיקס חיוניים שאתם חייבים להכיר בעל פה

8 דיברות SEO שאתם חייבים לשנן


ב iOS7, ג'וני אייב, המעצב הראשי של אפל, החליט שהגיע הזמן לשנות את העניין. מעבר להשטחת האייקונים (בסגנון ה METRO של חלונות, אבל לא באותה קיצוניות עיצובית), אייב הכניס גם אייקונים חלולים כחלק מהעיצוב.

אייקונים חלולים הם בעצם קו מתאר לבן שייצג את האייקון, במקום אייקון מלא – לדוגמא:

אייקונים חלולים ומלאים

אגב, ב iOS8 שמגיע בקרוב, המגמה של האייקונים החלולים ממשיכה.

הבעיה באייקונים חלולים שהם מקשים עלינו כמשתמשים. אם לסכם את המאמר של אוברי ג'ונסון במשפט אחד, כשאייקון חלול, המוח שלנו (תיאורטית) עובד פי 2 מאשר באייקון מלא רק כדאי להבין את המשמעות שלו ומה הוא עושה. ג'ונסון מציג את זה במאמר שלו בצורה ויזואלית יפה, עם קווי מתאר אדומים שמראים בדיוק איזה איזור המוח שלנו מעבר כדי לזהות כל אייקון. כמובן שבאינטרנט כמו באינטרנט, מיד קמו מאמרים בעד ונגד דעתו של ג'ונסון.

אז בחור בשם קורט ארלדג' החליט שהדרך הכי פשוטה לבדוק אם באמת יותר קשה להבין אייקונים חלולים, היא לבדוק את זה. מול משתמשים.

ארלדג' בנה מבחן שבדק מגוון של אייקונים חלולים ומלאים שהופיעו ברקעים משתנים של שחור ולבן, ובדק את מהירות הזיהוי של כל סוג אייקונים.

דוגמאות אייקונים

התוצאות הראשוניות, למרבה ההפתעה, היו די אחידות. כלומר, לזהות את האייקון הנכון שלח 3 שניות בממוצע, כאשר לקח בממוצע 0.1 שניה יותר לזהות אייקונים חלולים – שמבחינת משתמש ההבדל ממש לא רציני.

כשארלדג' חפר בנתונים, הוא גילה עוד כמה דברים. האייקון שזוהה הכי מהר היה אייקון חלול, לבן, על רקע שחור.  בכל המקרים שבהן האייקון הוצג כך, נבחנים זיהו אותו ה 0.17 שניות יותר מהר מאשר כל אייקון אחר. והיו אייקונים שזוהו יותר מהר כשהם חלולים, ואייקונים שזוהו יותר מהר כשהם מלאים.

את הפוסט המלא של ארלדג' (בתוספת הדגמות ויזואליות) אפשר למצוא כאן.

אז מה ניתן ללמוד מהמחקר הזה? שקודם כל, כנראה שאייקונים חלולים הם לא הדבר הנורא שחשבו. ושנית, שעם מחקר נכון, אפשר לבדוק מה עובד ומה לא, וכך לקבל תמונה יותר שלמה של המצב. ואילו אייקונים עדיף לכם לעצב, כמובן J

עדיין חושבים שאייקונים חלולים הם השטן? לא מבינים איך אפל המשיכו עם עיצוב סקיומורפי כל כך הרבה זמן? שתפו אותנו בעמוד הפייסבוק שלנו!