לאן מועדות פני ה-UX?

תחום ה – UX עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות עם כניסתם של יותר ויותר מכשירים עם גדלי מסכים משתנים, המחוברים לאינטרנט 24 שעות ביממה ואשר למעשה מחברים אותנו לרשת באופן תמידי.  נושאים אלה מחייבים את המעצב לחשוב על מאפיינים כמו עיצוב רספונסיבי, מינימליזם, טיפוגרפיה, נגישות, שימוש באפליקציות נייטיב, זיהוי דפוסי השימוש של המשתמש וכו'. בעולם של עיצוב חווית המשתמש, המחר הוא היום, ולכן על מנת להישאר בתחרות ולהצליח בה, חשוב לדעת כבר עכשיו מה המשתמשים שלנו מצפים ורוצים למצוא בחוויה שאנחנו מספקים בעבורם.

אם כך – מהם הטרנדים הלוהטים ביותר בתחום ה – UX שאנחנו צפויים לראות בשנים הקרובות?

 

עיצוב רספונסיבי לווב

עיצוב רספונסיבי נחשב לטכניקה שיותר ויותר מעצבי אתרים משתמשים בה במטרה להימנע מיצירת אתר נפרד עבור המובייל ועבור המחשב ועל מנת שמשתמשי המחשב האישי, טאבלטים וטלפונים חכמים יוכלו כולם לקבל את התוכן שהם רוצים לראות, בצורה המתאימה להם. גם גוגל ממליצה על עיצוב רספונסיבי ונותנת בונוסים בתוצאות החיפוש האורגניות בחיפוש מהנייד, לאתרים רספונסיבים, כך שלעיצוב רספונסיבי יש אפילו יותר יתרונות ממה שנראה לעין.

טיפוגרפיה

באמצעות שירותים כמו Google Fonts קל וזול יותר מאי פעם להטמיע גופנים שונים באתרי אינטרנט. אין צורך להשתמש כל הזמן באותם פונטים ואפשר לעשות שימוש בפונטים שונים וייחודים אשר יסייעו לבלוט מול המתחרים. גם לגודל הפונט, לצבעו, לגודל המרווחים בין האותיות ולסוג שלו (מודגש או נטוי) עשויה להיות השפעה על הקורא וכאן המטרה היא למצוא את נוסחת הקסם שתבליט את מה שאנחנו רוצים, בלי ליצור עומס ויזואלי על הגולש.

נגישות

בעקבות חוק הנגישות שהשלב הראשון שלו נכנס לתוקף השנה ומחייב בעלי אתרים חדשים שמספקים מידע לציבור להפוך אותם לנגישים, יותר ויותר בעלי אתרים מבינים את החשיבות של הנגשת אתרי אינטרנט. הדבר כמובן גם משיק לתחום ה – UX- החל מהתאמת צבעי האתר לעיוורי צבעים, דרך חיווי של קטעי וידאו באמצעות כתוביות ועד לאפשרות לבחור את גודל הפונט שיוצג על המסך מבלי להשתמש בתכונות ההגדלה של הדפדפן, שגורמות לגלילה אופקית ולא נוחה. אם החוק אכן ייושם במלואו, אין ספק שיהיה לאנשי ה – UX הרבה מאוד מה ללמוד (וגם לא מעט עבודה), אך הציבור הרחב יזכה לאתרים נגישים ונוחים יותר לשימוש.

נגישות ישראל לוגו

זכויות יוצרים: איגוד האינטרנט הישראלי

קראו עוד על נגישות אתרים

גלילה ארוכה וגלילה פרלקסית

גלילה ארוכה של אתרי אינטרנט מתאימה מאוד לעידן הרשתות החברתיות ולזרם המידע הבלתי פוסק שאנחנו מורגלים אליו. היא חוסכת למשתמש את הצורך למצוא את המידע החשוב ביותר באתר ומחקרים כבר הראו שבעידן של מסכי המגע, קל יותר לגלול מאשר להקליק… באותו אופן, גלילה פרלקסית יוצרת אפקט מרהיב של עומק באמצעות הזזת הפריטים ברקע במהירות שונה מהפריטים בקדמת הבמה :

דוגמה לפרלקס

 

Boy Coy

מינימליזם ועיצוב מכוון תוכן

בזמנים בהם הגולשים רוצים למצוא את מה שחשוב להם כמה שיותר מהר והסבלנות שלהם הולכת פוחתת, יותר ויותר אתרים מעוצבים באופן מינימליסטי ומכוון תוכן- עם כמה שפחות הסחות דעת. למטרה זו, המעצב עושה שימוש בטכניקות ספציפיות כמו מגוון צבעים מצומצם, תמונות רקע גדולות, שימוש בשטח ריק ("שטח שלילי"), טיפוגרפיה (עליה כבר דיברנו) ועוד. המינימליזם גם מתאים לעיצוב אתרים רספונסיביים ואתרי מובייל בהם קשה לעיתים קרובות לשים את האצבע על הנקודה הנכונה בדיוק בגלל מגבלות הגודל של המסך.

 

סידור במבנה של אריחים

סידור במבנה של אריחים או כרטיסיות עוזר לארגן כמויות גדולות של מידע בתצורה נוחה ומבלי ליצור "בלגן" באתר. אם בהתחלה סידור בצורה זו עוד נתפס כמוזר (ראו למשל את התגובה ל-  Windows 8), הרי שהיום רואים אותו ביותר ויותר אתרי אינטרנט ואפליקציות, ואין פלא שרשתות חברתיות כמו פינטרסט הופכות לפופולאריות כל כך.

פינטרסט

זכויות יוצרים: pinterest

העדפה של אפליקציות נייטיב על פני אתרים מותאמים

עם כל הכבוד לאתרים מותאמים ובהחלט יש כבוד, נראה שהמשתמשים כיום מעדיפים להוריד אפליקציות "נייטיב" אשר מציעות להן אפשרות לבצע תזכורות, לקבל התראות ולעיתים לעבוד גם במצב לא מקוון. לכן, אם המצב מאפשר זאת, רצוי לפתח גם אפליקציה וגם אתר מותאם כדי לכסות את כל האפשרויות ולהגיע אל כל המשתמשים האפשריים.

שימוש חכם בעוגיות (Cookies) ומיקומו של המשתמש

שימוש חכם בעוגיות הזוכרות את מאפייני השימוש של המשתמש באתר ואת המיקום שלו (באמצעות GPS) מאפשר לנו ליצור חוויה מותאמת אישית. לדוגמה, אפליקציות של המלצות על מסעדות בדרך כלל מזהות את מיקומו המדויק של המשתמש, על מנת להציע לו רשימה של מסעדות הקרובות אליו. באותו אופן, האפליקציה והאתר של Youtube זוכרים באיזה סרטונים צפינו כדי להתאים לנו סרטונים נוספים שעשויים לעניין אותנו.