כיצד מסכים שונים משפיעים על איכות הקריאה שלנו

אומרים שהדור הצעיר הוא דור המסכים, ואמנם, חלק גדול מהאוכלוסייה הצעירה מבלה את זמנה יותר ויותר מול מסכים, במיוחד מסך הסמארטפון. בעוד מסכי המחשב ואפילו מסכי הטלוויזיה ברזולוציה גבוהה מאפשרים לנו לקרוא טקסט בנוחות, מסכי הסמארטפון נתפסים כפחות מתאימים לכך מכיוון שעל מנת להציג את הטקסט בגודל נוח לקריאה, צריך לצמצם מאוד את מספר המילים בכל שורה.

חוקרים מאוניברסיטת אלברטה מצאו כבר ב-2010 שיכולת התפיסה בזמן קריאת הטקסט על גבי המסך הקטן נפגעת מכיוון שיש צורך לזכור יותר פרטים. וככל שצריך לזכור יותר פרטים, כך קשה יותר להסיק את ההקשר הנכון בין חלקי הטקסט.

מכיוון שמאז 2010 עברו כמה שנים טובות (נצח בהקשר של טכנולוגיה), החליטו בנילסן לבדוק שוב את ההיפותזה הזו, והמחקר שהם ערכו בדצמבר 2016 הצביע על תמונה שונה למדי.

מהלך המחקר

לצורך המחקר, נבנתה סדרה של מאמרים "קלים" ו-"קשים". המאמרים הקלים היו ברמת קריאה של כיתה ח' ובאורך של 400 מילה (ממוצע). המאמרים הקשים היו ברמת קריאה של כיתה י"ב ובאורך של 1000 מילה. הנבדקים עברו מקריאה על גבי מסך מחשב לקריאה על גבי מסך נייד לסירוגין, כאשר המסך הראשון בו השתמשו הוגרל באופן אקראי.

בפיילוט המקוון השתתפו עשרה נבדקים והמאמרים נבחרו מתוך אתרי אינטרנט קיימים. לאחר כל מאמר, הנבדקים קיבלו מבחן אמריקאי שמדד את הבנת הנקרא שלהם.

מכיוון שבפיילוט התקבלו תוצאות שסתרו את המחקר  הקודם ולא נמצא הבדל בהבנת הנקרא בין המסכים השונים, הוחלט לערוך עוד מבדקים :

  • מבדק מקוון של 30 נבדקים
  • מבדק רגיל של 40 נבדקים
  • מבדק מקוון של 206 נבדקים

בניגוד לפיילוט, במבדקים השונים המאמרים לא נלקחו מתוך אתרי אינטרנט, אלא נכתבו במיוחד עבור המבדק על מנת שיהיה ניתן לשלוט בבדיקה באופן טוב יותר.

התוצאות

התוצאות עצמן היו מפתיעות: למרות הגיוון במתודות השונות, הסתבר שהנבדקים השיגו את אותם ציונים כמעט על גבי שני סוגי המסכים ולמעשה הציון בניידים היה גבוה יותר ב-3% בממוצע.

Comprehension scores on computer vs. mobile

לעומת זאת, לאחר ניתוח התוצאות מבחינה סטטיסטית, הסתבר שאם הנבדקים היו מקבלים טקסטים קשים יותר, היתרון של מסך הסמארטפון היה מצטמצם ואולי אפילו היה קל יותר לקרוא אותם על גבי המחשב…

מהירות קריאת המאמרים

כאשר נבדקה המהירות בה הנבדקים קראו את המאמרים (מספר המילישניות למילה), הסתבר שלמסך המחשב יש יתרון קל מאוד במאמרים הקלים. במאמרים הקשים יותר, היתרון הזה הופך להיות משמעותי יותר:

Reading speed

ניתוח התוצאות

על מנת להסביר את תוצאות המבדק, החוקרים שיערו שבמאמרים הקלים העומס על הזיכרון של הנבדקים לא היה גדול ולכן נצפו הבדלים קלים מאוד במהירות הקריאה.

לעומת זאת, כאשר היה מדובר במאמרים הקשים, הנבדקים היו צריכים להפחית את מהירות הקריאה שלהם על מנת להשיג את אותו הציון בשני המסכים בכל מה שנוגע להבנה של הטקס : הקריאה האיטית יותר של הטקסט אפשרה להם לזכור את המידע הרלוונטי במידה טובה מספיק או נתנה להם את האופציה לחזור לחלקים קודמים על מנת להשלים פערים שנוצרו בזיכרון.

עם זאת, ההשערה הזו עדיין לא מסבירה את ההבדל המהותי בין המבדק הקודם לבין המבדק הנוכחי. סיבה אחת להבדל יכולה להיות נעוצה בכך שבמבדק המקורי נעשה שימוש במאמרים קשים מאוד בנושא מדיניות פרטיות (Privacy Policy). מאמרים כאלו הם מאמרים שמעמיסים מאוד על זיכרון העבודה, ומכיוון שהנבדקים רצו לסיים את המבדק בזמן סביר, הם היו צריכים להקריב את היכולת שלהם להבין את הטקסט.

החוקרים נתנו גם מספר הסברים אלטרנטיביים להבדלים:

  • מדידת הרמה של הבנת הנקרא נעשתה בצורה שונה בשני המבדקים (אחוזים לעומת מבחן קלוז)
  • התצוגה של המסכים הניידים נעשתה נוחה יותר בשנים האחרונות בשל התאמה טובה יותר של הדפים באתרי אינטרנט לסמארטפונים והמסכים הגדולים יותר (אייפון 3 לעומת אייפון 7).
  • חלק מהנבדקים דיווחו כי המשיכה של הטקסט באמצעות האצבע נוחה להם יותר מאשר גלילה באמצעות הגלגל בעכבר וכמובן גלילה ידנית.
  • במסך הקטן של הסמארטפון יש פחות הסחות דעת (למרות שהדבר תלוי באופי האתר וכמה פרסומות יש בו).

מסקנות עיקריות וסייגים
החוקרים סיכמו את הממצאים בכך שכאשר מדובר בקריאה של טקסטים קלים, אין הבדל בין קריאה על גבי מסך של סמארטפון לבין מסך מחשב.
יחד עם זאת, הסמארפטפונים עדיין אינם קלים לשימוש כמו מחשבים. לדוגמה, ידוע שביצוע משימות היא מלאכה קשה יותר. שנית כל, קריאת מאמרים היא פעולה לינארית ולא דורשת מעורבות עם אלמנטים אחרים בעמוד או מעבר ביניהם.
מעבר לכך, צריך לזכור שמהירות הקריאה היא אלמנט מרכזי ברמת הקריאה הכוללת, כך שאי אפשר להסיק שאיכות הקריאה היא זהה.
המלצות
החוקרים ממליצים שטקסט על גבי סמארטפונים יהיה קצר, קולע, ומיועד בעיקר למטרות כמו בידור או על מנת להעביר את הזמן. בנוסף, הטקסט אמור להיות ג'נרי וכזה שפונה לכלל אוכלוסיית הגולשים.
עבור אתרים שלא יכולים להרשות לעצמם את הפריבילגיה הזו כמו אתרים מקצועיים, אתרי תעשיה או גורמים ממשלתיים, רצוי לערוך מבדקים נפרדים על מנת לבצע אופטימיזציה לטקסט.