כיצד להקטין את שיעור הנטישה באתר שלכם

שיעור הנטישה (Bounce Rate) הוא מונח הבא לתאר את אחוז הגולשים שהגיעו לדף מסוים ולאחר מכן עזבו את האתר בלי להיכנס לדף נוסף.

באופן מעט אירוני, דווקא השימוש הנרחב במנועי החיפוש והאפשרות לשתף תוכן שנמצא בעומק האתר ישירות ברשתות חברתיות הוביל לכך שאחוז הנטישה רק הולך ועולה משנה לשנה :  אם פעם היינו גולשים באתרים על ידי הקלדת הכתובת שלהם בדפדפן או לחיצה על קישורים בתוך רשימות אתרים (אינדקסים), היום בדרך כלל אנחנו מגיעים בדיוק לאן שאנחנו צריכים ואין לנו סיבה להמשיך לשוטט באתר, אלא אם כן יש לנו סיבה ממש טובה לעשות זאת…

מבחינת בעלי האתרים זה לא מצב אופטימאלי : אחרי הכול, אנחנו רוצים שהגולשים ימשיכו לשוטט באתר, אולי גם יירשמו לרשימת תפוצה או להתראות בדפדפן. מעבר לזאת, הם אם ימשיכו לגלוש באתר ויתרשמו ממנו, יש סיכוי גבוה יותר שהם יחזרו אליו בעתיד.

הקטנת אחוז הנטישה

יש מספר שיטות קלאסיות איך להקטין את אחוז הנטישה :

1.שילוב קישורים פנימיים – אלו הם קישורים הבולטים מתוך הטקסט ויכולים להוביל לעמוד אחר באתר, פוסט דומה וכך הלאה.

2.שילוב פינת "קרא עוד" – זהו בדרך כלל אזור מיוחד בסוף העמוד שכולל רשימה של עמודים דומים עם תמונות מתאימות. היום יש אלגוריתמים מיוחדים שיודעים ליצור רשימה דינמית של קישורים ולא להסתמך רק על קטגוריות או תגיות.

3.שימוש בפופ-אפים – אלו הם בדרך כלל הודעות קופצות שהמטרה שלהן היא לגרום למשתמש לקבל התראות או עדכונים במייל בצורה כפויה. לרוב קשה להיפטר מהן והן מהוות מטרד של ממש.

המשותף לכל הדרכים האלו הוא שהן לא ממש טבעיות ומאולצות משהו, כך שהמשתמש מאבד את האמון באתר והאפקט עשוי להיות הפוך לחלוטין מזה שהתכוונו אליו.

פתרונות ברמת הממשק

למרבה המזל, יש מספר פתרונות יצירתיים יותר ברמת הממשק שעשויים להקטין את שיעורי הנטישה בלי לפגוע בחוויית הגלישה :

טעינת התוכן בשכבת על

בניגוד להודעות קופצות, טעינת התוכן של עמוד המטרה בשכבת על עשויה לעזור לגולש מכיוון שהוא לא מאבד את הדרך שלו בתוך האתר, זאת בניגוד למצב בו העמוד החדש נטען במקום העמוד הנוכחי או בטאב חדש (מה שרק מבלבל עוד יותראת הגולש וגם צורך זיכרון נוסף).

אפשר לראות איך זה עובד בחנות התוספים של כרום : אם נלחץ על קישור לתוסף או ניכנס לחנות עצמה, נוכל לראות שהתוסף הנוכחי נטען בשכבת על ובכל שלב נוכל לחזור לעמוד הקודם (שמופיע בצורה חצי שקופה).

 

bounce

זכויות יוצרים: חנות התוספים של כרום

עוד דרך להשתמש בטכניקה הזו היא בתצוגה מקדימה של תמונות בלי שהמשתמש צריך לעבור לעמוד נוסף, רואים את זה לא מעט באתרי מסחר אלקטרוני.

הצגת התוכן הנוכחי מתוך רשימה של תכנים

הרזולוציות הגבוהות של המסכים כיום הובילו לכמה פתרונות יצירתיים, למשל, יצירת רשימה נגללת של כל הכתבות הקשורות (או כל סוג אחר של תוכן לצורך העניין) בצד המסך. אתר מאוד מוכר שעושה זאת הוא Youtube…

bounce

זכויות יוצרים: YouTube

אגב, באפליקציה זה אפילו יותר משוכלל ואפשר להקטין את הווידאו הנוכחי ולגרור אותו הצידה…

פתרונות נוספים

שיפור מהירות הכניסה הראשונית לאתר

כאשר העמוד הראשון שהגולש נכנס אליו עולה לאט, הגולש סבור שהעמוד הבא יעלה לאט גם כן ולכן לא ימהר להיכנס לעמוד נוסף (אמנם העמוד הבא כנראה ייטען מהר יותר בגלל קטעי קוד משותפים ותבניות עיצוב שכבר נטענו, אבל הגולש לא תמיד יודע את זה…).

הפתרון הוא להגדיל כמה שיותר את המהירות בה העמוד הראשון מופיע, אפשר לעשות את זה על ידי שיפורים בקוד עצמו, הקטנת נפח התמונות, הקטנת התלות בגורמים חיצוניים (כל מיני סקריפטים שאנחנו שותלים באתר ואפילו לא זוכרים למה…) ואימוץ פורמטים מהירים כגון AMP של גוגל. באופן זה, הגולש יידע שהאתר כולו מהיר באופן כללי ולא יפחד שהזמן שלו יתבזבז.

חיזוק האמון שלכם בעיני הגולשים

חשבו על כך – כאשר אתם קוראים כתבה או פוסט חדש באתר אלמוני, מה אתם בעצם יודעים על מי שכתב את המאמר? כנראה שלא הרבה… לכן, חשוב להוסיף מידע ביוגרפי עליכם בכמה שורות במקום בולט, בדרך כלל בקצה העמוד. לא יזיק גם לצרף תמונה קטנה שלכם.

אתר Search Engine Land עושה את זה מצוין, לא רק שלכל כותב יש תמונה איכותית של הפנים שלו (לא אותה תמונה אותה אנחנו תוקעים בפייסבוק), אלא יש גם קישור לכל הכתבות שלו באתר ופרופיל חברתי (פייסבוק / טוויטר):

bounce3

בנוסף, אם אתם משתמשים במקורות חיצונים או מתבססים עליהם, הוסיפו רשימה ביבליוגרפית מתאימה וכמובן קישורים למאמרים המקוריים אם אתם משתמשים בציטוטים. זו עוד דרך לחזק את האמון שלכם ולהראות לגולשים שאתם לא זורקים סתם מילים באוויר.