חופשה חווייתית: על חווית השימוש באתרי הזמנת חופשות

אתרים להזמנת חופשות הם אתרים מאתגרים מאוד בגזרת אתרי המסחר האלקטרוני מכיוון שהם פורשים בפני המשתמש הרבה מאוד מידע כמו למשל נתוני טיסות, נתונים על חברות התעופה עצמן, מידע על חדרים פנויים בכל מלון, מדיניות ההזמנות של כל מלון, תנאי תשלום וכך הלאה. יחד עם כל זאת, עליהם להישאר גם ידידותיים ונוחים למשתמש. לכן, על מנת לעמוד בהצלחה באתגר, חובה על האתרים להציג את המידע בצורה נהירה ופשוטה.

מציאת הטיסה או המלון המבוקש

כשאנחנו ניגשים לאיפיון ועיצוב חוויית המשתמש עלינו לחשוב על משפך העבודה (Funnel) של הגולש באתר שלנו ולנסות להתאים את הניווט לכל סוגי המשפכים. לדוגמא, חלק מהגולשים ירצו למצוא את היעד שלהם קודם ולהתמקד ביבשת מסויימת ואילו חלק ירצו לבחור את החופשה הבאה שלהם לפי תאריך או מועד קרוב. כמעצבי חווית משתמש נרצה לענות על הצורך של הגולשים שלנו, לכן הדבר הראשון שנציג בפני המשתמשים כאשר הם נכנסים לאתר היא לענות על הצורך שלהם: בין אם באמצעות מפה אינטראקטיבית, רשימת יעדים או אזורים ובין אם באמצעות לוח שנה. כך עושים למשל באתר של גוליבר :

 
(צילום מסך מאתר גוליבר)

לאחר שהמשתמש בחר את היעד הראשוני או התאריך, עלינו לעזור לו לצמצם את האפשרויות העומדות (אם מדובר למשל על הזמנת מלון בארץ). כך עושים לדוגמה באתר "הדקה התשעים": לאחר שהמשתמש בחר שהוא מעוניין למצוא מלון, הוא בוחר את היעד בתוך הארץ שבו הוא מעוניין לבלות את החופשה ואת התאריך המדויק של החופשה.

חשוב לשים לב שלמרות שהגולש מקבל רשימה מלאה של יעדים בתוך חלון נוסף, יש גם רשימה של יעדים פופולאריים בתוך תפריט משנה שנפתח מתחת לתפריט הראשי.

הדקה ה90
(צילום מסך מאתר הדקה ה-90)

זה הזמן להזמין בקליק

כמובן שגם תהליך ההזמנה צריך להיות פשוט יחסית, כאשר בפני המשתמש מוצגות רשימת טיסות או מלונות בלי יותר מדי עומס של מידע ויזואלי. אם המשתמש יהיה מעוניין בכך תהיה לו אפשרות ללחוץ על כל פריט בנפרד ולראות את הפרטים המלאים שלו. כך הוא יכול לעבור בזמן קצר על רשימת כל המלונות או הטיסות ולבחור את המתאים או המתאימה לו ביותר:

 

וואלה! טורס
(צילום מסך מתוך וואלה! טורס)

כמו כן, אם המערכת צריכה לדוגמה להתחבר למחשבים של חברות התעופה והתהליך לוקח כמה שניות, רצוי להציג בפני המשתמש מסך שמסביר שהתהליך עשוי קצת זמן ושכדאי לו בכל זאת להתאזר בסבלנות…


(צילום מסך מתוך גוליבר)

טופס ההזמנה אף הוא צריך להיות כמה שיותר ברור ואם על המשתמש להשאיר פרט מסוים ולא סטנדרטי כמו למשל מגדר, חשוב להסביר לו מדוע עליו לעשות זאת. זהו, למשל, המצב באתר של Southwest airlines  בו חובה להשאיר את המגדר על פי התקנות של המשרד לאבטחת הטיסות בארה"ב:

Southwest airlines
(צילום מסך מתוך Southwest airlines)

 

דברים נוספים שחשוב לשים עליהם את הדעת

האם להציג ביקורות באתר? לדוגמה, באתרי מלונות מקובל שהגולשים יכולים להוסיף ביקורת על המלון כדי ששאר הגולשים יוכלו לשפוט את איכותו. אבל האם זה תמיד מומלץ? מצד אחד אנחנו לא רוצים לתקוע מקל בגלגלים שלנו אחרי שהגולש כבר בחר מלון, מצד שני – אתר שמציג ביקורות נתפס כאתר אמין יותר שבו הגולש לא קונה חתול בשק. הפתרון של רוב האתרים הוא להציג את המלונות השונים לפי הדירוג שלהם וכך לתת לגולשים רשימה של המלונות הטובים ביותר. בכל מקרה, אם בוחרים להציג ביקורות, מומלץ לפתח מנגנון מעקב יעיל אחר כל ביקורת חדשה שמועלת לאתר, לבדוק שהיא לא מזויפת ובעיקר שהיא לא בבחינת לשון הרע על מנת להימנע מתביעות עתידיות.

עיצוב

מרבית אתרי החופשות מעוצבים בסגנון מינימליסטי מלבני ואלגנטי עם קווים ישרים ופלטת צבעים מצומצמת. הפלטה הזו מאפשרת לשמור על הגולש ממוקד בחלקים החשובים באמת, ויחד עם זאת להציג פרסומות ובאנרים לגולש בלי להגיע למצב של צבעוניות יתר ושל בלבול. לדוגמה, באתר של דלתא פלטת הצבעים הבסיסית כוללת בעיקר שלושה גוונים (כחול, בורדו, אפור).

delta

(צילום מסך מתוך אתר Delta)

 ואם כבר באותו הקשר, נשאלת השאלה כמה פרסומות בדיוק להציג והאם כדאי או לא כדאי להציג רשימה של יעדים פופולאריים בדף הבית. בדוגמאות שלפנינו ניתן לראות שבפעמים רבות, האתרים הישראלים מציגים הרבה יותר פרסומות, באנרים והכוונה ליעדים פופולאריים מאשר עמיתיהם בחו"ל שאצלם הפרסומות הן סולידיות יותר או מופיעות בחלק נפרד בעמוד :

 

tisa7

(צילום מסך מתוך Virgin)

קווי חופשה

(צילום מסך מתוך קווי חופשה)

בסופו של דבר אין תשובה אחת חד משמעית. הדרך הכי טובה היאלערוך מבחני שמישות והשוואות, לנסות לחשוב על שפת המותג שלנו ולראות שהגולש לא הולך לאיבוד בהפרדה שבין הפרסומות והבאנרים לשאר החלקים בעמוד. עלינו לזכור שבסופו של דבר אנחנו רוצים שהאתר שלנו יהיה קוהרנטי ומזמין ללקוחות שלנו, לכן עלינו להכנס לראש שלהם ולחשוב מה דרך הכי טובה והגיונית בתהליך ההזמנה.