התאמת שימושיות אתר האינטרנט לגיל המשתמש

נתונים מהשנים האחרונים מראים שיותר ויותר גולשים מבוגרים מבצעים פעילויות שונות ברשת כגון צפייה בסרטונים, האזנה למוזיקה וגלישה ברשתות חברתיות ולאט לאט הם משלימים את הפערים אל מול האוכלוסייה הצעירה יותר.

כך למשל זה נראה בבריטניה :

age1

למרות זאת, רוב מעצבי האתרים והנגישות כיום עדיין יוצאים מנקודת הנחה שהמשתמש הממוצע הוא צעיר יחסית ויודע להפעיל ממשקים מתקדמים בקלות כדי לגשת לכל הפונקציות שיש בהם.  אם היינו משווים זאת למשל לתוכנת וורד, הרי שכל המשתמשים היו חייבים לעבוד כברירת מחדל עם כל סרגלי הכלים פתוחים בבת אחת… (למעשה החל מגרסת 2007 ואילך הממשק עוצב בצורה חכמה יותר ופוצל למספר טאבים שונים).

אבל לא צריך ללכת רחוק מדי – בואו ניקח למשל את פייסבוק בגרסה השולחנית שלו ונראה כמה הסחות דעת יש על המסך :

  • בסרגל הניווט העליון (הכחול) יש לא פחות מארבעה אייקונים : בקשות חברות, הודעות מסנג'ר, עדכונים מחברים, עזרה. בנוסף, יש הגדרות חשבון שנפתחות עם לחיצה על החץ העליון.
  • בצד ימין יש קיצורי דרך וקישורים נוספים שנוצרים באופן אוטומטי
  • בצד שמאל יש קיצורים לדפים ולקבוצות שהמשתמש מנהל במידה ויש כאלו
  • בהמשך הצד השמאלי ישנן מודעות ממומנות

וכל זה בלי הפיד עצמו כמובן…

לכן, זה לא ממש מפתיע שאפילו משתמשים צעירים עשויים להתבלבל מכל האפשרויות והקישורים השונים. האופציה להוריד את פייסבוק בתור אפליקציה לחלונות 10 היא התחלה טובה, אבל עדיין לא נותנת מענה למשתמש הפחות מתקדם שגולש ישירות מהדפדפן.

על מנת להתאים את פייסבוק לקהל יותר מבוגר, אפשר לבצע מספר שינויים :

  • להוסיף סימן של איקס או קיפול ליד כל רשימה שלא חייבים לראות בכל זמן נתון (אפשר אמנם לערוך את הרשימות, אבל זה לא פתרון מספיק אינטואיטיבי)
  • לאפשר לראות עדכונים משולבים דרך אייקון אחד בלבד ואפילו להציע זאת אוטומטית למשתמשים שרמת הפעילות שלהם נמוכה יחסית
  • לאפשר לסדר את הפיד בצורה אישית יותר : על פי חברים, על פי שעות, על פי סוגי מדיה וכך הלאה (נראה שהסיבה המרכזית לכך שפייסבוק לא עושה זאת היא על מנת לשלוט בצורה מושלמת בפיד ולהתאים לו פרסומות שונות).

נגישות למשתמשים מבוגרים

עוד נושא שלא מעט אתרים נופלים בו הוא כל נושא הנגישות : למרות שחוק הנגישות כבר עבר בכנסת, לא ברור כמה אפקטיבי הוא יהיה וכמה אתרים ישתמשו בו בפועל אף על פי האיום בתביעה כספית ללא הוכחת נזק. למרות זאת, אתרים מונגשים באופן טבעי הם אתרים שהקהל הפוטנציאלי שלהם הוא גדול יותר.

ושוב, אם ניקח את פייסבוק נוכל לראות שאפילו אתר בסדר גודל שלו מציע נגישות חלקית : מצד אחד היא תומך בזיהוי תמונות מתקדם שמאפשר לקבל מידע על מהות התמונה דרך קורא המסך גם אם אין תיאור לתמונה. מצד שני, אין שום אפשרות להגדיל את גודל הפונט מהאתר עצמו ובמקום זאת פייסבוק מבקשת מהמשתמש לשנות את גודל הטקסט בדפדפן וזאת בניגוד לדרישה הכי בסיסית של תקן הנגישות AA.

בנוסף, אי אפשר לשנות את הניגודיות או לקבל גרסה המותאמת לעיוורי צבעים ופייסבוק בעצם יוצאת מנקודת הנחה שרוב המשתמשים שלה עושה שימוש בהתקנים ניידים שאפשר לכוון בהם את הנגישות במגע אצבע או להפוך את הניגודיות.

התאמת תוכן

עוד נקודה חשובה שצריך לגעת בה היא התאמת תוכן : רוב האתרים כיום חוסמים את הגישה לתכנים המיועדים למבוגרים בלבד או כוללים אלימות גרפית ותמונות קשות לצפייה, אבל לא מבצעים סינון אקטיבי לפי הגיל של המשתמש. לעומת זאת, יש אתרים שכבר חשבו כמה צעדים קדימה. לדוגמה, ליו-טיוב יש אפליקציה שנקראת Youtube for Kids בה מוצגים סרטונים המיועדים בעיקר לילדים.

האפליקציה מאפשרת להורים להגדיר את קבוצת הגיל של ילדיהם (גן חובה, בית ספר יסודי וכו') וגם לקבוע זמן צפייה מקסימלי שאחריו האפליקציה תינעל. האפליקציה עצמה פשוטה מאוד וכוללת אופציה לחיפוש או זיהוי קולי בנוסף לרשימות של סרטונים מוצעים.

age2

זכויות יוצרים: kids.youtube

עוד דוגמה להנגשת תוכן היא דווקא ברמה השיווקית : אתרי מסחר אלקטרוני רבים הם אתרים עם שפע טקסט ומבחר מבלבל של מוצרים. לעומת זאת, אנשים רבים (ולא בהכרח מבוגרים) אינם מסוגלים לעבד כל כך הרבה מידע בבת אחת.

גם כאן יש לא מעט דרכים להקל על הגולשים אפילו בלי להתאמץ. לדוגמה, אפשר להציג גרסה פשוטה יותר של כל עמוד מוצר בו הפרטים השונים מסודרים בצורה אנכית כך שהעמוד אמנם ארוך יותר, אבל רמת הקריאות שלו גבוהה יותר. בנוסף, אפשר להציע לגולש מוצרים נוספים רק לאחר שהוא נמצא בעמוד ה – Check Out או ביצע קנייה, מבלי להציג לא עוד עשרות מוצרים שונים שחלקם אולי לא יהיו רלוונטיים כלל בעבורו…

לסיכום, אם עד עכשיו האתגר המרכזי שלנו היה להתאים את ממשק המשתמש לטכנולוגיה המשתנה, עכשיו לא פחות חשוב להתאים אותו גם לגולשים מסוגים רבים ומגוונים, בין אם מדובר בצעירים, מבוגרים או אוכלוסיית גיל הזהב.