הצצה קטנה לסוד הגדול של פייסבוק: איך מחליטים מה נכנס ל-news feed שלכם ומה לא?

אין שום פיצ׳ר יותר מרכזי בפייסבוק מאשר הניוז פיד- העמודה האמצעית בדסקטופ, שמספרת את הסיפורים של החברים שלכם או המסך המרכזי באפליקציית פייסבוק. מלבד העובדה שהוא מהווה מקום מפתח לפרסום מודעות של חברות ומשווקים, זה הפיצ׳ר שגורם לנו באמת לחזור לפלטפורמה הזו בתדירות גבוהה יותר כדי לבדוק אם לא פספסנו משהו בזמן שלא היינו שם. וכך אנחנו צוללים אל מעמקי הגלילה.

ב-25 למרס, בזמן פרזנטציה בכנס מפתחי פייסבוק, פייסבוק פתחה בפני הנוכחים מעט על מה שקורה מאחורי הקלעים, מעבר למדריך הרשמי שלה והסבירה כיצד היא קובעת מה נכנס לתוך הניוז פיד, ואיך זה כל הזמן מנסה לשפר אותו. כריס קוקס, מנהל המוצר הראשי של פייסבוק, אמר שהמטרה היא לספק 20 דברים שבאמת חשובים בכל יום, לכמעט מליארד משתמשים, הפעילים מדי יום ברשת החברתית. ״כמות של מידע רב מרכיבים בסופו של דבר את מה שאתם רואים מהחברים, המפרסמים והמשווקים שבחרתם לעקב אחריהם״, אמר אדם מוסרי, מנהל המוצר הראשי של הניוז פיד.

חלק מהמרכיבים שנחשפו, עומדים ממש כאן מולכם. שווה קריאה:

    • מערכת היחסים שלכם עם החברים שלכם והאינטראקציה ביניכם.
    • סוג התוכן. נקבע על בסיס התנהגות המשתמש- כלומר, משתמש שמחפש ומבצע אינגייג׳מנט עם תוכן ויזואלי יותר (תמונות לדוגמא), ימשיך לראות יותר פוסטים עם תמונות.
    • פעילות שלכם בפוסטים. למשל, מוסרי לאחרונה ראה פוסט בראש הניוז פיד שלו, שכוללת את תמונת אחותו במשך בוקר שלם. בגלל שהאדם בתמונה, הוא אדם שאיתו הוא מנהל הרבה אינטראקציות בהודעות למשל או בתגובות לפוסטים, ומכיוון שזו הייתה תמונה, שזה סוג תוכן שהוא אוהב יותר (פייסבוק יודע את זה לפניו), ומכיוון שהיו שם תגובות של דודים ואנשים שקשורים לשניהם, התמונה נשארה זמן רב יותר בפיד.

דרך אגב, למרות מה שאתם שם בבית עשויים לחשוב, כל הפוסטים שנכתבים על ידי חברים שלכם, יוצגו על הניוז פיד, אבל הם יהיו ממש בסופו של הפיד, כל עוד נוספים פוסטים חדשים ועדכנים יותר או פוסטים כמו בדוגמה הקודמת, שם האלגוריתם של פייסבוק מזהה יותר סיכוי שלכם לבצע אינטראקציה עם הפוסט.

השיטות בהן פייסבוק משטיחה את מה שהיא חושבת על פוסטים רלוונטיים התפתחו לאורך השנים וממשיכות להתפתח. לאס בקסטורם, מהנדס מוצר הניוז פיד, אמר, שפייסבוק בדר״כ מתמקדת בכמה לייקים ותגובות, אותו פוסט קיבל. ככל שהם יותר גבוהות, כך הפוסט יישאר יותר זמן. בקסטורם טוען כי בהחלט קיים חסך של אלמנט אנושי בכל הנוגע לאלגוריתם הזה, אז הצוות בונה כלי שישאל אנשים מה הם רוצים לראות על הפיד שלהם. פייסבוק תציק שני פוסטים ותבקש מהמשתמשים להכריע מה מהם הם יותר מעדיפים שיהיה מוצג בפיד. אם הם יצליחו בניסוי הזה, כנראה שיפצחו משהו חשוב שיעזור להם להמשיך ולתת לקהל את האופיום הזה שהוא כל כך צריך לוריד. במידה ולא, הם יחזרו לפתח את האלגוריתם בצורות שונות ללא תשאול המשתמשים.

אבל הם היו חסרים חלק מהגורם האנושי, טען לא פעם בקסטורם, ולכן הכלים שנבנו צוות ששאלו אנשים מה שהם רוצים לראות בערוץ החדשות שלהם. פייסבוק יציג שתי הודעות ולשאול אנשים כדי להחליט איזה מהם מעדיפים לראות. אם יש להם את זה נכון, גדול. אחרת, יחזרו לעבוד על פיתוח האלגוריתם.

בשנה האחרונה, פייסבוק גם בנתה קבוצה של משתמשי פייסבוק שקיבלו כסף על כך שיאמרו לחברה איזה פוסטים ספציפיים הם רוצים בניוז פיד שלהם. הם דרגו אותם מ-5-1 (כאשר 5 מייצג את העובדה שהמשתמש רוצה לראות את הפוסט הזה בפיד שלי בוודאות) שהיו אלה רק 1-2% מהסיפורים. דירוג המספר 4 ייצג את העובדה שהמשתמש אכן רוצה לראות את הפוסט, אבל לא באופן וודאי.

פייסבוק הייתה לאחרונה פעילה מאד בדילול פוסטים שהפכו לפופולאריים בהסתמך על כמות הקליקים או השיתופים, אבל כאלה שאותם אנשים ציינו כי לא היו מעוניינים לראות בפיד.

אז מה אנחנו יודעים בוודאות שלא מקבל קידום אורגני?
דיוני לייקים או בקשה לשיתופים- פוסט כמו זה למשל, ששואל האם אתם אוהבים חיות ומבקש ממכם לעשות לייק לשתף או להגיב, עשוי היה לעשות את העבודה ולהפוך לויראלי, כשפייסבוק רק הייתה בחיתוליה. אבל אם תשאלו משתמשים היום, האם הם רוצים לראות את הפוסט הזה בפיד שלהם, הם יענו תשובה של בין 1-2 בסולם הדרגות. אף אחד לא רוצה שהפיד שלו יהיה ״מטונף״ בדברים שלא מוסרים לו מידע כלשהו. על כן, פייסבוק לא מקדמת את הפוסטים הללו כפי שהיו מקודמים בעבר.

 

מתיחות- סיפורים מזויפים שלעיתים הופכים לויראליים יכולים להיעלם, מכיוון שכעת משתמשי פייסבוק יכולים לסמן אותם כ״מתיחה״.

פוסטים יותר מידי פרסומיים- אפילו אם משתמשים מסוימים הם אוהדי העמוד שלכם, הם בדר״כ לא רוצים לראות כל מיני עדכונים שוליים. אז סוג כזה של תוכן יקבל פחות חשיפה בקידום האורגני. גורמים אחרים שפייסבוק מחפשת להשתמש בהם לשם קביעת מה יופיע לכם בפיד, הוא שימוש למשל בזמן צפיה בפוסט וידאו וכדומה.

הפתיחות המצומצמת הזו, אל מול מפתחי האפליקציה והמפרסמים, בהסתמך על דבריו של מוסרי, הייתה יחסית מובנה מאליה ולא הרחיקה לכת בהרחבה מעמיקה על אודות הפיצ׳ר המרכזי של פייסבוק. אך גם אם סופר בקודים או בקצרה איך הם עושים זאת ועל מה מסתמכים, אנחנו יודעים שעלינו, במיוחד כבעלי מותגים לא לפרסם פוסטים שיעצבנו אנשים עם דעות ומסרים שליליים. אז אל תנסו את זה בבית והשתדלו להיצמד לכללי המשחק על מנת שבכל זאת, תצופו גם אתם, אל מעל עודף המידע שיש ברשת החברתית הזו, ובכלל.