"המוביילגדון"- מעכשיו גוגל נותנת עדיפות בחיפוש, לאתרים מותאמי מובייל.

רבים בתעשיית הפרסום והתוכן דיברו רבות על המעבר החד משמעי של הגולשים מהדסקטופ לסמארטפונים, אך נראה שרבים עוד המשיכו להאמין שזה לא יקרה כל כך מהר והזניחו את התאמת האתרים שלהם לגלישה סלולרית. עדכון האלגוריתם של גוגל שנכנס השבוע לתוקף מאיים לשנות את תוצאות החיפוש תוך שהוא מעניק עדיפות לאתרים מותאמים למובייל. אתרים אשר ביצעו התאמה לגלישה סלולארית יעלו מעל אלה שעוד תקועים עם ממשק דסקטופ.

גוגל מבצעת שינויים תכופים באלגוריתם אך לרוב לא מכריזה עליהם אלא אם היא מבינה שיהיו לכך השלכות משמעותיות על הלקוחות ועל החברות שמסתמכות על שורת החיפוש הפופולארית, ככזו שמביאה תנועת גולשים. השינוי האחרון באלגוריתם נועד על מנת לסייע ולהקל על משתמשים אשר גולשים מכל מכשיר, לכל תוצאות המותאמות לו. למשל, במידה ואני גולשת מהאייפון, אשמח לקבל תוצאות שאותן אוכל לקרוא דרכו ולא לקבל סחרחורת אחרי שתי פסקאות. על פי הנתונים, הסתמכה גוגל על כך שיותר מ-50% מהחיפושים, מתבצעים כיום באמצעות הטלפונים הניידים. עם זאת, המחשבים הנייחים עדיין אחראים לחלק הגדול יותר של הגלישה באינטרנט.


בשנה האחרונה נכחתי ביותר מידי כנסים בהם דיברו והדגישו את העובדה שאנחנו נמצאים בשיאה של ״שנת המובייל״. אבל אם עד עכשיו ההחלטה האם לבצע התאמת מובייל לאתר שלי הייתה בגדר רשות של בעלי האתרים רק על מנת לספק למשתמשים חוויה רב-ערוצית, מגיעה גוגל ומאיימת להפוך את הקערה על פיה. גוגל קובעת בבירור שבמידה והאתר שלכם מותאם למובייל הוא יטפס מעלה בתוצאות החיפוש, ואם לא, סיכוי גדול מאד, שהוא יתגלגל מטה באופן כזה שהתנועה האורגנית שמגיעה אליכם באמצעות מנוע החיפוש, תקטן משמעותית.

השינוי הגדול הזה, צפוי לפגוע בחברות רבות, בעיקר הקטנות שביניהן, שטרם ביצעו את ההתאמה לעולם המובייל או שההתאמה שביצעו איננה מספקת בעיני גוגל. פירוש הדבר הוא שחברות שאין להם אתה שמותאם למובייל, עשויות לספוג הפסדים רבים.  אנחנו לא יכולים לומר שזה לא היה צפוי ושהכתובת לא הייתה חקוקה על הקיר באדום עז, אך לא חשבנו שזה יקרה כל כך מהר.

אתרים המותאמים לסמארטפונים וטאבלטים יהפכו חיוניים עבור כל מי שמסתמכים על תוצאות החיפוש בגוגל כמקור חשוב לתנועת גולשים. האלגוריתם החדש, ממוקד מובייל, יביא בחשבון עד כמה אתר הוא ידידותי ונגיש לגולשים הסטמארטפון. כבר בפברואר 2015, עדכנה גוגל אתרים רבים על השינוי שהולך להתבצע ואף השיקה כלי לבדיקת ידידותיות למובייל על מנת שהמעבר הזה יקל על בעלי האתרים.

במהלך השבוע, דיברו גם על כמה אתרים גדולים שלא בהכרח עוברים את המבחן של גוגל. ה״דיילי מייל״ וה-BBC נכנסות תחת תאגידי המדיה שלא עוברים את המבחן ואף עמוד הבית של ויקיפדיה גם הוא לא צלח. נוסיף, כי עמודי הערכים הפנימיים בויקיפדיה, כן עברו בהצלחה.

הכנסת המושג ״רספונסיביות״ ללקסיקון בתחום ההיטק והמחשבים כאמור, החלה עוד קודם, אך כיום, גוגל מבצעת איזשהו הכרח של חברות להתקדם ולבצע טרנספורמציה באתרים שלהם; האתרים הרספונסיביים הם אותם אתרים המתאימים את עצמם לגודל המסך שבו המשתמש גולש. המלצה שלנו, אם עוד לא עשיתם זאת, מהרו לבצע את הטרנספורמציה מאתר רגיל לרספונסיבי כדי שהמכה תהיה כמה שפחות כואבת.

בגוגל מעריכים שכבר השנה שיעור החיפושים במובייל יעלה על החיפושים במחשבים הנייחים, וזו מגמת עלייה שאנחנו רואים בבירור על פני כל הלקוחות שלנו. בתקופה הקרובה, הצפי הוא לראות רוב משמעותי של כניסות אורגניות לאתרים המותאים, דרך מכשירי המובייל לאור השינוי, ומכאן, סיכוי גבוה כי גם יחסי ההמרה באתרים אלו יעלו משמעותית. במילים אחרות, מהרו להתאים את האתר שלכם למובייל, ותזכו להיות אלה שיוכלו להגדיל את שיעור ההמרות שלהם פי כמה, על פני מתחרים שאננים.

 

חשוב לציין כי בגוגל כמובן לא חיכו לאף אחד כדי לגזור את הגזירה הקשה. בנובמבר האחרון גוגל החלה להצמיד את התווית "מותאם לנייד" לצד תוצאות חיפוש שמובילות לאתרים שהם (כמובן) מותאמים לניידים. זה היה רק צעד אחד לקראת השינוי הגדול. אנו ממליצים לכם בכל פה, לשנס מותניים ולהיכנס למהלכי שדרוג האתר שלכם כמה שיותר מהר, וכל זאת, במידה והוא אינו רספונסיבי או מותאם מובייל. אחרי הכל, אתם לא רוצים להיות אלה שיתנפצו לרסיסים על ידי המוביילגדון אלא מאלה שיצליחו לשרוד ולהמשיך להתקיים גם אחריו. בהצלחה!