אם אתה לא שם, אתה כנראה לא באמת קיים

מה הופך את השיווק הדיגיטלי לכל כך קריטי בימים שלנו? איך עסק שאין לו נוכחות ברשת יכול להתחיל? והאם הוא בכלל חייב ורוצה להתחיל לשווק באינטרנט? ביסוס אסטרטגיה דיגיטלית הפך לגורם חשוב ומעניין בשגשוג עסקים בעידן האינטרנט. אז לפני שאתם עושים צעדים שאתם עלולים להתחרט עליהם, חשבו אסטרטגית.
מה שלפני כמה שנים היה בגדר המלצה, היום הפך לאחד המהלכים השיווקיים האפקטיביים ביותר, אם לא ה-אפקטיבי. כל עסק שמכבד את עצמו, ובמיוחד בתקופה של דור ה-Y, מכיר בעובדה שהוא חייב לבסס נוכחות דיגיטלית כחלק מאסטרטגיית השיווק של העסק שלו. כיום, אסטרטגיית שיווק דיגיטלית היא לא עניין של מה בכך אבל היא הכרחית לכל בעל עסק, שמנסה לדרוס רגל ולהרחיב את קהל לקוחותיו, באמצעות האינטרנט.

אז, זה הרושם הכללי שמקבל מי שניזון מקריאת בלוגים בתחום השיווק הדיגיטלי, כשהשאלה האם העסק שלך בכלל צריך אסטרטגיית שיווק דיגיטלית הוחלפה מזמן בשאלה של איך לפתח אסטרטגיה כזו. כלומר: אין דרך לברוח מזה. ולכל אלה שתהו, גם לא תהיה. עם כל הפיתוחים הטכנולוגיים, הרשתות החברתיות והחיים שלנו, שהפכו להיות חיים מבעד למחשב, אם אתה לא שם, אתה לא קיים. ולמרות כל זאת, ישנם עדיין בעלי עסק שמשתרכים מאחור ולא השתכנעו שהם צריכים את זה כלל.

דו״ח חדש של ״סמארט אינסייט״ בנוגע לניהול השיווק הדיגיטלימראה, כי ל- 50% מהמשווקים יש תכניות שיווק פעילות, אך ללא הגדרת אסטרטגיה דיגיטלית כלל. חלה עליה של כ-4% במשווקים שמנהלים פעילות שיווק באמצעים הדיגיטליים, ללא אסטרטגיה מנחה משנה שעברה.
סביר להניח שרוב המשווקים הללו, שאינם משווקים בנישה הדיגיטלית, עדיין יכולים להשיג תוצאות מניבות לגבי החיפושים של העסק שלהם בגוגל למשל. רובם אפילו חושבים, שזה מספיק. הם בהחלט עשויים לראות תוצאות- אז למה להם בכלל להתאמץ?
יש הרבה חברות היום בשוק שמבססות אסטרטגיות ותוכניות שנתיות אשר בקושי יוצאות לפועל. תוכניות כאלה הן לעיתים קרובות לא ישימות מלכתחילה, ולכן הארגון לא מצליח לישמן לפי התחזית. בעלי עסקים כאלה הם בדרך כלל עסקים אשר כל ערוצי הדיגיטל חדשים להם ומכיוון שהתחום הזה רק הולך ומתחדש מיום ליום, אין להם את המשאבים ליצור אסטרטגיה דיגיטלית אחת טובה באמת. חשוב לציין כי בדיוק חברות כאלה, אשר לא עומדות ביעדים ונחשבות לשחקניות חדשות בעולם הדיגיטלי- הן אלה שרצוי שיכללו את ערוצי הדיגיטל, תחת האסטרטגייה השיווקית הכוללת עבור המותג שלהם. במהרה, יבינו, כי המדיה הדיגיטלית, היא זו שתגרום לעסק שלהם לשגשג באמצעות הכלי הנפלא הזה שבעזרתו, אנחנו לא בהכרח צריכים לצאת מהבית כדי להגיע לקהל שלנו.

אסטרטגיה דיגיטלית תאפשר לעסק שלך בכלל ולמחלקת השיווק בפרט להביא לתוצאות מניבות ביותר. כל חברה אשר מבססת נוכחות דיגיטלית נדרשת בתחילה להקים עמוד בית שנראה טוב, על מנת שכל הפעילות השיווקית במדיה הדיגיטלית תתנקז בסופו של דבר לאתר זה. הרי, תנועה לאתר, היא אחת מהמטרות השיווקיות הנפוצות ביותר ואם האתר לא יהיה מזמין, הלקוחות ייברחו.

אסטרטגיה דיגיטלית היא רבת- עוצמה. למה, אתם שואלים?

1. מיקוד מטרה וניתוח מהלכים-
חברות שלא מכניסות לאסטרטגיה שלהם את נישת הדיגיטל מאבדות בעצם את היכולת לנתח ולנטר את התוצאות של הקמפיינים שלהן. אם בעבר, פרסום בעיתון או ברדיו נחשב ליעיל, כי זה מה שכולם אמרו. היום, תוכל לדעת בדיוק, איזו מדיה הייתה יעילה יותר על פני שאר המדיות הדיגיטליות שבהן פרסמת את העסק שלך. לדוגמא, אם הם ראית שמספר הכניסות בחודש מסוים ירד, אתה תהיה מסוגל להציב מטרה מספרית ממש, לגבי כמות הכניסות לאתר, בחודש הבא אחריו. הדבר יעודד את עובדי השיווק וידרבן אותם לרצות להשיג את המטרה. כל זאת, יוביל כמובן לשגשוג העסק שלך. כמו כן, ניתן להציב מטרה של השגת יותר לקוחות מנויים (כאלה שנרשמים למערכת או רוכשים חבילה מסוימת) למשל, ולא די בכך, אתה תוכל גם להצביע על אחוזי עליה ואף להבין איזו מדיה הכי אפקטיבית למשיכת קהל הלקוחות.
זכרו, בלי מטרות ספציפיות, יהיה לכם מאד קשה לדעת האם הצלחתם או לא. שיווק דיגיטלי חיזק חברות שמשתמשות בו וסייע להן לענות על שאלות מכריעות כמו מי קהל היעד, איפה הוא נמצא ומה הוא אוהב. וזו רק סיבה אחת למה אסטרטגיה מקוונת היא רבת עצמה.

2. תיעוד וקביעת סדרי עדיפויות-
סיבה נוספת ליעילותה של המדיה הדיגיטלית היא שליטה מלאה על התקציבים וסדרי העדיפויות. המדיה הדיגיטלית מאפשרת לך טווח יריה, ממנו אתה יכול לירות, כמעט לכל הכיוונים. במדיה הדיגיטלית, הרבה יותר קל להשיג תיעוד ודו״חות כאשר כל מהלך שיווקי דיגיטלי, מומר כיום לדו״חות מספריים. הדבר יכול לתעל את תפוקת עובדי החברה שלך שישאפו לעבוד קשה יותר ויותר, כיוון שהם יודעים כי בסופו של דבר הם נמדדים על פני התוצאות. מהלך דיגיטלי יגרום להצבת מטרות, ויאפשר לך למדוד מה עובד ומה לא, כמו גם לבצע את השינויים הדרושים לעתיד. הסקת מסקנות לא הייתה יכולה להתאפשר לולא הייתה אפשרות התיעוד וכניסה לדוחות ארכיונים מחודשים קודמים.

3. ניהול תקציבים יעיל-
חברות שלא מנהלות אסטרטגיה דיגיטלית, נתקלות בקשיים רבים יותר להוציא את המיטב מתקציב התכנית השיווקית שלהם. מבחינת התקציבים, יהיה לך יותר קל לעקוב אחריהם, לנטר אותם, להבין כמה עלתה כל פעולה שהלקוחות שלך ביצעו ולהבין, האם זה משתלם וריווחי עבור העסק שלך. שלא כמו תחומים אחרים, כמו פרסום למשל, שם אתה משלם לספק ונדרש להניח כי הלקוחות שרכשו את המוצר, עשו כן, כי ראו את הדוגמנית שותה את המשקה הנחשק, על גבי שלט החוצות בגשר איילון.

אז כיום, גם אלה שלא השכילו להתחיל ולקדם את האופציות הדיגיטליות העומדות לפניהם, מבינים כי מה שיהפוך את העסק שלך למתקדם, חדשני וצעיר הרבה יותר יגרום לא רק ללקוחות שלך להינות מאותן הפירות, אלא גם לך. אסטרטגיה דיגיטלית מבטיחה שהשיפור המתמשך של העסק שלך יהיה אפשרי ובר ביצוע. כתיבת אסטרטגיה כזו לא צריכה להיות מסובכת מידי, אך היא בהחלט הכרחית. אתם יכולים להתחיל עם כמה פסקאות המתארות את מטרות העסק והחזון, למנות כמה טקטיקות שיווק וערוצי מדיה בהן תרצו לשווק את המותג וכמובן ו-KPIs של העסק. עם התחלה כזו, תוכלו לראות הבדלים עצומים לביצועים השיווקיים שלכם במדיום האינטרנטי. כשיעבור זעם, תוכלו לכתוב משהו מקיף, רציני וממוקד יותר. אך חשוב שתתחילו, כבר מהיום. בהצלחה!