אין לאן לברוח יותר: פייסבוק תתחיל לפרסם תוכן של אתרים בניוז פיד שלנו.

מדיווח שיצא השבוע ב-Wall Street Journal נמסר, כי פיסבוק תאפשר בחודש הקרוב למפרסמים לשמר את כל הכנסותיהם מפרסומת מסוימת שמקדמת תוכן, וזאת כחלק מהניסיונות של פייסבוק לשכנע את אותם מפרסמים להמשיך ולהפיץ את התוכן שלהם באמצעות הרשת החברתית. עד היום, גם המו"לים השיקו קמפיינים בפייסבוק עם הפניה ישירה לבלוגים ולאתרי התוכן שלהם, אך פייסבוק החליטה שבעקבות זמני העלאות ממוצעים גבוהים יחסית, שעומדים על 8 שניות בממוצע, יש לבצע שינוי.

כידוע, הרבה מפרסמים ומו"לים מקדמים את התוכן שלהם לקהלים רלוונטיים באמצעות פרסום פוסטים לינקאביליים שמובילים לאתרי התוכן שלהם בפייסבוק ואף בקמפיינים ממומנים.  פייסבוק, שהפכה בשנים האחרונות למקור חשוב מאד בכל הנוגע לתנועת אתרים, טוענת, כי פתיחת הלינקים האלה באמצעות מכשירי הטלפון הניידים יכולה להיות הליך מתסכל ואיטי עבור המשתמשים שלה, ובצורה כזו- עשויה להשפיע על אחוזי הנטישה של אתרים, שמקדמים תכנים באמצעות פייסבוק.

על מנת לפתור את הבעיה הזו, וגם לגרוף עוד כמה שקלים לכיסה, החליטה פייסבוק על יוזמה לשת"פים, שנקראת (נכון לכתיבת שורות אלה) "Instant Articles". מטרתה היוזמה היא לעזור לבעלי האתרים להאיץ את זמן העלאת האתרים הממוצע וכמובן להגדיל את כמות הקוראים הפוטנציאליים באתרים שלהם. חלק מהמו"לים הראשונים שנכונים לבצע שת"פים כזה עם פייסבוק כולל את באזפיד, ניו יורק טיימס ונשיונל ג'אוגרפיק.

עם הדיווחים האחרונים בכל הנוגע לאלגוריתם של הניוזפיד, היוזמה הזו נחשבת מעת מדאיגה בחוגים מסוימים. בעיקר למשתמש הפשוט. האם פייסבוק באמת תציג לנו את מה שמעניין אותנו, או תחליט בשבילנו במה אנחנו צריכים להתעניין (כלומר: תכריח אותנו להתעניין באותם אתרים שמשתפים איתה פעולה). זה יהיה מאד מעניין לראות כיצד פייסבוק תציד את התוכן הזה בצורה כזו שגם למשתמשים תהיה אופציה לנטרל כל מה שלא מעניין אותם, אליו הם נחשפים בניוז פיד.

כעת, כשההצעה הזו מושכת מצד אחד מו"לים רבים, ישנם גם כאלה שהחלו לדאוג, שהם יהפכו תלויים בפייסבוק כדי לקדם את התוכן שלהם. על פי הנתונים, בעלי אתרים גדולים מקבלים בממוצע 60% מהתנועה לאתר שלהם באמצעות הפניות מפייסבוק. בסקר שנערך על ידי Pew Research Center בשנה שעברה, 48% מהמשתמשים שנשאלו, ענו כי הם קוראים חדשות על פוליטיקה וממשלה באמצעות פייסבוק, יותר מצריכת סוג תוכן זה, באמצעות הטלויזיה.

על מנת לחזר אחר שת"פים, פייסבוק הכריזה בקולי קולות, על כך שהיא הולכת לשנות את מודל ההכנסות המסורתי שלה. הרעיון החדש של פייסבוק הוא להציע למו"לים לשמור את כל ההכנסות מהמודעות על מאמרים, שהם מפרסמים בפייסבוק. מה הקאטצ' אתם שואלים? אחד מהמניעים לוותר על חלק מההכנסות שלה, מתבסס על העובדה כי אם פייסבוק תצליח לגרום לכמות משתמשים גדולה יחסית להיכנס לתוכן של אותם משתפי פעולה, זה לבסוף יגרור עידוד של משתמשים לבלות ברשת עצמה ולא לצאת ולצרוך תוכן מאתרים חיצוניים.

לא ברור עדיין איך ייראה פורמט המודעות הזה, או האם המפרסמים יוכלו למקם או למדוד את המודעות שהם מפרסמים בפורמט הנ"ל, אבל סביר להניח שפייסבוק מעוניינת באמצעות השיטה החדשה למשוך לקוחות, שעד היום היו מפרסמים גם באמצעות המתחרות שלה, כגון גוגל. יש מו"לים ומפרסמים שעדיין מעלים חששות בנוגע למהלך החדש. הם טוענים כי הם היו רוצים שתהיה להם שליטה על חווית המשתמש, בעוד שבפורמט החדש, הכל ייעשה בתוך פייסבוק, וכמו כן היו רוצים שהגישה לנתונים שקשורים לקוראים שלהם תישאר שקופה וגלויה להם.

נכון לעכשיו, ישנן כמה עסקאות שמנות וחמות שעומדות על השולחן בכל הנוגע לתכנית השותפים של פייסבוק, אבל עדיין- הכל יכול להשתנות. פייסבוק מבצעת שיחות רבות עם מפרסמים בסדר גודל של אלה שכבר חתמו על החבילה, וככל הנראה, מקווה שגם הפעם תצליח לשכנע. מה שכן יקרה, ככל הנראה, זה שלנו, לא יהיה כל כך לאן לברוח.