איך עובד החיפוש החדש של פייסבוק (ומה יש לגוגל להגיד על זה)

פייסבוק השיקה השנה את Search FYI, החיפוש החדש והמורחב שלה. חוץ מהעובדה שהיום קל יותר למצוא פוסטים או לינקים ברשת החברתית העצומה הזו, מדובר בלא פחות מרעידת אדמה בעולם מנועי החיפוש. החיפוש החדש מקדם את הרשת החברתית הפופולארית בעולם צעד ענק לקראת הפיכתה למנוע חיפוש בליגה של הגדולים.

נכון להיום, גוגל מובילה עם 3.5 מיליארד חיפושים ביום בעוד שבפייסבוק מחפשים רק 1.5 מיליארד, אבל הזירה בהחלט מתחממת ומספר החיפושים בפייסבוק נמצא במגמת עלייה. הפוטנציאל של פייסבוק כמנוע חיפוש הוא אדיר משתי סיבות עיקריות: האחת היא 500 מיליון הפוסטים שמפורסמים בפייסבוק, כלומר- הרבה מאוד תוכן, והשנייה היא השינוי בהרגלי צריכת התוכן שלנו, כאשר רוב הזמן במרחב הדיגיטלי שלנו כיום מוקדש למובייל ולאפליקציות.

אם בעבר אנחנו חיפשנו את התוכן, היום המידע מוצא אותנו והפיד שלנו בפייסבוק הוא דוגמא מעולה לכך. אתרי חדשות ועיתונים כבר לא מסתמכים רק על גולשים שנכנסים לאתר שלהם כדי להתעדכן בחדשות החמות, אלא מעלים פוסטים בפייסבוק עם לינקים לכתבות. משתמשים שלא נכנסים לאתרי חדשות באופן קבוע, מתעדכנים דרך הפיד שלהם בחדשות חמות.

פייסבוק קצת נרדמה בשמירה ובשלב זה הפער ברמת כלי החיפוש מול ענקיות מנועי החיפוש האחרות עדיין גדול, אבל עכשיו כשמנוע החיפוש החדש שלה, Search FYI, סוף סוף כאן, כדאי שנכיר אותו.

כמה דברים חשובים שכדאי לדעת על Search FYI  של פייסבוק:

 

  • הפיצ'ר הבולט ביותר שמציע החיפוש הוא האפשרות לקבל בתוצאות החיפוש פוסטים לא רק של חברים אלא של כולם, כל אחד יכול לחפש פוסט שכתבתם בכל נושא. מצד אחד זה מגדיל את החשיפה לכל הפנינים שאי פעם כתבתם, אבל מצד שני, מה זה אומר לגבי הפרטיות שלכם? מה אם כתבתם פוסט תמיכה נלהב בלגליזציה והמעסיק הפוטנציאלי שלכם הוא ראש האגודה למלחמה בסמים? בעיה. אם אתם ממש לא בעניין שהפוסטים שלכם יחשפו לכל מי שרוצה, זה הזמן לרענן את הגדרות הפרטיות שלכם. אם תרצו להסתיר פוסטים מביכים מהעבר תוכלו להיכנס ל See More Settings ולעבור על כל הפוסטים שאי פעם העלתם (בהצלחה עם זה…נתראה עוד שנתיים).

הגדרות פרטיות

זכויות יוצרים: Facebook

  • פייסבוק הצהירה שכבר בשלב הזנת מילות החיפוש יוצפו התוצאות האקטואליות ביותר, כדי שנוכל לקבל תוצאות מאורגנות על פי היררכיה של רלוונטיות. משהו בסגנון Google Autosuggest שאנחנו כל כך אוהבים. בנוסף, אם חיפשתם לינק מסוים, תוצאות החיפוש יציגו את הפוסטים הקשורים ללינק עם הפיצ'ר "People Talking" המציין גם את מספר האנשים שפעילים בדיון על הלינק. כך תוכלו לדעת איזה מהדיונים הכי פעיל, להיכנס ישירות לאותו דיון, ולהטריל כמה שתרצו.

People Talking

 

זכויות יוצרים: Facebook

  • תוצאות החיפוש מתחלקות לתשע תגיות: TOP, LATEST, PEOPLE, PHOTOS, PAGES, PLACES, GROUPS, APPS, EVENTS.. התגיות די ברורות מאליהן ותואמות לשפה הפייסבוקית.

תגיות

זכויות יוצרים: Facebook

  • היתרון הברור שיש לפייסבוק על מנועי חיפוש אחרים הוא כמות המידע שיש לה על המשתמשים ובחיפוש החדש נעשה שימוש במידע הזה. תוצאות החיפוש מותאמות למשתמשים בהתבסס על כ- 200 גורמים שונים כמו חיפושים קודמים, לייקים, מידע אישי מהפרופיל ועוד.
  • כמו בפיד של הפייסבוק, אם החיפוש נעשה מהמובייל או ממסך טאץ', יש אפשרות למשיכה למטה (Pull Down) כדי לרענן את התוצאות.
  • ניתן להתעדכן באפשרויות חדשות ועדכונים של Search FYI, בפייסבוק, דרך התגית News  בFacebook Newsroom.
  • החיפוש בפייסבוק זמין כרגע באנגלית באייפון, אנדרואיד ובדסקטופ, אז קחו בחשבון שאחרים כבר יכולים לראות את הפוסטים שלכם.

 

מה גוגל עושה בעניין?

גוגל מתמודדת עם אתגרים רבים כתוצאה מהשינויים דרמטיים בהרגלי צריכת התוכן של הגולשים והחיפוש החדש של פייסבוק מציב בפניה עוד אתגר. אם אנחנו מבלים את רוב זמננו במובייל ו- 90% מהזמן הזה באפליקציות, הרי שגוגל נמצאת מחוץ למשחק או לפחות סובלת מעיוורון משמעותי.

ההסכם שנחתם השנה בין פייסבוק לגוגל, הוא צעד חשוב בדרך להתמודדות שלה עם הבעיה. על פי ההסכם, פייסבוק תאפשר לגוגל לאנדקס מידע מתוך האפליקציה שלה ולהציג בתוצאות החיפוש במובייל תוכן כמו הפרופיל האישי בפייסבוק, דפים, קבוצות ואירועים. כניסה לתוצאות יובילו ישירות לדף הרלוונטי באפליקציה.

הצגת מידע מתוך אפליקציות בתוצאות החיפוש נקרא Deep link, וגוגל מדווחת על 100 ביליון Deep links מתוך 1,000 אפליקציות. זה אומנם לא הרבה במונחים של גוגל, אבל הסכם עם אפליקציית ענק כמו זו של פייסבוק עשויה לעודד אפליקציות נוספות לשתף פעולה.

אין ספק שההסכם בין שתי הענקיות נותן דחיפה משמעותית לגוגל בעולם המובייל, אבל משאיר בידי פייסבוק את הפוסטים והתמונות שמשתמשים רואים כשהם גולשים באפליקציה.  מבחינת פייסבוק, היתרון בהסכם ברור- הגדלת הטרפיק מתוך גוגל.