סקר חדש קובע: הגולשים בסמארטפונים רוצים אתר סלולרי

מה הייתם אומרים, אם הייתם מגלים שכשליש מהלקוחות שמגיעים אליכם, אינם יכולים לבצע רכישה – מסיבות טכניות? אם זה היה קורה בחנות פיזית, כל מנהל היה מזדעזע ומטפל בבעיה מיידית, אבל כשמדובר בחנויות ברשת – מנהלים רבים אינם מודעים לבעיה.

נתונים רבים מלמדים שזהו בדיוק המצב כיום באתרי אינטרנט רבים בישראל, שאינם מותאמים לגלישה סלולרית. מהפיכת הסמארטפונים כבר מאחורינו  – אבל חברות רבות לא נותנות לגולשים מהסלולר פתרון מתאים ומאבדות לקוחות פוטנציאלים רבים.

סקר מיוחד שנערך באחרונה חושף את החשיבות הרבה שיש לפיתוח של אתר סלולרי ייחודי. הסקר נערך בעבור “רילקומרס”, במהלך אפריל 2012, בקרב מדגם מייצג של מאות בעלי סמארטפונים.

מטרת הסקר הייתה לבדוק את ההשפעה שיש לפיתוח אתר סלולרי מותאם על חווית השימוש של הגולשים. כיום, לחלק גדול מהחברות בארץ אין אתר סלולרי מותאם. חלקן פיתחו אפליקציות סלולריות, אך בניגוד לאתרים, אלו תומכות כל אחת רק במערכת הפעלה ספציפית. בנוסף – חלק גדול מהגולשים מגיע ישירות לאתר וכלל לא מחפש אפליקציה להורדה – בעיקר באמצעות גלישה במנועי חיפוש. במקרה שאין לחברה אתר מותאם – הגולש נפגש באתר שהניווט בו אינו נוח ושההיררכיה של חלקיו לא מותאמת לשימוש בנייד.

חדירת הסמארטפונים בישראל כיום מוערכת בכ-50% מהשוק ובעוד שנים אחדות היא תתקרב ל-100%. כבר כיום באתרים רבים רבע-שליש מתנועת הגולשים מגיע מסלולרים והאחוז עתיד ע”פ ההערכות לעבור את ה-50 בשנים הקרובות.

הנתונים שנחשפו בסקר מלמדים כי השימושים בסמאטרפון רחבים מאוד: 90% נוהגים למשל לכתוב מיילים וכ-70% צופים בסרטונים. שלושה מכל ארבעה נדגמים ציינו שהסמארטפון משמש אותם לאיתור פרטי התקשרות ומידע על שירותים ומוצרים.

רק 7% ציינו כי הם לא גולשים באינטרנט מהסמארטפון שלהם, בעוד 20% ציינו כי הם גולשים 10 שעות או יותר מדי שבוע מהסלולרי. ממוצע זמן הגלישה עם הסמארטפון הוא מעל 4 שעות בשבוע. זאת – בהשוואה למעל 12 שעות בשבוע במחשב האישי. לגיל יש השפעה לא מבוטלת בהקשר זה – וככל שהנבדק צעיר יותר, כך הוא גולש שעות רבות יותר באינטרנט מהטלפון הסלולרי – מה שמאפשר להעריך שהשימוש הממוצע יגדל משמעותית בעתיד. נתון מעניין נוסף בהקשר זה: מספר השעות הרב ביותר בשבוע בגלישה בסמארטפון – נרשם אצל בעלי ההכנסה הגבוהה.

חוויית הגלישה בסמארטפון:

חלק מאתרי האינטרנט בארץ מותאמים לגלישה מהסמארטפון וחלק לא. הנדגמים נשאלו על חוויית הגלישה השונה באתרים מותאמים ולא מותאמים.

הציון הממוצע לחוויית הגלישה לו זכו האתרים המותאמים לגלישה בסמארטפון היה 3.72 (די טובה), בעוד שהציון הממוצע של האתרים שאינם מותאמים היה 2.79 (ציון נמוך מבינוני). כמעט שני שליש (64%) ציינו כי חוויית הגלישה באתרים המותאמים טובה או טובה מאד, לעומת רק 22% שציינו זאת עבור אתרים שאינם מותאמים. מנגד- כמעט 40% ציינו כי חוויית הגלישה באינטרנט באתרים שאינם מותאמים אינה טובה, לעומת פחות מ-5% שציינו זאת עבור אתרים מותאמים.

בנוסף נשאלו הנבדקים אם יחזרו לגלוש מהסמארטפון באינטרנט באתרים שאינם מותאמים לטלפון סלולרי. פחות מ-8% ציינו בתשובה כי הם בטוחים שיחזרו לגלוש באתרים אלו, ועוד 21% ציינו כי הם חושבים שישובו לגלוש בהם. מעל 30% ציינו כי הם חושבים שלא יחזרו לגלוש באתרים שאינם מותאמים לגלישה, או שהינם בטוחים כי לא ישובו לגלוש בהם. 40% ציינו כי “אולי יגלשו באתרים אלו”.

אחת השאלות המרכזיות במחקר בדקה את ההשפעה של אתר שאינו מותאם על הסיכוי לרכוש מוצרים או שירותים. התוצאות שהתקבלו הינן חד משמעיות: מעל 60% ציינו כי בטוח שלא יקנו או כנראה שלא יקנו מוצרים באמצעות הסמארטפון מאתר שאינו מותאם. רק פחות מ-9% ציינו כי כנראה יקנו (7.5%) או שבטוח יקנו (1.3%).

רוב הנבדקים הביעו עמדות שליליות כלפי חברות שאתר האינטרנט שלהם איננו מותאם לגלישה מהסלולרי. פחות מ-10% מהנדגמים ציינו כי חברה שאתר האינטרנט שלה לא מותאם היא חברה מתקדמת מבחינה טכנולוגית, רק 13% הגדירו את החברות כזמינות לגלישה מהסמארטפון, רק 15% ציינו כי החברות רלבנטיות לרכישת מוצרים עבור הגולשים בסלולארי, ורק 11% ציינו כי החברות מפגינות רמת שירות גבוהה ללקוחותיהן.

ככל שהנבדקים היו מבוגרים ומשכילים יותר כך עמדותיהם כלפי חברות האינטרנט שהאתר שלהם לא מותאם לגלישה בסמארטפון – היו שליליות יותר. מעל שני שליש מהנבדקים (69%) ציינו כי אתר מעין זה הינו “חובבני” או אף “חובבני מאד”, ורק 4% אמרו כי אתר שאינו מותאם לגלישה מהסלולארי הינו “אתר מקצועי”.