אם נאס”א היו בונים אתר

אין מקום לטעויות כשבונים מעבורת חלל.
כל פרט חשוב, כל שלב בתהליך מתוכנן חודשים ושנים קודם לכן. כל חלק מיוצר בדיוק בשביל המקום שבו הוא הולך לשבת. כולם יודעים שקיצור הדרך הזניח ביותר יכול לגרור משמעויות הרות גורל.
אנחנו לא טסים לחלל, אבל לפעמים זה מרגיש בדיוק ככה.

כשבנק דיסקונט ביקש שנקים את אתר ניירות הערך שלו, ידענו שזו אחת מהפעמים האלו. מדובר בפרויקט שהתחיל בקיץ שעבר וכלל צוות מולטי-דיסציפלינארי שעבד עשרות אלפי שעות אדם. המטרה היתה ממוקדת וברורה – לבנות את אתר שוק ההון הכי טוב בארץ. בדיוק סוג הפרויקטים שאנחנו אוהבים.

עמדו בפנינו 3 אתגרים משמעותיים:

  1. גודל
    ידענו שזה הולך להיות פרויקט מאסיבי. הן בתכולת הפיצ’רים, הן בכמות אנשי המקצוע המעורבים והן במשך הפרויקט. מדובר באתגר פרויקטאלי מהגדולים שפגשנו.
  2. עולם התוכן
    למרות הנסיון הרב שיש לנו במוצרים בנקאיים ופיננסיים, אי אפשר להכנס לפרויקט כזה בלי להבין כל מונח ומושג. לא נוכל ליצור ממשק שאנחנו לא מבינים מה הוא אומר. זה פשוט לא יכול לקרות.
  3. חוויית משתמש חדשה
    השותפים שלנו בבנק הגדירו את קהלי היעד בצורה חד משמעית – גם משקיעים ותיקים שמכירים את העולם לעומק, וגם משקיעים חדשים, שרק בודקים את המים. החווייה גם צריכה להרגיש חדשנית ומעניינת. וכמובן לא לשכוח – רספונסיבית!

איך עשינו את זה? הנה כמה מהשיטות שעזרו לנו:

התכתבויות אל תוך הלילה

ניהול מדוקדק

תכנון הוא אלמנט קריטי כשנכנסים לפרויקט כזה אבל הוא לא יכול לגזול יותר מדי זמן. מתודולוגיית ניהול הפרויקטים שפיתחנו יודעת לפרק את שלב התכנון לחתיכות קטנות ולהתחיל את הפרוייקט כמעט בטווח המיידי בלי להתפשר על ניהול צמוד שמוודא שבשום צורה לא תהיה חריגה או סטייה מהיעדים.

הניהול לא יכול לכלול רק את עבודת הצוות. הוא חייב להתייחס גם לפעילות שמתרחשת סביב הצוות – סבבי הביקורת והאישורים שהתוצרים עוברים אצלנו, אישורים מול הצוות בדיסקונט ובלתמ”ים. אין פרויקט בלי בלתמ”ים.

לימוד מעמיק של התחום

עולם שוק ההון הוא נישה מאוד מקצועית בעולם הפיננסי. מי שיגיע לאתר וישתמש בו בצורה כבדה הם אנשים מאוד מקצועיים. לא היינו יכולים לאכזב אותם. הרקע הקודם שלנו בפרויקטים אחרים של הבנק וגם במוצרים עבור לקוחות פיננסיים אחרים, קירבו אותנו מאוד לעולם התוכן. מבחינתנו זה לא היה מספיק.

לפני כל פגישה התכוננו כמו לפני מבחן. גם אם זה הצריך הבאת מרצה מומחה כדי להרצות מול הצוות. בלילות חלמנו על נגזרים. גם כשזה הגיע ל-UI עשינו עבודת הכנה מדוקדקת. הגראפים שנדרשים בעולם שוק ההון הם מאוד שונים מבממשקים אחרים. אספנו את כל הדרישות לכל גרף שנצטרך במערכת, חקרנו את המתחרים ואתרים דומים בעולם ורק לאחר מכן ביצענו בחירה מושכלת בספריית גראפים שתשרת את הפרויקט.

עבודה בגרסאות

עבודה בגרסאות

בפרויקט בסדר גודל כזה אי אפשר להגיש תוצר לבדיקות רק בסוף. המשמעות תהיה בדיקות שנמשכות הרבה מאוד זמן ועשויות לפספס באגים חשובים. במקום, העדפנו לעבוד בצורה איטרטיבית – לעבוד במשותף עם הצוות של דיסקונט ולהעביר חבילות קטנות של תוצרים בכל פעם.

בכל חודש וחצי העלנו גרסה חדשה לאתר פנימי ומאובטח שאפשר לכולנו לחסוך זמן ולזהות את הבעיות הכי קטנות לפני שהן מצליחות לגדול. העבודה המשותפת אפשרה לנו להבין טוב יותר איך חושבים בדיסקונט ולתת להם שירות טוב ומותאם להם הרבה יותר.

בדיקות שמישות

המסחר בשוק ההון הוא מאוד מורכב ומלא בהחלטות הרות גורל ששוות המון כסף. אחת המטרות שהצבנו לעצמנו היתה להפוך את התהליך הזה לקל וידידותי. כמובן שהפרויקט כלל שלב של אפיון ועיצוב חוויית המשתמש אבל היינו חייבים לוודא שהוא השיג את המטרות שלו.

בשיתוף עם צוות הבנק קיימנו בדיקות שמישות שאוששו את מרבית ההנחות שעשינו בתהליך תכנון חוויית המשתמש. הממצאים אפשרו לנו לדייק את הממשק כך שהחווייה הסופית למשתמש תהיה אפילו טובה יותר ממה שהצלחנו לדמיין בתחילה.

עלייה לאוויר

שותפות אמיתית

אין פרויקט שהולך חלק כל הזמן. לפעמים לא מסכימים, לפעמים מתעקשים, לפעמים מנסים כמה פעמים עד שמצליחים. כדי לגרום לזה לעבוד צריך שותפות אמיתית בין הצדדים. שותפות כזו מגיעה רק מאמון הדדי ברצון שהפרויקט הזה יצליח.

הצוות בדיסקונט היה חלק משמעותי ומעורב לכל אורך פיתוח האתר. חברי הצוות הגיעו לבקר את צוות הפיתוח לעיתים קרובות והחלטות התקבלו בשילוב פעולה הדוק בין הצד העסקי, מערכות המידע וצוות הפיתוח שלנו. התכתבויות אל תוך הלילה בין הצוותים הוכיחו שכולנו כאן כדי לבנות משהו שלא נראה קודם.

התוצר הסופי

זמן קצר אחרי עליית האתר לאוויר, קיבל עבורו הבנק את המקום הראשון בתחרות ה- IT Awards בקטגוריית דיגיטל וחדשנות של אנשים ומחשבים.

“אנחנו רוצים להודות לכם על שותפות אמיתית בפרוייקט מורכב ומאתגר זה. אנחנו רואים בכל צוות ריל קומרס שותפים לעשייה ולהצלחה של הבנק בתחום הדיגיטלי ושואפים להמשיך בשותפות זו גם בפרויקטים הבאים.”

לימור ספרן זייפר לימור ספרן זייפר
מנהלת ענף ערוצים ישירים, בנק דיסקונט