מתודולוגיית פיתוח קונספט

מתודולוגיה אשר פותחה עבור הצרכים והאתגרים שמציבה רשת האינטרנט מתוך ראיית הלקוח במרכז. סיסמת “הלקוח במרכז” נשמעה כבר זמן רב לפני עידן האינטרנט, אלא שהאינטרנט מציב אתגרים חדשים ע”י כך שהוא מהווה ערוץ תקשורת ישיר עם הלקוח הסופי ופותח בפניו תהליכים עסקיים אשר עד כה עברו “סינון” ע”י איש תמיכה, איש מכירות נציג שירות לקוחות וכו’. בכדי לפתוח תהליכים עסקיים בפני הלקוח באופן ידידותי יש לבחון אותם ולהגדירם מנקודת מבטו של הלקוח. כלומר, הגדרה מבחוץ פנימה. זוהי הדרך היחידה שמאפשרת לחשוף “חורים” בתהליכים העסקיים אשר עד כה טופלו ע”י בני האדם.

בחינת התהליכים העסקיים ותכנון המערכת מתבצעים במסגרת סדנא אשר כוללת מנחה מטעם ריל קומרס ומקבלי החלטות בארגון. מטרת הסדנא הינה להבין את התהליכים העסקיים הקיימים היום בארגון (לכל אורכו) ולנסות לבנותם או לשפרם מתוך נקודת הראות של הלקוח.

Business Events Definition- בשלב זה המנחה מקבל סקירה של תהליכים עסקיים (Business Process) בארגון. במהלך הסקירה המנחה רושם כל סוג של “מאורע עסקי”. מהו “מאורע עסקי”? מאורעות עסקיים הינם שלבים בתהליך העסקי שהינם בעלי משמעות. כך למשל “ביצוע הזמנה”, “קבלת תשלום”, “עדכון פרופיל” או “שליחת מוצר” הינם מאורעות עסקיים.

Business Object Modeling- במקביל להגדרת המאורעות מוגדרים ה-”אובייקטים העסקיים”. כך למשל מוגדרים אובייקטים כמו “לקוח”, “מוצר”, “חשבון”, “חידוש” וכו’. הגדרת האובייקטים אינה טריוויאלית ולעיתים דורשת מחקר מעמיק אשר חושף תפיסות חדשות, אשר אינן נלקחות בחשבון ביום יום. כך למשל שאלה טריוויאלית לכאורה כמו “מיהו לקוח?” יכולה לעורר שאלות רבות עבור גוף שרגיל לעבוד עם סוכנים או שותפים. או למשל שאלה כמו “מהו מוצר?” יכולה להיות מורכבת עבור גוף אשר רגיל לספק קומבינציות שונות של שירותים או מוצרים לפי צרכי הלקוח. הגדרת האובייקטים כוללת תאור ומיפוי של הקשרים בין האובייקטים השונים. והתהליכים העסקיים אשר משפיעים עליו.

Business Rules Definition- הגדרת חוקיות עסקית הינה שלב מורכב וקריטי. חוקיות עסקית כוללת את כל אותם תנאים וחוקים אשר מתבצעים באופן טבעי בעסק, אם ע”י הסוכנים או כל אדם אשר מעורב בתליך העסקי. כך למשל סוכן ביטוח יודע שאם הלקוח מבקש לבטח את המרצדס שלו כי אז רצוי להציע ביטוח חיים ועסק יוקרתיים. או למשל, אם מוצר מסוים הינו מתנה יש לאפשר שליחת חשבונית לכתובת שונה מזו המופיעה ככתובת למשלוח המוצר. במילים אחרות, הנסיון של אותו סוכן מכירות או נציג שירות הלקוחות, יוצר אצלו מערך ידע וחוקיות עסקית אשר מאפשר לו לבצע פעולות שונות כתנאי למידע שהוא מקבל מהלקוח. אתר האינטרנט אמור להוות תחליף לאותו סוכן חכם ולהכיל את כל הידע הזה המהווה מערך של חוקים עסקיים.