5 טרנדים חמים בעיצוב אפליקציות מובייל שראינו השנה

עולם עיצוב האפליקציות זז כל כך מהר כך שעד שאנחנו קולטים שיש טרנד מסוים, טרנד עיצוב אחר כבר נכנס לשוק עם חידושים ייחודיים. אם בהתחלה מרבית האפליקציות היו פשוט גרסה מוקטנת של אתרי האינטרנט שאנחנו מכירים, הרי שהיום הן נעשו הרבה יותר מורכבות ומתוחכמות: הן פועלות גם כשאנחנו לא מחוברים לאינטרנט- שולחות לנו פושים והתראות ממוקדות למסך הנעילה שלנו על אירועים חשובים (כמו למשל על ימי הולדת של חברים).

אישה בסמארטפון

 

בנוסף, יש היום אפליקציות שמנצלות גם את המצלמה של המכשיר החכם או את שבב ה – NFC וכך מתקשרות עם עצמים שונים בסביבה הפיזית, כמו למשל אפליקציות שמאפשרות להטעין את כרטיס הרב קו מכל מקום, שרק לאחרונה נכנסו לשוק.

לאט לאט, האפליקציות מתחילות לספק לנו את כל מה שאנחנו רוצים או צריכים, לפני שבכלל ידענו שזה ככה. אם כך – מעניין לראות מהם הטרנדים החמים ביותר בעיצוב אפליקציות האפליקציות של השנה החולפת ושנת 2016 הבאה עלינו לטובה:

מיקרו אינטראקציות

מיקרו אינטראקציה היא למעשה מעורבות עם חלק כלשהו באפליקציה שכוללת פעולה אחת. לדוגמה, לחיצה על כפתור, העלאת תגובה או סטטוס, בדיקה של התראה, משיכה של המסך למעלה או למטה כדי לעדכן את התוכן, צפייה בהודעה, בשיחה שלא נענתה ועוד… בדרך כלל האינטראקציה תהיה מלווה גם בפידבק כלשהו כמו אנימציה או הודעה -”הוספת את החבר בהצלחה”. יש גם מיקרו אינטראקציות עם זמן תגובה ארוך מאוד שמזכירות לנו פעולות שביצענו אחרי כמה שבועות או חודשים, למשל- “מזמן לא צפית בעמוד שעשית לו לייק לפני שישה חודשים…”.

המשותף לכל המיקרו אינטראקציות הוא שהן מדמות את אופן הפעולה האנושי ובכך מעוררות תחושות אצל המשתמש של שמחה, הבנה או חיבור עם משתמש אחר. אין ספק שהיום אנחנו רואים יותר מיקרו אינטראקציות מאשר בעבר- אנחנו לא תמיד שמים לב אליהן, אבל הן שם והם חשובות והן מהוות את העתיד של האינטרקציות שלנו עם מכשירים. מיקרו אינטראקציות גם מהוות טרנד משמעותי בעיצובי UX שהופכים להיות יותר ממוקדים ומיועדים במיוחד עבורם, כך שאין ספק שנמשיך לראות עוד  כאלו בעתיד…

 

מיקרו אינטראקציה מתוך אינסטגרם עם איור של המגזין ניו יורקר

אינטסגרם

 

 

סרטון מצחיק מלא במיקרו אינטראקציות:

תשלומים

היום אנשים כבר לא מחכים לחזור הביתה ולפתוח את המחשב בשביל לבצע רכישה והם פתוחים יותר מאי פעם לביצוע תשלומים דרך אפליקציות. גם המעצבים יודעים זאת ולכן הם בוחרים להפוך את מסכי התשלום לכמה שיותר פשוטים וידידותיים. באמצעות שירותים כמו PayPal  או PayPass ואפילו צילום של כרטיס האשראי עצמו, כבר לא צריך להקליד מספרים ארוכים באמצעות המקלדת של הסמאטרפונים, אלא פשוט סורקים את הכרטיס באמצעות המצלמה. בדרך כלל גם מזינים את אמצעי התשלום לפני הרכישה על מנת שלא ליצור טופס אחד מאיים.

תשלום

הבנה מראש של מה שהמשתמש צריך (אמפתיה)

השימוש באפליקציות מתרחש בכל נקודה בשעות היממה, גם כשאנחנו נמצאים בדרכים ומבצעים אינטראקציות עם אובייקטים או עם אנשים אחרים בסביבה. לכן, על המעצבים לחזות מראש סיטואציות בעיתיות, להבין כיצד ניתן למזער אותן וכך לספק למשתמשים חווית שימוש טובה יותר ולעיתים אף מסוכנת פחות.

בואו ניקח לדוגמה אפליקציות להזמנת מוניות: המשתמש עומד בנקודת איסוף לא נוחה ולכן הנהג צריך להתקשר אליו ולקבוע איתו נקודת איסוף אחרת- זו דוגמה לסיטואציה לא נוחה שמעכבת את שני הצדדים. במקום זאת, מעצב האפליקציה היה יכול לזהות מראש שמדובר בנקודת איסוף לא טובה (על פי נתוני המיקום הנמצאים בידו) ולהציע למשתמש נקודת איסוף חלופית שבה קל יותר לנהג לעצור ולקחת אותו.

צילום מסך מתוך אפליקציית אובר

uber

 

דוגמה אחרת ויותר מוכרת (גם מעולם הנהיגה) היא כמובן אפליקציית Waze שמזהירה את המשתמש כשהוא מנסה לגעת במכשיר באמצע הנהיגה, וזאת על מנת למנוע תאונת דרכים באמצע הניווט. רק אם המשתמש לוחץ בברור על הכפתור של “אני איני הנהג” הוא יכול להמשיך ולהפעיל את האפליקציה. למרות שכבר כיום האפליקציות מלוות אותנו לכל מקום, אין ספק שבשנה הקרובה נראה המשך של המגמה הזו והבנת הסביבה שבה המשתמש נמצא פיזית באופן טוב יותר מצד המפתחים.

“דיבור” של אפליקציות אחת עם השנייה

אם בעבר אפליקציות נטו “להילחם” אחת בשנייה, היום יש תקשורת הרבה יותר גבוהה וידידותית מבעבר. לדוגמה, באפליקציה של פינטרסט (Pinterest) אפשר לשתף תמונות ישירות עם פייסבוק או ווטסאפ, וסביר להניח שבעתיד יהיה אפשר לשמור קבצים ישירות ל – DropBox מתוך אפליקציית Gmail (תכונה שכבר קיימת במחשבים שולחניים).

גישה זו למעשה מגשרת על הפער שנוצר לאחר שיותר מדי אפליקציות נטו להיות אי בודד והפכו את עולם האפליקציות למקום בו קשה מאוד לגלוש באמת ולקפוץ בין אפליקציה לאפליקציה. כיום יש יותר רצון לבנות גשרים בין האיים הבודדים האלו ולהפוך את העולם הזה לרשת אחת גדולה שמזכירה את רשת האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותה (ראו גם סעיף הבא).

קישור לאפליקציות מתוך Google דרך Deep Linking

אמנם לא מדובר כאן בעיצוב UX קלאסי,  אבל הוא חשוב מדי בכדי לדלג עליו : בשנה האחרונה ביצעה גוגל מהלך חשוב אשר נתן לבעלי אפליקציות את האפשרות לקשר אליהן ישירות מתוך תוצאות החיפוש של גוגל באמצעות טכניקה הנקראת Deep Linking. זאת מתוך הבנה כי המשתמש הממוצע עושה שימוש רק ברבע מן האפליקציות המותקנות על המכשיר שלו. כלומר, גוגל רוצה לעזור לנו לעשות שימוש ביותר אפליקציות ובעצם לחבר בין עולם הווב הקלאסי לבין עולם האפליקציות.

הקישור העמוק עובד כך : מנוע החיפוש של גוגל מזהה האם האפליקציה כבר מותקנת על המכשיר של המשתמש ואם כן פותח אותה במקום הרלוונטי לשאילתת החיפוש שלו. אם האפליקציה איננה מותקנת על המכשיר, deep linking מאפשר לגולש לגשת לתוכן מסוים, מוגדר מראש, מתוך האפליקציה, גם מבלי שתהיה לו את המכשיר. כך למשל, כשמחפשים הוסטל בתל אביב, גוגל מציג את המיקום הרלוונטי ואת המיקומים של הוסטלים בקרבת מקום דרך גוגל מפות ופותח את העמוד הרלוונטי של ההוסטל מתוך האפליקציה במסך החיפוש וכך מאפשר גישה לתכני האפליקציה גם אם היא לא מותקנת על הנייד.

הוסטלים

 

אז אלו הטרנדים והחידושים הרציניים בעולם עיצוב המובייל שראינו ב-2015 ונמשיך לראות יותר ויותר בשנה הקרובה. המגמה הברורה- המשתמש במקום הראשון וככל שהאפליקציות יהיה יותר אינטראקטיביות ותואמות את צרכי המשתמשים, כך המובייל ימשיך לבסס את מעמדו הבלתי מעורער בעולמינו.