10 טעויות נפוצות בעיצוב אתרים שאנחנו עושים כמעט בלי להרגיש

הטכניקות בהן אנחנו משתמשים לעיצוב אתרים ומקסום חווית הגלישה בהם בהם התקדמו והתפתחו ללא היכר בשנים האחרונות. רק לפני כמה שבועות כתבנו כאן פוסט על השינויים הכי בולטים ברשת בעשור האחרון, החל מאתרים נגללים, דרך רקעים אינטראקטיביים ועד לשימוש נרחב באנימציות גיפים שהתחילו להשתלט על כל חלקה טובה.

אבל אם נחזור שנייה לבסיס של עיצוב אתרים, נגלה שהטעויות הכי נפוצות מתחילות דווקא שם, וכמו כל מי שלמד מתמטיקה יודע, הבסיס הוא הדבר החשוב ביותר שבלעדיו כל השאר פשוט לא עובד.

לבנות מנוע חיפוש ממש טיפש או יותר מדי חכם

מנוע חיפוש לא טוב שלא מחזיר תוצאות רלוונטיות יכול לשגע אותנו (במיוחד אם הוא לא יודע לתקן שגיאות כתיב אוטומטית), אבל גם כזה שמכיל המון אפשרויות הוא לא אופטימאלי בשביל מי שפשוט רוצה לקנות מעיל ג’ינס…

הפתרון האופטימאלי הוא ליצור מנוע חיפוש שיחזיר תוצאות רלוונטיות גם אם המשתמש לא יודע בדיוק איזה דף ספציפי הוא מחפש. לדוגמה, אם אני מחפש חולצת ג’ינס, אני אצפה לקבל קישור לקטגוריה של חולצות או עמוד מוצר ספציפי של חולצות. אם יש הרבה תוצאות, יכול להיות שעדיף לתת לגולשים לסנן אותן בלי לחפש מחדש כמו שעושים באמאזון ואתרים דומים.

טעויות נפוצות בעיצוב אתרים

 

מי שלא רוצה להסתבך יותר מדי, יכול להשתמש במנוע החיפוש של גוגל באתר שלו ואפילו להסיר את המודעות אם בא לו לשוות לדף התוצאות מראה יותר מקצועי.

להשתמש בקבצי PDF

קבצי PDF הם נהדרים אם רוצים לקשר למדריכים ומאמרים ארוכים מאוד או טפסים רשמיים, אבל כמעט בכל המקרים האחרים הם פשוט לא נחוצים ומאטים את הגלישה באתר – שלא לדבר על כך שקשה מאוד לקרוא אותם במסך הקטן של הסמארטפון. לעומת זאת, קל מאוד להמיר קובץ PDF לתבנית HTML ולכן אין סיבה לא לעשות זאת.

להשתמש בקישורים שלא משנים את הצבע שלהם

לפני שני עשורים, כשעיצוב אתרים היה רק בראשיתו, אם מישהו היה מבקר בקישור מסוים, בפעם הבאה שהוא היה מגיע לעמוד שהכיל אותו, הקישור היה משנה את צבעו מכחול לסגול על מנת שהגולש יידע שהוא כבר ביקר בדף שהקישור מוביל אליו. כיום עדיין ניתן לראות זאת באתרים מסוימים כמו למשל גוגל (שמראה באילו תוצאות כבר ביקרנו). לעומת זאת, רוב האתרים כיום כופים חוקי עיצוב שמשאירים את צבע הקישור קבוע. יש לכך הצדקה מסוימת כאשר מדובר בתפריטים או קישורים שהם חלק בלתי נפרד מהעיצוב של האתר, אבל אין שום סיבה להמשיך לעשות זאת אם הקישורים הם חלק מתוכן טקסטואלי.

טקסט שלא נוח לקרוא אותו

כפי שציינו כמה פעמים בעבר, רוב הגולשים סורקים את האתרים שהם מבקרים בהם לפני שהם מחליטים מה בדיוק לקרוא. הגולש הממוצע סורק את האתר בצורת האות F (או תמונת מראה שלה בעברית וערבית). במילים אחרות, הוא מתרכז יותר בחלק הראשון של המשפטים בתחילת הדף.

10 טעויות נפוצות בעיצוב אתרים

קרדיט – IdealPath

על מנת להתגבר על האופן בו הגולשים קוראים, יש כמה טכניקות מומלצות:

  • להתחיל את הדף עם המידע השימושי ביותר
  • לרכז את מילות המפתח החשובות בתחילת המשפט
  • להשתמש בכותרות, כותרות משנה ובולטים (כמו אלו שאתם קוראים עכשיו) על מנת להדגיש חלקים חשובים באמצעות עיבוי (Bold)
  • לרווח בין פסקאות ולא ליצור פסקאות ארוכות מדי
  • להשתמש בפונטים אלגנטיים שקל לקרוא אותם
  • להימנע מטקסט מתחכם או יותר מדי משחקי מילים

להשתמש בפונט בגודל אחיד בלא להתחשב ברצונות של הגולש

מעבר לסוג הפונט, יש חשיבות גדולה לכך שהגולש יוכל לקרוא את האתר בצורה הנוחה לו ביותר. אתרים רבים משתמשים בגודל פונט קבוע, מה שיכול לגרום לכך שברזולוציות מסוימות הטקסט יהיה קטן מאוד.

הדרך הכי נוחה להתגבר על כך היא להציע גודל שונה של טקסט לפי בחירת המשתמש, תכונה שבלאו הכי נדרשת מאתרים נגישים. הגולשים אמנם יכולים להגדיל ולהקטין את כל האתר באמצעות הדפדפן (קונטרול וסימן מינוס או פלוס), אבל תמונות או מודעות מסוימות יהפכו למרוחות או יסתירו חלקים מן הטקסט, וכמובן שלא כל הגולשים מודעים לכך שיש אופציה כזו.

לא לעשות שימוש נכון בכותרת העמוד (TITLE)

כותרת האתר, כפי שהיא מוגדרת בקוד ה-HTML בעזרת תג ה-Title  (או במערכת ניהול התוכן שאתם משתמשים בה), היא אולי האלמנט הכי חשוב בדף מכיוון שהיא מופיעה בגוגל עוד לפני התיאור והכתובות של האת. היא גם מוצגת בלשונית הנוכחית של הדפדפן ובשם ברירת המחדל של הדף הנוכחי כאשר מוסיפים אותו למועדפים. מכיוון שהאורך הנראה של הכותרת הוא קצר למדי (לרוב עד 60 תווים פחות או יותר), המטרה היא ליצור כותרת כמה שיותר קצרה וממוקדת שכוללת את מילות המפתח את התגיות שחשובות לנו כבר בהתחלה.

להשתמש רק באלמנטים שנראים כמו באנרים או מודעות

אמנם בשנים האחרונות רואים קמבק של החלונות הקופצים שמשכנעים אותנו להירשם לרשימות תפוצה או לקבל הצעת מחיר, אבל יש לקחת בחשבון שחלק מהגולשים משתמשים בחוסמי פרסומות ולכן תמיד צריך להציע להם גם דרך אלטרנטיבית להגיע לתוכן הרלוונטי, במיוחד אם הם נדרשים לבצע פעולה מסוימת כמו לאשר תשלום או שליחה של פרטים.

לנסות להמציא את הגלגל מחדש (ללא הצלחה)

הגלישה ברשת מבוססת על הרבה מאוד חוקים לא כתובים שכולנו מכירים, גם אם אנחנו לא חושבים עליהם באופן מודע. למשל, העמודים החשובים ביותר באתר נמצאים בתפריט העליון, קטגוריות שונות שרלוונטיות לחלק הנוכחי נמצאות בתפריט הצדדי, תמונות מובילות לאותו קישור של הטקסט שמתאר אותן וכך הלאה. מי שמנסה להמציא את הגלגל מחדש, עשוי לגלות שהגולשים לא ממש מבינים מה הוא רוצה מהם והם ידלגו לאתר הבא שיתנהג כפי שהם מצפים ממנו.

לפתוח את כל הקישורים בחלון או טאב חדש

החיים שלנו נעשו הרבה יותר קלים מאז שהדפדפנים המודרניים החלו לתמוך בהצגה של כמה אתרים באותו חלון בטאבים שונים ומערכות ההפעלה החלו לקבץ את כל החלונות של אותו היישום במקום אחד, אבל זה ממש לא אומר שצריך לכפות את ההתנהגות הזו על הגולשים.

הרבה מעצבים או אפילו מי שמנהל את התוכן והוא לא בהכרח המעצב, יוצאים מנקודות הנחה שאם הם יכריחו את כל הקישורים להיפתח בטאב חדש, הגולשים יישארו יותר זמן באתר ולא “יישאבו” לתוך הקישור אליו לחצו.

יש כמה סיבות שבגללן צריך לשקול את ההנחה הזו מחדש:

1.גולש שמופנה לטאב חדש לא יכול ללחוץ על BACK על מנת לחזור לאתר או לדף ממנו הוא הגיע

2.טאב חדש יכול לזלול הרבה זיכרון במכשירים מוגבלים יחסית

3.אם מדובר בטלפון חכם, הטאבים בדרך כלל לא מוצגים זה ליד זה, ולכן הטאב הקודם נעלם כליל (וזה הרבה יותר מעצבן אם מדובר בפרסומת).

4.מרבית הגולשים שרוצים לפתוח קישור בטאב חדש (לדוגמה, אם הם קוראים רשימה של קישורים מעניינים), יודעים כיצד לעשות זאת גם בלי שנעזור להם…

אם אתם עדיין לא בטוחים, נסו לשנות את אחד העמודים באתר שלכם שמקבלים הכי תנועה ובדקו את המדדים הרלוונטיים כמו זמן שהייה באתר ושעור הנטישה.

להסתיר את מה שהגולשים מחפשים

כשגולש מגיע לאתר מסוים, ובעיקר אם הוא מעוניין לקנות מוצר או שירות, הוא רוצה לקבל את כל המידע הרלוונטי כמה שיותר מהר ולהישאר עם כמה שפחות שאלות. לכן, תיאורים מעורפלים שלא מציינים מחירים, עשויים להרחיק אותו מן הקנייה. הדבר נכון גם לגבי חברות שמספקות פתרונות ספציפיים, אבל קשה להבין מהאתר שלהן בדיוק למי הן מספקות את השירותים הללו ולשם מה.

במידה ולא רוצים לחשוף את המחיר בשביל לא לעשות למתחרים חיים קלים, אפשר לציין רק טווח מחירים או להדגיש שאלו רק מחירים לדוגמה, ויש אפשרות להגמיש את המחיר בהתאם לשינויים או למי שמבצע הזמנה גדולה במיוחד.

אם יש שאלות נפוצות אחרות שהגולשים עשויים לשאול, אפשר להקדיש עמוד מיוחד לשאלות נפוצות.

טעות אחרת היא להחביא טפסים חשובים במקומות שקשה לראות אותם. אחד הדרכים להתגבר על כך היא להטמיע את הטופס בתוך התבנית של האתר (אם באופן ישיר ואם דרך קישור בולט).