שיעור בעיצוב חווית משתמש מ-Lego

למרות שאנחנו בישראל מכנים כל משחק הרכבה של קוביות מפלסטיק בשם “לגו”, ה – Lego המקורי של חברת Lego  מסוף שנות החמישים הוא עדיין המוצר הוותיק והמוכר ביותר בעולם.

יש לציין שלגו אמנם לא הייתה החברה הראשונה בתחום ומוצרים דומים הופיעו בשוק כבר  בסוף שנות ה – 30, אבל בעזרת שיווק מתוחכם וחתירה לחדשנות, לגו הפכה את האבנים הללו למה שהן כיום.

במהלך השנים לגו הוציאה ערכות לגו בנושאים שונים, החל מעיר הלגו, דרך לגו חלל ועד להארי פוטר, אבל אם לוקחים קוביית לגו משנות השבעים ואפילו החמישים וקובית לגו מודרנית מאותה סדרה בסיסית, סביר להניח שהן  עדיין יתחברו אחת עם השנייה!

וכאן נעוצה אולי הגאוניות של לגו, מצד אחד אפשר לבנות ערכות מוכנות לפי הוראות מדויקות, חלקן מורכבות ביותר ואינן מיועדות בהכרח לילדים, אך מצד שני עדיין אפשר ליצור באמצעות אבני לגו יצירות ומבנים במגוון כמעט אין סופי כאשר השמיים הן הגבול…

לכן, אין פלא שלגו מצליחה לשמור על רלוונטיות אף על פי שהעולם הטכנולוגי סביבה הולך ומתפתח ללא הפסק והיא מצליחה לגשר על הפערים הכמעט בלתי נתפסים בין דור אחד למשנהו. נכון שניתן לייחס חלק מכך לעובדה שבנוסף למשחקי ההרכבה הקלאסיים, היא הוציאה גם משחקי מחשב, סרטים, משחקי לוח ואפילו בנתה את פארק השעשועים “לגו לנד”, אבל משחקי ההרכבה הקלאסיים הם עדיין מה שמרכיב את ה –DNA  שלה.

קווי הדמיון בין לגו לעיצוב חווית משתמש מודרנית

למרות שבמבט ראשון קשה לראות את הקשר הישיר בין אבני הלגו המוכרות לבין עיצוב חווית המשתמש המודרנית, אין ספק שקיימים ביניהם מספר קווי דמיון :

צבעים

אבני הלגו אמנם קיימות במגוון גדול מאוד של צבעים, אבל הוא עדיין מצומצם יחסית לפלטה אתה עובדים מעצבים מודרניים. וממש כמו שעל מנת ליצור את יצירת הלגו המושלמת, יש לבחור בצבעים המתאימים זה לזה ומשתלבים אחד עם השני באופן טבעי, כך גם המעצב צריך למצוא את השילוב הנכון שיקל על המשתמש להתמצא בממשק ולא יציק לו בעין.

Lego

פשטות

כל אבני הלגו הבסיסיות מתחברות זו לזו בצורה זהה גם אם גודלן הפיסי שונה ולכן הן מתאימות כאמור לילדים ומבוגרים בכל הגילאים. באופן דומה, המעצב של חווית המשתמש צריך ליצור ממשק שמגוון גדול ככל הניתן של משתמשים יוכל לעשות בו שימוש.

ממשק מורכב שקשה מדי ללמוד אותו בדרך כלל לא ישרת את המטרה הזו ולרוב מדובר בממשקים המיועדים לבעלי מקצוע כמו גרפיקאים, עורכי וידאו או אדריכלים הנעזרים בתוכנות סרטוט.

לא צריך להמציא את הגלגל מחדש

ממש כמו שלגו לא צריכה להמציא את הגלגל מחדש כל פעם שהיא מוציאה ערכה או סדרה חדשה, כך גם מעצב מוכשר לא יעשה שימוש באלמנטים חדשים או בלתי מוכרים כל עוד הוא רוצה להפוך את תהליך העיצוב לקל ואינטואיטיבי. זוהי הסיבה שהטפסים הבסיסיים ברשת לא השתנו מאז אמצע שנות התשעים ומרגע שאנחנו יודעים כיצד להפעיל סרטון אחד ברשת, סביר להניח שנוכל להפעיל כל סרטון אחר בלי קשר לנגן בו הוא משתמש והאתר בו הוא נמצא.

וכמו תמיד, אם רוצים דוגמה מצוינת לכך, מספיק להסתכל על גוגל כפי שהוא נראה בשנת 98… נראה לכם מוכר?

Lego

האם הרכבתם קוביות לגו בילדות או שאתם עדיין מרכיבים אותן עם ילדיכם היום? אם כן, כיצד ואיך הן השפיעו עליכם בתור מעצבים או אנשי חווית משתמש?