רגעים היסטוריים בתחום הדיגיטל לשנת 2014- חלק א׳

חודש דצמבר הוא חודש מצוין לסיכום השנה שעברה עלינו בתחום הדיגיטל. שנת 2014 הייתה חיובית לתחום הדיגיטל, בסך הכל. תחום המובייל עדיין מכתיב את הקצב ומאיים על ה-PC יותר מתמיד, אבל אנחנו אופטימיים מאד לגבי 2015.

הרכישה של וואטסאפ
אחד הביטויים המשמעותיים של השנה הזו הייתה הרכישה של ״וואטסאפ״. הסכום הבלתי נתפס שבה קנתה פייסבוק את וואטסאפ – 19 מיליארד דולר (!), האפליקציה דלת ההכנסות, גרם לכולנו להיכנס למצב של דריכות. המיזוג של וואטסאפ עם פייסבוק לגמרי הצליח להפחיד כמה משתמשים, שחיפשו אלטרנטיבות אחרות (ומצאו את טלגרם). לכולנו עלתה השאלה בראש: מה מתכנן הפעם מר צוקרברג? 450 מיליון המשתמשים של וואטסאפ עלו לצוקרברג 42.2 דולר עבור כל משתמש. אולי היה זה הפחד שהחבר׳ה מגוגל יקדימו אותו, אולי זה היה הרצון לכבוש עוד חלקת אלוהים – אבל מה שבטוח, מדובר בחתיכת עסקה רצינית עבור אפליקציה שכרגע שיעור ההכנסות שלה, שואף ל-0. לחברה אין כרגע שום מודל פרסומי, וגם המודל של גביית 99 סנט עבור שנת שימוש לא ממומש כרגע כיוון שכמעט כל המשתמשים שלה עושים בה שימוש חינמי.
מנכ״ל וואטסאפ יצא מהעסקה הזו איש מאושר מאוד עם כיסים נפוחים, וצוקרברג? הוא יצטרך להוכיח לעולם שהעסקה הגדולה של שנת 2014 מצדיקה את תג המחיר המופרך שמתלווה אליה. נכון, שעם משתמשי ווטסאפ נוסף לפייסבוק עוד מאגר מידע ועוד נתונים לגבי המשתמשים שלו, אבל כרגע, גם לנו קשה להבין איך הוא יעשה את זה. אבל אחרי שהקים מתוך חדרי מעונות באוניברסיטה את הרשת החברתית הגדולה בעולם, כנראה שיש לו רעיון אחד או שניים.

Single’s Day יום הרווקים הסיני
כנראה שיש מספר רב של רווקים בסין, אחרת, אין לנו מושג איך יום הרווקים, הצליח לשבור את כל השיאים האפשריים בתחום הרכישות באינטרנט, בהיסטוריה כולה. עוד יום ״מיוחד״ שבו הצליחה לגרוף ענקית הקניות המכוונות, עליבאבא, 9.3 מיליארד דולר ב-24 שעות. בשנה שעברה עמד השיא על 5.8 מיליארד דולר והוא גם סכום שעולה בהרבה על סכומי המכירות שנרשמים בארה״ב ב-Black Friday או ב-Cyber Monday. מנכ״ל החברה, ג׳ק מא, אמנם הביע כמה חששות מבחינת לוגיסטיקה ועל העמידה בקצב של ההזמנות, אבל היה משוכנע שהם יעמדו בפרץ. מא טען כי זוהי אכן מגמה בעלייה אך יידרש עוד זמן כדי להפוך את היום הזה ליום גלובאלי. לפי הנתונים, ניתן לראות כי 43% מהמכירות נעשו דרך הסמארטפון – מה שמחזק את התחזיות לגבי תפקידו של הסמארטפון בחיינו בשנים הבאות.

השקת iPhone 6
דגמי האייפון החדשים, שמתהדרים במסכים מוגדלים, הם אולי השבת המלחמה הגדולה ביותר בתחום הדיגיטל השנה. אפל, שניסתה לתת פייט רציני לסמסונג, השיקה את האייפון 6 בצורה חגיגית והיסטרית, כמו שרק אפל יכולה לעשות. השקת דגמי אייפון 6 בגדלי מסך 4.7 אינץ׳ ו-5.5 אינץ׳ מנסה לתת מענה הולם לצרכי השוק ולהתחרות בסדרת גלקסי נוט הפופולארית מבית סמסונג. בישראל, נמכר האייפון במחיר הגבוה בעולם (החל מ-4000 שקלים), אך הדבר לא הרתיע, לא את היבואניות ולא את המשתמשים, עד כדי כך שהמלאי אזל בתוך כמה ימים בודדים. אז לא רק הגדלת המסכים עוררה אצל המשתמשים קרייבינג לשדרוג, היה זה גם המעבד החדש והחזק ב-20 אחוזים מהמעבד של הגרסאות הקודמות. אפל, בניגוד לפעמים קודמות לא הובילה את השינוי, אלא נגררה אחריו, כאשר למרות הצהרותיה הקודמות, החליטה שכם להשיק סמארטפונים עם מסכים גדולים יותר.

Ice Bucket challenge
איפה בישראל לא פורסם הסרטון של רני רהב שוטף את עצמו במי קרח? הרשת הופצצה במליוני סרטונים של אנשים שופכים עליהם דלי מים קפואים, כחלק מקמפיין עבור העלאת המודעות למחלת ניוון השרירים (ALS).
מנכלי פייסבוק ומייקרוסופט, ג׳סטין טימברלייק ומשפחת קנדי היו רק חלק מהסלבריטאים שהשתתפו באתגר. היו כאלה שאף הגזימו בארץ, כמו מערכת צינור לילה, ששפכה על לרר משאית של קרח במקום דלי. נראה היום, שניתן לעורר רגש אצל המשתמשים בעזרת תמריץ נכון. אתגר דלי הקרח מוכיח שוב את החיבור הטבעי בין doing good לעולם הדיגיטלי. הקאץ׳ באתגר היה או מודעות או תרומה; כלומר, מי שלא צילם את עצמו תוך 24 שעות מרגע קבלת האתגר מחבר, נדרש לתרום 100 דולר לאיגוד חולי ה-ALS האמריקאי. תוך פחות משבועיים, קיבל האיגוד תרומות בסך 4 מליון דולר, לעומת 1.2 מליון דולר בשבועיים המקבילים של שנת 2013. מלבד זאת, הקמפיין השיג מודעות בתפוצה רחבה כל כך עד כך שאנשים שמעולם לא שמעו על המחלה, החלו להיות מעורבים במאבק למציאת טיפולים הולמים למחלה ולסיוע לחולים בה. אז מי זה שדיבר על אבדן החמלה בעידן הטכנולוגי?

Jim Cramer takes the Ice Bucket Challenge.
בתמונה: ג׳ים קרמר לוקח על עצמו את האתגר. צילום: אדם ג׳פרי, לפליקר