רגעים היסטוריים בתחום הדיגיטל לשנת 2014- חלק ב׳

למי שעוד לא מוכן להספיד את שנת 2014, ומעוניין לדעת מה היה לנו בחלק א׳ של הרגעים ההיסטוריים בתחום הדיגיטל שבחרנו לסקר, הפוסט הבא (והקודם) הוא בשבילכם! 

דאעש- ארגון בשירות האינטרנט
הנתונים מדברים על 10,000 לוחמים שהצטרפו לשירות ארגון הטרור הראשון, ואיך? באמצעות האינטרנט. ארגון דאעש, או ״המדינה האיסלאמית״, עשה בשנת 2014 שימוש בכלי המרכזי ביותר בחיי הצעירים של היום- האינטרנט. דרך כלי ההפצה המרכזי של היום, יכלו המנהיגים להפיץ את האידיאולוגיה, לקרוא לפעולה ולגייס לשורותיו תומכים ולוחמים דרך הפלטפורמות החברתיות השונות והצ׳טים. ממש כמו כל קמפיין ויראלי אחר שראינו השנה. הארגון סוחף אחריו מאמינים ומפעיל עליו מניפולציות דיגיטליות ממש כמו כל ״מותג״ אחר שאנחנו רואים בשוק. דאעש היא דוגמה טובה לכמה שהאינטרנט יכול להיות זירה הרסנית, ולא רק doing good.

מלחמת הסייבר והסרט The Interview
הסיפור שעמד מאחורי סרטם של סת׳ רוגן וג׳יימס פרנקו, הצליח להזכיר לנו מה כוחה האמיתי של הזירה הדיגיטלית וכמה מפחידה יכולה מלחמת סייבר להיות. ההישג העיקרון של ״The Interview”, לא היה הישג בפן של העשייה הקולנועית, מלבד החלטות ליהוק. לב ליבה של הסערה התקשורתית סביב הסרט הייתה סביב העבודה כי הסרט היה הסרט ההוליוודי הגדול הראשון שהופץ רשמית דרך האינטרנט, לפני שיצא לאקרנים. הסרט, למי שלא יודע, לעג ליכולותיו ואישיותו של הדיקטטור מדרום קוריאה, קים ג׳ון און והשתמש בהומור שחור, שמאד עצבן את הדיקטטור (בלשון המטה). האקרים, שנטען שפועלים בשירות צפון קוריאה איימו על סוני, חברת ההפקות, בגניבת והדלפת סרטים חדשים ומסמכים עסקיים הקשורים לחברה. בהמשך, הם גם איימו באיומים מפורשים לבצע פיגועים בבי קולנוע שיקרינו את הסרט. תכתובות שנמצאו בתיבת המיילים של סוני, מראות כי הייתה כוונה לשחרר עותקים של הסרט שיוברחו למדינה ויופצו באופן מחתרתי על מנת לחולל שינוי מחשבתי בקרב אזרחי צפון קוריאה.

הסרט וההייפ סביבו הצליחו לחולל משבר מדיני בינלאומי ולהבנת הכח האמיתי של מלחמות הסייבר. הרצון הגדול בשמירה ואבטחת מידע של חברות וארגונים לא תמיד עולה בקנה אחד ודברים עלולים לדלוף לרשת האינטנט ולחולל שינויים מרחיקים לכת. ריגול תעשייתי הוא תחום שאמנם לא מדובר בפרהסיה, אך קיים, חי, ובועט. כיום, בייחוד בגלל האמצעים הטכנולוגיים, מלחמות של גופים מסחריים אחד נגד השני עלולות להוביל לתוצאות הרסניות ובלתי ניתנות לשחזור.

מלחמת הספאם
בקרב בעלי עסקים שמנהלים נוכחות ברשתות החברתיות או מנהלי רשתות חברתיות שמפעילות נוכחות כזו למותגים, תעלה מתישהו השאלה; ״אז איך אני מגדיל את מספר העוקבים שלי/של הלקוח שלי?״. מה שהפך מהר מאוד לעסק משגשג בשל קיצור התהליכים בחיפוש אחר עוקבים, הייתה תעשיית קניית העוקבים הפיקטיביים, מתוך שאיפה ליצור דימוי חיובי למותג או סלבריטי כזה או אחר. השנה, החליטו הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם לשים סוף לתופעת הפרופילים הפיקטיביים והחלו להילחם בתופעת הספאמרים והפרופילים המזויפים. סלבריטיז פעילים באינסטגרם, כמו ג׳סטין ביבר למשל, איבדו למעלה מ-15% מהעוקבים שלהם, כיוון שהיו פיקטיביים לחלוטין. בשל המהלך הקיצוני, איבדה אינסטגרם יותר מ-18.8 מליון עוקבים (כמעט 30% מהמשתמשים שלה). לרשימת הידוענים המלאה שאיבדו מליוני עוקבים מתווספים גם ידועים מהארץ, כמו בר רפאלי או אייל גולן שפוסט אחד שלהם היה שווה הרבה מאד כסף- כי הגיע כביכול למאות משתמשים. למהלך הזה הצטרפה פייסבוק, שהחליטה להעניש חשבונות עסקיים של מותגים ש״רוכשים״ לייקים על ידי סגירתם המיידית. המסקנה ממלחמה זו היא לגמרי ברורה, אין תחליף למעורבות אמיתית. בעקבות המגמה שמתפתחת, ראוי כי תקפידו על בניית קהילת מותג על בסיס עניין אמיתי עבור העסק שלכם ולא תסתכנו על רכישות כאלה ואחרות שעשויות לפגוע תדמיתית בכם (אם אתם סלבס) או בעסק שלכם- מה שיעלה לכם, בסופו של דבר, יותר כסף.

באופן כללי, שנת 2014 הייתה רבויה בפרובוקציות ושינויים בתחום הדיגיטל. ניתן לראות כי באמצעות הזירה הטכנולוגית אפשר לעשות מגוון דברים ולהעלות בקלות נושאים על סדר היום הציבורי, השאלה היא, לאיזו מטרה אנו משתמשים בה. ראינו בסיקור הזה שישנם גופים שמשתמשים באינטרנט כדי להעלות מודעות לנושאים חברתיים חשובים שיכולים לקרב לבבות ולעזור לאנושות להמשיך לשרוד בעולם הכאוטי הזה. מצד שני, ישנם גופים הרסניים ומסוכנים שמשתמשים באותן האסטרטגיות אך מטרותיהן שונות בתכלית.

רוצים לדעת מה חזו מנהלי הדיגיטל של החברות הגדולות בארץ לשנת 2015? היכנסו לכאן והמשיכו לקרוא.