עיצוב אפליקציות ל- IoT: איך לעשות את זה נכון

IoT  (האינטרנט של הדברים) פותח בפני מפתחי האפליקציות עולם חדש ומופלא. אחד המאפיינים המרכזיים של  מכשירי ה-IOT הוא הפעלה מרחוק, עליו אחראיות ברוב המקרים, אפליקציות. ההערכה היא שעד 2020 יהיו 50 מיליארד מכשירים מחוברים לאינטרנט, כך שבתחום של  אפליקציות IoT יש אין סוף אפשרויות.

 

תפקיד האפליקציה בעולם המכשירים החכמים משתנה. האפליקציה אינה עומדת בפני עצמה אלא מתפקדת כמתווכת בין המשתמשים למכשיר. כאשר הממשק של האפליקציה מתרחב, מפתחי אפליקציה חייבים לשים לב שהם לא מזניחים את החווית המשתמש לטובת הממשק של האפליקציה עם המכשיר. התאמה טכנולוגית למכשירים השונים חשובה מאוד, אבל זו תהיה טעות להתייחס – UX וה-UI  כעניין משני.

שלושה אלמנטים מעולם ה- UX חשובים במיוחד באפליקציות ל- IoT

הראשון  הוא  Connectivity, חיבוריות. בחלק מהאפליקציות ישתמשו על מנת לבצע פעולות פשוטות כמו להדליק ולכבות נורות, בעוד שאחרות יהיו מורכבות וקריטיות יותר, כמו למשל אפליקציות למכשירים רפואיים או מוניטורים לילדים. ככל שהפעולה שהמכשיר החכם מבצע היא יותר פשוטה ויומיומית, כמו להדליק ולכבות את האור, המשתמשים יהיו סבלניים פחות לבעיות חיבור או ממשק מסורבל. אם המשתמשים יתקשו להשלים פעולה פשוטה שהם יכולים לעשות בקלות במכשירים “טיפשים”, זה יעיד על כישלון של עיצוב ה-UI  באפליקציה.

האלמנט השני הוא בהירות. חלק מהאפליקציות אמורות לספק דאטה, כמו למשל האפליקציה Propeller, שמתחברת למשאף ואמורה לאסוף מידע על התקפי אסטמה. אם המידע שנאסף יוצג למשתמשים בדרך מסורבלת ולא מובנת, הם ידלגו על האפליקציה הזאת. לכן חשוב להקפיד על UI פשוט, קוהרנטי, בעיצוב ברור ועם מינימום טקסט.

שימושיות היא אלמנט בסיסי בכל עיצוב חווית משתמש, ובאפליקציות IoT היא קריטית אפילו יותר. המהות הבסיסית של מכשירי ה- IoT היא להפוך את חיי היום יום שלנו לחכמים יותר, והאפליקציה אמורה לעמוד בסטנדרט הזה. אם לכל מכשיר חכם בבית תהיה אפליקציה משלו, זה בוודאי לא יהפוך את החיים שלנו לפשוטים וחכמים יותר, אלא להפך. זאת הסיבה שהאפליקציה Nest הפכה את האפליקציה למרכז שליטה לא רק במכשיר חכם אחד, אלא בכל האלמנטים של בתים חכמים וכך הפכה את האפליקציה לשימושית. מפתחי האפליקציה הבינו שהמשתמשים יהיו מעוניינים באפליקציה אחת שתקשר אותם מרחוק עם הבית, ופיתחו אפליקציה בעיצוב נקי ופשוט.

גם אם אתם בטוחים ששלושת האלמנטים שהזכרנו עובדים מצוין באפליקציה שלכם, זה חשוב אבל לא מספיק. כדי לקבל תוצאות בדוקות, חשוב להשתמש ב-  UX Analytics כדי להגיע בדרך פשוטה למשתמשים ולראות איך הם משתמשים באפליקציה.

כלים ייעודיים למובייל של  Appsee כמו מפת נקודות חמות (Heatmap)  שמתארת את הנקודות החמות עליהן לחצו המשתמשים באפליקציה  ו- User Session Recordings, סרטוני וידאו מוקלטים של מחוות שנעשו תוך שימוש באפליקציה, יוכלו לסייע לראות ממקור ראשון איך משתמשים מתנהגים בתוך האפליקציה.כדי לתת לכם קצת השראה,  אספנו כמה אפליקציות IoTשנמצאות בשלבי פיתוח שונים :

 WeMo

אפליקציה קלאסית לעולם ה IoT. האפליקציה מציעה מגוון של אפשרויות כמו wifi בעזרתו המשתמש שולט מרחוק במכשירים שונים. כשחיישנים מרגישים תזוזה, המשתמש מקבל התראה ויכול לבחור להדליק או לכבות את המכשירים דרך האפליקציה.

wemo - פיתוח אפליקציות

)מתוך האתר של officedepot)

Propeller

אפליקציה שיכולה להיות מאוד שימושית למי שצמוד למשאף שלו. Propeller  הוא מתקן המתחבר לקצה משאף המשמש אסתמטיים או אנשים עם בעיות נשימה שונות. המתקן מעדכן בעזרת GPS מתי ואיפה המשתמש נעזר במשאף, והנתונים מועלים לשרת של  Asthmapolis. ניתוח הנתונים שנאספים, יכולים לעזור למשתמש או הרופא שלו להבין באילו מצבים הוא עלול לקבל התקפת אסטמה. בנוסף, אם המשתמש שוכח את המשאף, האפליקציה יכולה לשלוח לו התראה.

propeller

(מתוך האתר של Propeller)

Sphero

Sphero הוא כדור רובוטי קטן וחמוד למראה מבית Orbotix, הנשלט בעזרת סמארטפון או טבלט. אפשר להשתמש בו כצעצוע מחמד, חבר שיתגלגל איתכם בריצת הבוקר או כדור שיטריף את הכלב שלכם. האפליקציה מציעה משחקים נלווים ואפשר גם לשחק בקבוצה.

לא האביזר הכי שימושי, אבל בהחלט יכול למשוך תשומת לב תצאו איתו לסיבוב בעיר. 

עולם ה IoT הוא הטרנד החדש, אבל הוא עדיין נמצא בשלבים הראשונים. אם החלטתם להצטרף זה לגמרי הזמן הנכון לעשות את זה כי 2016 צפויה להיות השנה שלו, אבל קחו בחשבון שעוד צפויים בתחום שינויים רבים. אם תיצמדו לכללי הליבה של UX זה בהחלט יכול לשפר את הסיכויים של האפליקציה שלכם להצליח בתחום המאתגר.