סופרבול 2015: הבאז החברתי שעושות הפרסומות

אין אחד שלא שמע על משחק הסופרבול- משחק הגמר של ליגת הפוטבול האמריקאית (ה-NFL). אז נכון שהוא בעיקר משחק פוטבול אבל כנראה שלא רק. מידי שנה חברות פרסום של תאגידי ענק, מבקשות לקבל חשיפה למותג שאותו הן מפרסמות, בזמן צפיית שיא בארה״ב. הפרסומות הללו משודרות בחריץ הזמן הנחשק ביותר בפריים טיים הטלויזיוני, ומגיעות למיליוני צופים אמריקאים. המפרסמים, מנצלים את הקהל העצום הזה, שמרותק למסך באדיקות על ידי הצגת המוצר הטוב ביותר שלהם, או, במקרים מסוימים, העלאת נושאים שנויים במחלוקת על מנת להעלות אותם לדיון הציבורי.

אז נכון שהפרסומות עצמן הן לא העיקר ואת האמריקנים עניינה העובדה שניו אינגלנד פטריוטס זכתה באליפות בפעם הרביעית לאחר שהביסה של סיאטל סיהוקס, אבל כולם ברשת דיברו על הפרסומות האלה. אז כנראה שאם אתה מפרסם שם, זה אומר בהכרח שאתה קיים, ובמיוחד בעולם הדיגיטל.

השנה היו כמה פרסומות טובות מאד שהעיזו ביצירתיות (אם כי היא הייתה מוגבלת לתחומי העניין של אוהדי הפוטבול) וכמובן שההשקעה הייתה אדירה, בכל הנוגע ל״השגת פרצופים מוכרים״, או בלשון העם: סלבז. שרה סילברמן, צ׳לסי הנדלר, לינדזי לוהן, קייט אפטון ואפילו וולטר וויט היו חלק מהשמות שהשתתפו בחגיגה.

אמנם עסקי הפרסומות במהלך המשחקים, התייקרו מידי שנה, אך זה לא הפריע למפרסמים השנה, לשלם כ-4.5 מליון דולר עבור 30 שניות של פרסומת בלבד. רשת NBC גבתה את הסכום בשיעור התייקרות של יותר מ-12% לעומת שנה שעברה וממש לא התביישה לצעוק את זה ברשת.

Adobe Social ניטרו את הבאז החברתי שנוצר סביב הפרסומות ששודרו במהלך המשחק ופרסמו את שמות הפרסומות שזכו לתהודה הרחבה ביותר ברשת על סמך כמות סטטוסים וציוצים מרשתות חברתיות השונות; טוויטר, Instagram, פייסבוק, +YouTube, Tumblr, Flickr , Reddit, Foursquare, Google, וורדפרס, ועוד. במסגרת הניטור, Adobe Social ניתחה יותר מ-4 מיליון אזכורים במדיה החברתית והגיעה לבסוף לרשימת עשרת הפרסומות המדוברות ביותר של משחק הסופרבול האחרון. האלגוריתם של המערכת של Adobe אפשר לקחת בחשבון היבטים נוספים בכל הנוגע לתחום הניטור ברשת ולקטלג איזכורים מסוימים תחת קטגוריות כמו רגשות מסוימות שקשורות לאיזכור, כמות חשיפה בינלאומית וכן כמות תיוגים (האשטגז) של האיזכור עצמו.

הפרסומת LikeAGirl# של Procter & Gamble קיבלה את המקום הראשון ברשימה עם כמות האזכורים הגבוהה ביותר ברשת (מעל 400,000 אזכורים) וכן זכתה לסנטימנטים חיוביים שעלו על שאר הפרסומות כיוון שעל פי הנתונים, 84% מהאזכורים שהיו קשורים לפרסומת עסקו ברגשות כמו הערצה ושמחה. למי שפספס את הסרטון הזה שרץ עוד קודם לכן ברשת, LikeAGirl# התמקד בהעצמה נשית ונועד לעורר מודעות על מנת לשנות את משמעות הביטוי הסלנגי האמריקאי “LikeAGirl”, שעד עתה נתפש כעלבון ולא כדרך להחמיא למישהו. מפיקי הפרסומת רצו להעביר את המסר שבעקבות ביטויים, כמו זה, נערות אמריקאיות צעירות מאבדות את הביטחון שצונח בגיל ההתבגרות כשאומרים להן למשל, שהן זורקות כדור ״כמו בנות״ ולעיתים הביטחון הזה איננו שב, גם לאחר התבגרותן. הסרטון הזה, עורר רעש תקשורתי-חברתי רב ברשת כולה, ככל הנראה, הודות לכך שבסופו הייתה קריאה לפעולה ברורה, שבה ביקשו מאנשים שראו את הפרסומת עד סופה, לתייג את הביטוי ולהפיץ את הבשורה ברשת, על מנת להחדיר משמעות חדשה וחיובית לביטוי “LikeAGirl”.

עוד פורסם בניתוח של Adobe Social שהפרסומת של Nissan קיבלה את החשיפה הבינלאומית הגדולה ביותר עם יותר מ-55% אזכורים שהגיעו מחוץ לארה”ב והפרסומת של ״Avocados from Mexico״ נוטרה ככזו שהצליחה לקבל באז חברתי גבוה ביותר, עם גידול של 3,000% חשיפות מידי יום. עובדה מעניינת נוספת, שעלתה מן הנתונים היא כי השנה שלוש פרסומות מתוך עשרת הפרסומות בעלות התהודה הגבוהה ביותר סיפרו סיפור סביב ״אב ובנו״, מה שגרם ל-Adobe להכתיר את השנה בתחום פרסומות הסופרבול כ”שנת האבות”.

ועכשיו, קבלו את עשרת הפרסומות הויראליות ביותר של סופרבול 2015:

1.LikeAGirl –

2. Avocados from Mexico –

3. Dove men-

4. eSurance-

5. Clash of Clans-

6. Squarespace-

7. Nissan, “With Dad”-

8. Toyota-

9. Loctite-

10. Anheuser Busch (Budweiser and Budlight)-