נעים להכיר, אלפבית

גבירותיי ורבותי: מהפכה! לפני כמה שעות (יום ג’) מנכ”ל גוגל לארי פייג’ הכריז בבלוג החברה כי גוגל עוברת שינויים ארגוניים מרחיקי לכת ובמסגרתם החברה הופכת להיות חברת בת של חברה חדשה בשם אלפבית (Alphabet). את אלפבית ינהלו מייסדי גוגל לארי פייג’ וסרגיי ברין והחל מהיום ימונה לגוגל מנכ”ל חדש- סונדאר פיצ’אי.

לפי ההכרזה אלפבית תתפקד כחברת-על שתכיל תחתיה כמה חברות כאשר אחת מהן, והגדולה מכולן, היא כמובן גוגל שתתמקד בעיקר בחיפוש, פרסום, יו-טיוב, שירותי דוא”ל, מפות וכמובן גוגל כרום ואנדרואיד. מחלקות נוספות שיפרדו מגוגל שאנחנו מכירים היום ויהפכו לחברות עצמאיות יכללו את גוגל פייבר המספקת אינטרנט מהיר בסיב אופטי, קרן ההשקעות גוגל Ventures, חטיבת מדעי החיים(Calico)  של החברה שעובדת על פיתוח מוצרים טכנולוגיים למדע וכמובן X Labs: המעבדה המסתורית של גוגל שבה עובדים על המצאות שונות שאמורות “לשנות את העתיד” כמו שירות משלוחים באמצעות מל”טים, גוגל גלאס, מכוניות אוטומטיות וגם ביצוע ניסויים כמו יצירת חיבור אינטרנט באמצעות בלונים.

בסדרה Silicon Valley, אחת הדמויות הפחות חדות בארסנל הגאונים של הסדרה, מקודמת (די בטעות) לניהול פרוייקט HooliXYZ כפרפאזה ברורה על פרוייקט X Lab. גוגל, שידועים בחוש ההומור משובח שלהם, הטמינו הפתעה (Easter Egg) בעמוד ההכרזה על אלפבית. הקליקו עם העכבר על המשפט אחרי drone delivery effort ותגיעו לאתר הפרוייקט XYZ מהסדרה.

 

החזון והמשקיעים

אז למה גוגל יצאו במהלך כזה? בתחילת דרכה גוגל העלתה לאתר שלה את חזון “10 הדברים שאנחנו יודעים שהם אמת“. אחד מהעקרונות במסמך היה “תעשה משהו אחד ממש ממש טוב”.

עם השנים, כאמור, גוגל החלה להסתעף ולהתרחב לכיוונים שונים מלבד חיפוש ובעקבות כך בשנים האחרונות משקיעים רבים הביעו חשש מהזליגה של גוגל מרשת החיפוש ושירותי ווב לאיזורים אחרים והרפתקניים יותר. וול סטריט דחפה למידע עסקי אודות רשת הפרסום וקצב שריפת המזומנים של החברה, וכדי לספק שקט למשקיעים ושקיפות פיננסית בחרו בגוגל לפצל את הפעילות הכוללת למספר חברות עצמאיות שונות עם מנכ”ל נםרד לכל חברה כך שלמשקיעים יהיה ברור לאן הכסף הולך, מה הביצועים של כל חברה (וביחוד מה הביצועים של חברת החיפוש), מה התוצאות של הפרוייקטים השונים ואיפה כדאי להשקיע הכסף.

אהרון לוי, מנכ”ל חברת מחשוב הענן בוקס צייץ ב-2012 כי “גוגל ממוקדת. בהכל.”.
דרך הפרדת השירותים יכולים בגוגל (או יותר נכון באלפבית) לעשות שני דברים שהם, לכאורה, מנוגדים- להתמקד ולהתרחב.

החזון של גוגל הוא לשלוט ולסדר את המידע. פייג’, מנכ”ל אלפבית, דיבר פעמים רבות על כך שענף הטכנולוגיה פותר הרבה פעמים בעיות שהן גדולות יותר מטכנולוגיה עצמה והשאיפה האמיתית של גוגל היא לשנות את העולם. ואכן גוגל שינתה את תחום חיפוש וסידור המידע בכל תחומי החיים ובמובנים רבים שינתה את הדרך בה אנחנו חיים ומתנהלים. אלפבית נותנת לפייג’ וברין (מנהלי אלפבית החדשים) אפשרות להתמקד ולהתרחב בכל תחום שהם בוחרים ללכת.

וגם כאן, אי אפשר שלא להזכר בסצינת ה”לשנות את העולם” מתוך Silicon Valley


שננו את השם: סונדר פיצ’אי

מנכ”ל גוגל החדש הוא סונדר פיצ’אי: יליד הודו בן 43, שגדל בהודו למשפחה ממעמד הביניים ולמעשה עד שלב יחסית מאוחר מבחייו לא היה למשפחתו טלפון, טלויזיה או מכונית. בשנים האחרונות התקדם פיצ’אי בגוגל והשיק שם את גוגל כרום, עמד בראש מחלקת האנדרואיד ולמעשה מעורה בכל מוצרי גוגל הנוכחית (מלבד יו-טיוב). פיצ’אי עומד כרגע מול אתגרים רבים כמו המשך הצמיחה המהירה והאדירה של פייסבוק ואמזון וניסיון לשמור על מעמד של החברה כשולטת על 90% משוק החיפוש. בשנת 2011 טוויטר ניסתה לגייס לשורותיה את פיצ’אי ובתמורה גוגל הציעה לפיצ’אי סכום אסטרונומי (הערכות מדברות על 50-100 מיליון דולר) תמורת השארותו בחברה. פיצ’אי מצטרף לשורה ארוכה של מנכ”לי טכנולוגיה הודים כמו מנכ”ל מייקרוספט, אדובי ומנכ”ל חברת גט-אפ.

 

הזווית הישראלית

ואי אפשר בלי הזווית הישראלית בסיפור הזה. חברת “א.ב מתכננים” הופתעה גם היא מההכרזה בעקבות השם של החברה החדשה של גוגל. החברה פועלת כבר 25 שנה והיא כיום השלישית בגודלה בישראל בתחום התכנון והאדריכלות. “א.ב מתכננים” מפחדים, ובצדק, שהשם החדש של אלפבית יקשה על לקוחותיה (ובעיקר לקוחות מחו”ל) למצוא אותה ברשת. ז”א בגוגל.

נוכל לנחם אותם בזה שלאחרונה פורסם שגם גוגל מחפשים מומחי SEO כדי לעזור לעצמם בקידום במנוע החיפוש שלהם.

מעניין יהיה לעקוב בחודשים הקרובים ולראות איך אלפבית והמבנה הארגוני החדש ישפיע על גוגל ועל החיים של כולנו ברשת ומחוץ אליה.