מיקרו קופי וכיצד להשתמש בו נכון

מיקרו קופי הוא מושג שנעשה יותר ויותר רלוונטי בשנים האחרונות כחלק מחוויית השימוש באתרים השונים ברחבי האינטרנט.

המיקרוקופי מורכב מכל ההנחיות והטקסטים הקצרים הנמצאים באתר : החל מהוראות למילוי טפסים והודעות שגיאה, דרך הטקסט שמרכיב את התפריטים השונים ועד להודעות אישור על רכישה מהאתר או הניסוח הספציפי של דפי ה – 404:

404 page not found

מהן המטרות אותן משמש המיקרו קופי וכיצד ליישם אותן בפועל?

1.להפוך את הממשק לנוח וזמין על מנת שהגולשים יוכלו להשתמש בו בקלות בלי לאבד את הידיים ואת הרגליים. כדי לעשות זאת, יש לשמור על תפריטים קצרים וברורים, להימנע מכפילויות ויצירת תפריטי משנה עמוסים מדי.

למשל, שימו לב לעמוד הבית של ebay – למרות שמדובר על אחד מן האתרים הפופולאריים ביותר בעולם, התפריט שלו מינימליסטי וכולל מספר קטן של קישורים ותיבת חיפוש, בנוסף לרשימה של קטגוריות עיקריות, כך שהרוב המכריע של הגולשים לא צריך לחפש איך להגיע לחלקים השונים באתר וכיצד להשתמש בו.

ebay screen shot

כדי שתוכלו ליצור אתר שבאמת נוח ונעים לגלוש בו, תוכלו להשתמש במבחני שמישות ולא תצטרכו בהכרח לשכור מומחי ממשק משתמש ייעודים. מבחני שמישות הוא תחום די מורכב, אבל בקצרה, מדובר במבחנים שנועדו לבדוק כיצד גולש אקראי ממלא משימות מסוימות באתר כמו למשל מילוי סל הקניות שלו. במסגרת המבחן (טוב, זה לא באמת מבחן…), עוקבים אחרי תנועת העכבר של הגולש באמצעות תוכנה מתאימה ומבקשים ממנו לחשוב בקול רם. לאחר מכן מנתחים את המסלול שאותו עבר הגולש כדי לזהות נקודות בעייתיות. מומלץ לבחון גולשים כמה שיותר מגוונים מבחינת גיל והבנה טכנית.

2.להפיג חששות ולענות על שאלות שעלולות לגרום לאי נוחות אצל הגולשים. אחת מן הדוגמאות הקלאסיות לעניין שתמיד אוהבים להציג היא עמוד הכניסה של פייסבוק:

FACEBOOK SIGNUP FORM

  • בצהוב – קישור שנותן לגולש פתרון מהיר למקרה בו איבד את הסיסמה שלו
  • בכתום – נועד להרגיע את הגולשים שחוששים שפייסבוק יהפוך להיות מתישהו אתר בתשלום (שמועה שנפוצה כל כמה שנים…)
  •  בירוק – מסביר לגולש למה עליו למסור את תאריך הלידה שלו לפייסבוק (מדובר במידע פרטי שלא כל הגולשים ישמחו למסור סתם כך…)

Business team people website profile about page. Landing page te

אם אתם רוצים שגם הטפסים והדפים באתר שלכם יוכלו לשרת מטרה דומה, עליכם לחשוב על נקודות רגישות או בעייתיות. למשל, אם יש לכם אתר בינלאומי שמוכר מוצרים שונים, כדאי לכם להראות לגולשים ממדינות שונות כמה המוצר יעלה להם במטבע המקומי והאם עליהם לשלם מע”מ. כך הגולשים לא יצטרכו לעשות את החשבון בראש ויוכלו להשוות בין מוצרים שונים בצורה מהירה.

3. להפוך את חווית הגלישה למהנה יותר, לגרום לגולש להרגיש שאנחנו מדברים אתו בגובה העיניים:
למשל, שימו לב להודעת הפופ אפ הבאה שמפצירה בגולשים להירשם לרשימת התפוצה:

NEWSLETTER SIGNUP FORM

על מנת לעשות זאת ובהנחה והאתר שלכם הוא לא אתר ממשלתי או כזה שצריך לשמור בו על מידה של רשמיות (לדוגמה אתר של עמותה), פשוט חשבו כיצד ניתן לכתוב בשפה פחות רשמית ואם אפשר לא להשתמש בלשון ציווי, זה בכלל טוב… למשל, במקום לכתוב “הירשם לאתר”, אפשר לכתוב “רוצה להצטרף אלינו לאתר?”

4.להפוך את תהליך האימות לפשוט יותר : מעבר לכך שהודעות שגיאה בטפסים הן בדרך כלל לא ידידותיות במיוחד, במקרים רבים אפילו לא ברור למשתמש מה הוא עושה לא נכון…
אם רוצים לפתור את הבעיה מהשורש, מומלץ להציג לגולש הוראות מדויקות כיצד למלא את הטופס עוד לפני שהוא לחץ על שלח ונתקל בהודעת שגיאה. למשל, שימו לב כיצד נראה טופס הוספת חשבון בנק אמריקאי ב – PayPal

BANK SIGNUP FORM

 די קל לזהות שדות בעיתיים, במיוחד אם משתמשים במבחני שמישות כמו שכבר הצגנו בסעיף הראשון.

5.למשוך גולשים חדשים – מיקרו קופי יכול למשוך גולשים חדשים להצטרף לאתר באמצעות הצגת נתונים מרשימים בדף הבית. למשל, שימו לב לדף הפתיחה באתר pixabay:
הדף מציג לא רק את מספר התמונות באתר, אלא מה עוד ניתן למצוא בו (ואפילו אם פספסתם את הכותרת, שורת החיפוש מזכירה לכם זאת).

Free High quality images

לסיכום, מיקרו קופי שנעשה נכון יכול להפוך את האתר שלכם לידידותי יותר, להגדיל את מספר ההמרות ולגרום לגולשים לחזור אליו בעתיד. גם אם בניתם את האתר שלכם לפני זמן רב, תמיד אפשר לשפר ולהשתפר.