מינימל קומפקט: על עיצובים נקיים באתרי אינטרנט

בשנים האחרונות אנו שמים לב למגמה של עיצוב מינימליסטי באתרי אינטרנט. הסיבות לכך רבות ועיצוב אתרים עבר הרבה גילגולים מאז שהומצא האינטרנט, כאשר המגמה האחרונה בעיצוב באתרי אינטרנט נובע מגישת ה-Mobile First בהן מעצבים חושבים איך לעצב את האתר כך שיראה טוב במסך הקטן של הטלפון הנייד שלנו. אבל איפה הכל התחיל?

אחת הדוגמאות הראשונות לעיצוב מינימליסטי באתרי אינטרנט הוא אתר הבית של חברת גוגל שכבר מסוף שנות התשעים חרטה על דגלה את המטרה להיות כמה שיותר פשוטה וידידותית למשתמש : מעבר לשורת חיפוש, בגוגל יש רק שני כפתורים בולטים ומושכים לפעולה : “חיפוש בגוגל” ו-”יותר מזל משכל”. הראשון מפנה את הגולש לחיפוש הרגיל ואילו השני מפנה אותו אוטומטית לערך הראשון בתוצאות החיפוש.

עיצוב מינימלי UX
(עמוד הבית של גוגל. צילום מסך)

 

עם השנים נוספו עוד כמה אפשרויות נוספות כמו למשל חיפוש קולי, אפשרויות שפה ואפליקציות נוספות, אך בכללותו, הממשק הוא עדיין מאוד פשוט וכולל הרבה מאוד שטח לבן בלי עומס ויזואלי מיותר על העין (האלמנט הצבעוני היחיד והבולט ביותר הוא הלוגו של גוגל).

מפה גם הגיעה ההבנה כי עיצוב מינימליסטי הוא בבחינת “כל המוסיף גורע”. כלומר, ההתמקדות רק באותם אלמנטים הכרחיים למשתמש ללא הסחות דעת ויזואליות או תוכניות (מהמילה תוכן), היא זו אשר מאפשרת למשתמש להגיע לייעדו ולמצוא את מה שהוא מחפש באתר בקלות וביעילות. גישה זו היא כמובן גישה הפוכה לחלוטין להרבה אתרים אחרים שהיו (וחלק ועודם) מלאים בבאנרים ופרסומות.

מאפייני המינימליזם באתרי אינטרנט

אפשר להגיד שהעיצוב המינימליסטי באתרי אינטרנט התחיל עוד לפני המצאת האינטרנט וכי ניתן למצוא את שורשיו בתנועת המינימליזם של שנות השישים באומנות החזותית ובעיצוב. הסגנון המינימליסטי מצמצם את הדימוי החזותי, את מספר הצבעים בהם נעשה שימוש ואת מספר הפריטים והמרכיבים הכולל ביצירה. כמו שהדגמנו, גוגל היא דוגמא נהדרת לכך. בואו נראה כמה מאפיינים נוספים לעיצוב מינימליסטי בפלטפורמות שונות:

  • שימוש בטקסטורות ודוגמאות שטוחות – ניתן לראות דוגמה בולטת לכך במערכת ההפעלה של אפל, iOS7
    עיצוב אפליקציות
  • שימוש בפלטת צבעים מוגבלת או אפילו שחור לבן
  • צמצום מספר האלמנטים על המסך למינימום ההכרחי לפעולות באתר
  • שימוש רב בשטח לבן ריק (“שטח שלילי”)
  • טיפוגרפיה מגוונת מבחינת סוג הפונט וסגנונו, גודלו או הדגשתו
  • שימוש בתמונות רקע גדולות
  • ניווט באמצעות מבני רשת (Grid)

עיצוב חוויית משתמש UX
(Adika. צילום מסך)

 

עליית הניידים והגישה המינימליסטית

למרות שעד תחילת העשור הנוכחי לא הרבה אתרים אחרים מפורסמים הלכו בדרכה של גוגל, המעבר של יותר ויותר גולשים לסלולר חייבה את המעצבים הגרפים  למצוא פתרונות שיאפשרו להם לשמור על פשטות ובהירות מכיוון שיותר מדי עומס ויזואלי הוא אולי נסבל על גבי מסך רגיל, אבל הוא הופך לצרה צרורה כאשר מדובר על מסך של 4 או 5 אינץ.

הגישה הרספונסבית הגורסת כי אתר אחד יכול להתאים הן למכשירים ניידים והן למחשבים רגילים (מחשבי Desktop) באמצעות הזזה ושינוי של גודל האלמנטים הקבועים באתר (כגון תמונות או פסקאות טקסט) רק חיזקה את המגמה הזו מכיוון שהיא הכילה את המינימליזם על כל גרסאות האתר באשר הוא, זאת בניגוד לאתרים שהמעצבים שלהם החליטו להפריד בין הגרסה הרגילה לגרסה הסלולארית – גישה שהיום רואים אותה פחות ופחות.

דחיפה נוספת לעיצובים המינימליסטים ניתן לראות בעקבות הפופולאריות של שירותים כמו Wix אשר מציעים תבניות מוכנות לאתרי אינטרנט שניתן להקים בקלות וללא ניסיון קודם. רבות מהתבניות הללו הן תבניות מינימליסטיות, והדבר מעיד הן על הרצון בקרב הלקוחות להשתמש בהן והן על היתרון שהן מספקות למשתמש מבחינת הקמת האתר (יש הרבה פחות מקום לטעויות).

עיצוב כפתור אחד

עם השנים גם עיצוב המכשירים הגיעו למצב של צמצום לכדי “כפתור אחד”. אם בתחילה המכשירים הגיעו עם קרוב ל-20 מקשים ובהמשך מספר המקשים כמעט שילש את עצמו, הרי שמשלב מסויים המקשים נעלמו כמעט לגמרי כאשר היום אנחנו מסתפקים רק בכפתור אחד בחלק הקדמי.

עיצוב בטלפונים ישנים

 

עיצוב טלפונים ישנים

עיצוב נגני מוסיקה
(Ipad. מתוך אתר אפל)

 

עיצוב כפתור

בהמשך גם אפליקציות הדביקו את הקצב וצמצמו את כלל השירותים שהם נותנים לכדי אפליקציות-כפתור-אחד. גם כאן יש תהליך מחשבתי עמוק על מה המהות של האפליקציה ומה הדבר הראשון שהמשתמש ירצה כשהוא יפתח אותה.

המהפכה הזאת שנקראת Digital Transformation שמה את המשתמש של האפליקציה בפרונט. המפתחים לא שואלים את עצמם “איך נמכור את השירות שלנו למשתמש” אלא “מה המשתמש מחפש”.

חשבו על שזאם,  אפליקציה המספקת מגוון שירותים שונים הקשורים לעולם המוסיקה, ואחת החברות הגדולות בעולם בתחומה. החברה מבינה שלמרות שיש לה עשרות שירותים, המשתמש רוצה קודם כל לגלות איזה שיר הוא שומע ברקע לפני שאר השירותים שלהם. לכן מאז השקתה ועד היום כאשר מפעילים את האפליקציה, עמוד התצוגה הראשי שלהם יהיה כפתור אחד לזיהוי שירים.

שאזם

בגישה דומה נקטה גם דומינוס פיצה אשר השיקה לאחרונה את הכפתור האדום שלה, איתו אפשר להזמין פיצה בתוך 20 שניות מרגע הפעלת האפליקציה ועד שההזמנה מתקבלת בחנות!

עיצוב לאפליקציה עם כפתור אחד

בגישה זו נקטה לאחרונה גם אמזון עם השקת הכפתורים לבית איתם אפשר להזמין מוצרים שונים לחיצה על כפתור, כמו לדוגמא הדבקה פיזית של כפתור מיוחד על מכונת הכביסה, והזמנת אבקת כביסה באופן מיידי ברגע שאבקת הכביסה נגמרת. הגישה הזאת ממשיכה באופן ישיר את גישת ה”But with 1-Click” מהאתר הוירטואלי של אמזון שמאפשר לסיים את הקניה בקליק אחד ובתוך עמוד המוצר.

כפתור להזמנת מוצר
(מתוך אתר אמזון)

הזמנה בקליק אחד

האם המינימליזם הוא טוב או רע למשתמש?

עד כה ציינו בעיקר את היתרונות של הגישה המינימליסטית אשר ממקדת את המשתמש במה שחשוב באתר ומונעת הסחות דעת מיותרות, אבל כאשר עושים שימוש יתר במינימליזם, אפשר בקלות ללכת לאיבוד ולא להצליח לספק לגולשים את מה שהם צריכים מהאתר. לכן, תמיד חשוב לזכור שהמינימליזם הוא רק כלי ולא המטרה הסופית של האתר, כך שיש לעשות בו שימוש זהיר ומדוד. חשוב גם לשים לב שעל פי רוב העיצוב המינימליסטי הוא בדרך כלל עמוד הבית שדרכו ננווט לעמודים פנימיים עמוסים יותר. לכן עלינו לחשוב מה המטרה שלנו בעמוד, מה אנחנו רוצים להגיד ורק אז לגשת לעיצוב.