רוצים לשפר את חווית המשתמש? לא יודעים היכן להתחיל? מומחים בתחום מסבירים

תחום חווית המשתמש (UX) הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר כיום והוא נוגע לא רק לאפליקציות ואתרי אינטרנט, אלא גם לכמעט כל מכשיר או שירות בעל פן טכנולוגי כלשהו (החל מהטלוויזיה שלנו ועד לבתים חכמים).

UX

מכיוון שכמות המאמרים והמדריכים שיש בתחום היא עצומה, לפעמים קשה לדעת מאיפה להתחיל בלי לאבד את הידיים והרגליים. UXmatters ניסו לענות בדיוק על השאלה הזו באמצעות מספר מומחים מחברות וארגונים שונים:

Jordan Julien  (מייסד Hostile Sheep Research & Design) עונה שזו שאלה קשה שאין לה תשובה אחת. לדבריו, מומלץ להתחיל את החיפוש ברשתות החברתיות וספציפית בטוויטר, שם יש ציוצים של לא מעט מובילים מהתעשייה. מצד שני, יש גם לא מעט אנשים חכמים שמדברים בעיקר על עצמם ולכן צריך לדעת אחרי מי לעקוב.

Ben Ihnchak ( מייסד שותף ב- Co-Founder at Fuzzy Math) מציע לעקוב אחרי מה שהענקיות בתחום עושות, למשל גוגל או אמאזון מעסיקות קבוצות גדולות של מומחי חווית משתמש כדי להעניק את החוויה הכי טובה למשתמשים שלהן. לכן, מומלץ לבחון את הכלים שהן משתמשות בהם גם אם הן לא יתאימו ספציפית לכל סיטואציה.

האם זו השאלה הנכונה בכלל?

Pabini Gabriel-Petit (עורך ראשי ב- UXmatters) טוען שהשאלה צריכה להיות איך לזהות את הדרכים הטובות ביותר (כלומר, לא מספיק רק למצוא אותן). אם מדובר בעיצוב, יש הרבה מאוד גורמים שצריך להתחשב בהם, למשל, הפלטפורמה בה משתמשים, הדרכים של התעשייה לפתור את הבעיה שעומדת על הפרק וכמובן עבור איזה לקוח עובדים.

הוא מוסיף שעל מנת לא לקחת דברים כמובנים מאליהם, צריך לבחון כל פתרון באמצעות מבחני שמישות ולנתח אותם אם רוצים להשתמש בהם באופן נרחב יותר.

לבסוף, הוא מדגיש שחשוב גם להתרכז בתהליך העיצוב ולא לדבוק באלמנטים ספציפיים שאולי יעבדו ואולי לא. הוא מבקש להזכיר שחווית משתמש עוסקת במשתמשים ולכן יש להבין מה הם צריכים לעשות ומאיזו נקודת פתיחה הם מגיעים.

לקריאה נוספת הוא מפנה לטור שלו Encapsulating User Experience.

הדרך הישנה והטובה – לקרוא

Daniel Szuc ו – Jo Wang (שניהם מ –  Apogee Usability Asia) מציעים לקרוא מאמרים על חווית משתמש ועיצוב, אבל גם לפתח את ההשכלה הכללית ולהבין כיצד אנחנו מתנהלים בעבודה ובחיים בכלל בעידן המודרני. לקריאה נוספת הם ממליצים  על המאמר שלהם “Routines on Projects

Warren Croce (מעצב UX בכיר ב- Gazelle)  מוסיף שכדאי להשתמש בקורא פידים או אגרוגטורים מותאמים אישית כגון Netvibes כדי לעקוב אחרי בלוגים ואתרים בתחום שמאפשרים להישאר עם האצבע על הדופק. הוא מביא רשימה ארוכה של אתרים באנגלית, אבל גם בעברית לא חסרים אתרים כאלו, למשל “חווית משתמש ישראל”,Geektime שעורכים ראיונות עם מומחים מחברות פיתוח וכמובן הבלוג שאתם קוראים כרגע…

Amanda Stockwell  ( מנכ”לית חברת Stockwell Strategy) מציעה ללמוד בצורה מבוזרת מכיוון שבדרך כלל אי אפשר לעקוב אחרי כל ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות והחדשות בתחום ה – UX בפרט. לכן, רצוי לעקוב כל פעם אחרי מילות מפתח או מושגים שונים על מנת להקיף אותם  מכל הצדדים.

דרך לימוד אחרת שאמנדה מציעה היא ללכת לכנסים שונים שקרובים אליכם (בארץ כמו שלנו זה בדרך כלל פחות בעייתי) ולהחליף רעיונות וחוויות עם אנשים אחרים מהתעשייה. חלק מהם ישמחו לייעץ לכם כיצד להתגבר על בעיות ספציפיות שנתקלתם בהן ולהציע לכם פתרון מזווית חדשה שאולי לא חשבתם עליה קודם לכן. יש אמנם הרבה חקרי בוחן (Case Studies)באינטרנט, אבל אין כמו לערוך שיחה אמיתית פנים מול פנים.

לא לפחד לנסות רעיונות חדשים

בנוסף לטיפים הקודמים של אמנדה, היא נוגעת גם בתחום הניסיון המעשי ואומרת שאי אפשר ללמוד רק מלקרוא או לשמוע על ניסיונם של אחרים. חשוב גם לנסות וליישם את הפתרונות בקבוצות ופרויקטים שונים, במיוחד פרויקטים צדדים וחלקים לא קריטיים בפרויקטים קיימים.

גם וורן טוען שאין טעם ללמוד בלי לתרגם את מה שנלמד לפעולות בשטח, וכמעט תמיד יש נקודות השקה בין מה שכתוב במדריכים שונים ובין פרויקטים שאנחנו עובדים עליהם בפועל. כדוגמה הוא מביא מדריך לשימוש באנימציות של CSS במקום תמונות GIF מונפשות בדואר אלקטרוני, שכאשר יישמו אותו בפועל, הביא להקטנה משמעותית של נפח הקבצים.

לחפש אחר תבניות

דן וג’ו אומרים שאחת הדרכים ללמוד מה עובד ומה לא היא לחפש תבניות חוזרות מהנתונים שיש לנו. אם נצליח למצוא הרגלים והתנהגויות שיש להם אפקט שלילי על התוצאה הסופית, נוכל להימנע מהם. אם נרצה לחפש שיטות עבודה חלופיות במקום, יהיה עלינו ליישם אותן באמצעות עדויות נגדיות ורפרנסים כתובים.

Mark Baldino מספר על דרך הטמעה דומה שבמהלכה הוא מבסס את הפעולות שלו על מחקרים וקווים מנחים כללים (Heuristics) של חברות ייעוץ העוסקות בתחום כמו למשל Nielsen Norman Group. שימוש חוזר בקווים האלו יביא לכך שהם יהפכו להיות לכם טבע שני.

אל תשכחו את המיומנות הרכות

גם המיומנות הרכות ובעיקר המאפיינים החברתיים של צורת העבודה משפיעה על היכולת שלנו ללמוד טוען Tobias Komischke. לדבריו, מלבד התערות בקהילה המקומית, חשוב להעביר את שיטות העבודה הטובות ביותר במעלה שרשרת הניהול בארגון ולזכות לתמיכתה. יש גם להבחין בין תחומים ואזורים מאתגרים יותר לבין כאלו מאתגרים פחות.

דן וג’ו מחזקים את טוביס ומדגישים מיומנות רכות כמו היכולת לבחון דברים, הובלה, הקשבה, יצירת חיבורים, קביעת מסגרות, היכולת לספר סיפור ועוד. פביני מוסיף עליהם ומפנה למאמר שלו –

13 Human Qualities You Must Have to Succeed in Work and Life