מה חדש בוואטסאפ? ההכרזות החדשות של האפליקציה המצליחה ומשמעותן

וואטסאפ פרסמה לאחרונה הודעה משמחת למשתמשים משלמים (מישהו מכיר כאלה?) לפיה היא מפסיקה לגבות כסף עבור שימוש באפליקציה שלה.

על פי הפוסט שפרסמה וואטסאפ, ההחלטה לבטל את החיוב בסך 1$ לשנה התקבלה אחרי שהחברה הבינה שלרבים מהמשתמשים שלה ברחבי העולם אין כרטיס אשראי, כך שהתשלום מונע מהם להשתמש באפליקציה. ההסבר הזה נשמע קצת מוזר כי וואטסאפ הפכה לאפליקציה בתשלום רק במספר מדינות בהן תשלום בכרטיס אשראי אונליין נפוץ, כמו בארה”ב ובבריטניה, בעוד שברוב מדינות העולם האפליקציה נשארה חינמית.

באותו פוסט הודיעה וואטסאפ שמדיניות ה”אין כניסה לפרסומות” לא השתנתה ושאין לה כוונה לפתוח את האפליקציה להודעות ממומנות. ההכרזה הזו מעלה שוב את השאלה, שרק התחדדה מאז שפייסבוק שילמה 19 מיליארד דולר עבור רכישת וואטסאפ– איך אפשר לעשות כסף מהאפליקציה המגה פופולארית הזו, שכמות המשתמשים בה הכפילה את עצמה לאחרונה לכמעט מיליארד איש? האם יכול להיות שפייסבוק ויתרה על האפשרות לעשות כסף מהאפליקציה שעלתה לה כל כך הרבה כסף?

whatsapp

קרדיט: whatsapp

למרות שעדיין לא כל כך ברור מה וואטסאפ הולכת בדיוק לעשות, התשובה הברורה היא- לא. ויש לנו כמה רמזים לכך:

ווטסאפ לעסקים

בפוסט בו היא הודיעה על הפסקת גביית תשלום מהמשתמשים, הוסיפה וואטסאפ כי היא בוחנת כמה כלים שיאפשרו למשתמשים לתקשר עם עסקים וארגונים לפי בחירתם. כך תואר שמשתמשים יוכלו לבדוק למשל באמצעות וואטסאפ אם העברה בנקאית שהייתה אמורה להתבצע, אכן בוצעה או אם יש איחור בטיסה שלהם.

זה לא סוד שהאפשרות לשווק בוואטסאפ הוא החלום הרטוב של עסקים רבים. השמועות אומרות שהחברה מוצפת כבר במשך שנים בבקשות והצעות שאי אפשר לסרב להן, מצד עסקים לפתוח את האפשרות הזו, ובכל זאת עד היום היא סירבה להם.

עסקים מצידם מצאו דרכים יצירתיות אבל לא מאוד מתוחכמות לשווק באפליקציה:BBC למשל קראה לגולשים שלה לשלוח הודעת וואטסאפ עם חדשות חמות ומומחים ליהלומים בקשו מקונים פוטנציאלים לשלוח להם תמונה של טבעת האירוסין כדי שיעריכו את שוויה. דרכים נוספים של עסקים לשימוש באפליקציה יכולות להיות הקמת חנות בסיסית בוואטסאפ או מתן אפשרות להזמין מקום במסעדה בעזרת שליחת הודעה. עם זאת, כל הדרכים הללו, יצירתיות ככל שיהיו, הן אפשרויות שיווק פרימיטיביות מאוד ולא מספקות, בעיקר עבור ארגונים גדולים שרגילים לכלים לשיווק המוני כמו מערכות דיוור שמאפשרות שליחת הודעות למספר גדול של לקוחות.

 ווטסאפ מול אפליקציות אחרות

פייסבוק כבר מצאה את הדרך להפיכת המסנג’ר שלה לפלטפורמה שיווקית וב- 2013 הציגה את WeChat, המסנג’ר הייעודי ללקוחות עסקיים שמאפשר לעסקים לשלוח הודעות שיווקיות וגם לבצע תשלומים ולהעניק שרות מיידי במסנג’ר.  היום יש ל WeChat כבר מעל ל10 מיליון משתמשים, ביניהם תמצאו את מקדונלדס ואפילו את המפלגה הקומוניסטית בסין. פייסבוק גם יצרה שיתוף פעולה עם Uber, שמאפשר למשתמשים לעקוב אחר אובר במסנג’ר ולדרג את הנסיעה במסנג’ר.

עוד שני סוגי מסנג’ריםפשוטים יותר שפייסבוק הציעה הם SDK ו- Kik  אשר כבר 70 מותגים משתמשים בהם ככלי שיווקי.

אם עד עכשיו ווטסאפ נשארה מאחור בנושא, כעת ניתן להניח שהאפליקציות האלה מרמזות על הכיוונים אליהם תלך גם וואטסאפ.

 לאן וואטסאפ מכוונת?

עוד כמה רמזים אפשר למצוא בגרסת בטא לאנדרואיד שוואטסאפ העלתה לאחרונה. המפתח Javier Santos חיטט קצת בגרסה החדשה ומצא כמה פיצ’רים חדשים ומעניינים, לגביהם הוא העלה מידע בעמוד הגוגל פלוס שלו.

הפיצ’ר הראשון נמצא בתוך ההגדרות ונקרא “Share [your] WhatsApp account information with Facebook to improve [your] Facebook experiences”. הפיצ’ר, כך נראה, מסנכרן מידע מהאפליקציה עם פייסבוק. עדיין לא ברור איזה מידע יסונכרן בדיוק בין השתיים, אבל אפשר להעריך שאנשי הקשר שלנו בווטסאפ זה מה שמעניין את פייסבוק ולהפך. הפיצ’ר מסומן כברירת מחדל, אבל יש אפשרות לבטל אותו.

Account

עוד שינוי שהופיע בגרסה הזו הוא אפשרויות אבטחה נוספות, “כך שגם ווטסאפ או צד שלישי לא יוכלו לראות את ההודעות שלכם”. הפיצ’ר יכול להיות רמז לכך שתהיה אפשרות לבצע תשלומים בכרטיס אשראי, או כפי שהצהירו וואטסאפ בפוסט שלהם, אפשרות לקבל מידע מאובטח מחשבון הבנק למשל.

לבסוף, יש פיצ’ר בשם “Documents” – שם אפשר יהיה למצוא את כל המסמכים שקבלתם דרך וואטסאפ.

terms and privacy policy

(צילומי מסך של Javier Santos)

 

עדיין לא ברור אם הפיצ’רים האלה בכלל יופיעו בגרסה הסופית של האפליקציה, אבל מה שברור הוא שעל פי התכנית- העסקים הם אלה שישלמו לוואטסאפ עבור האפשרות לתת שרות ללקוחות או לבצע עסקאות רכישה בפועל דרך האפליקציה. בכל מקרה, אין ספק שלאור ההודעה האחרונה של וואטסאפ, בקרוב מאוד נדע אם פייסבוק מצאה את הדרך לממש את הפוטנציאל של מיליארד המשתמשים של חברת הבת שלה.