מהו AMP ולמה אתם צריכים שהאתר שלכם יתמוך בו

אם אתם גולשים בטלפון הסלולרי שלכם (ומי לא גולש?), בוודאי יצא לכם להיתקל באתרים שעלו לאט מאוד, במיוחד אם הייתם מחוברים ל – Wi Fi  עם אות חלש או אפילו כאשר השתמשתם ברשת הסלולארית שלא הייתה כל כך מהירה (כמו שהבטיחו לכם בחברת הסלולר)…

פרויקט AMP נועד בדיוק לפתור את בעיה הזו. מדובר בפורמט מיוחד שנוצר על ידי גוגל ונתמך על ידי קהילת הקוד הפתוח שמטרתו להאיץ דפי אינטרנט ברשת וגם להקל על פלטפורמות ואפליקציות שונות להציג את התוכן. (בדומה למאמרים המותאמים של פייסבוק).

 במבחנים שונים שנעשו, כמו זה של Adage, הסתבר שעמודים שהשתמשו בפורמט נטענו פי שלושה יותר מהר מאשר עמודים רגילים שהותאמו למובייל ובערך פי חמישה (אם לא יותר) מאשר עמודים באתרי אינטרנט רגילים המיועדים למחשבים אישיים (Dekstop).

איך עובד הפורמט וכיצד להטמיע אותו?

מבחינה טכנית, AMP משתמש בגרסה “מקוצצת” של HTML עם סט תגים סגור, אך כזה שעדיין יכול להציג מדיה עשירה כגון סרטונים. בנוסף לכך, גוגל מספקת שירות ענן בו נשמרים עמודי ה –  AMP באמצעות זיכרון מטומן (Cache), כך שהם עולים במהירות גדולה אפילו יותר (חברות שרוצות לקבל בטיחות מקסימאלית עדיין יכולות להשתמש בשירותי מטומן משלהן).

על מנת להטמיע את הפורמט ניתן לבצע שינויים ידניים בקוד של העמוד באופן עצמאי (ראו תמונה המדגימה התאמה של קוד העיצוב ב – CSS).

אופציה אחרת היא להתקין Plugin של מערכת ניהול התוכן שלכם. רצוי לקרוא את המדריכים הרלוונטיים באינטרנט כדי לוודא שאין בעיות של תוכן כפול או בעיות אחרות בקוד (לגוגל יש כלים שונים שבאמצעותם ניתן לוודא את התקינות שלו).

phone screen

זכויות יוצרים: WordPress

האם אפשר להציג פרסומות באמצעות AMP?

בהחלט, ניתן לעשות זאת באמצעות פורמט משנה של AMP בשם A4A. הפורמט מאפשר להתקין בכל פרסומת, קוד מעקב אשר יזהה לחיצה על הפרסומת. בנוסף לכך, מכיוון שהפרסומות נטענות בנפרד ומעובדות בנפרד, הן מצליחות לשמור על אותו יחס מהירות שבין עמודי HTML רגילים לבין עמודי AMP.

כיום שתיים מרשתות הפרסום הגדולות ברשת, DoubleClick ו – AdExchange כבר תומכות בפורמט…

האם לשימוש ב –AMP יש יתרונות נוספים מלבד מהירות?

כן. ראשית כל, אתר המשתמש ב – AMP מסומן בסימון מיוחד בתוצאות החיפוש המבדיל אותו מאתרים אחרים ועשוי לגרום ליותר גולשים לבקר בו –

שנית כל, עמודים המשתמשים ב – AMP מאתרי חדשות עשויים להופיע בפורמט “קרוסלה” מיוחד הבולט עוד יותר :

למרבה הצער, כרגע הפורמט לא מוצג בארץ למרות שגוגל ניוז כבר תומך בעברית מזה זמן רב.

האם AMP משפיע על קידום אתרים?

כמעט כל פרויקט או כלי חדש של גוגל מעלה מיד את שאלת ההשפעה שלו על קידום אתרים (SEO). החדשות הרעות בינתיים הן שלפי גוגל, אין לאתרים שמשתמשים ב – AMP יתרון על פני אתרים אחרים. מצד שני, אסור לשכוח שמהירות עליית האתר וההתאמה שלו לסלולר הם גורמים שבהחלט משפיעים על קידום אתרים כיום ובמיוחד על כמות הגולשים שיישארו באתר ויומרו ללקוחות , כך שאם אתם ממירים את האתר שלכם ל – AMP , אתם כבר תופסים כמה ציפורים במכה אחת.