מגמות חדשות בעולם המסחר האלקטרוני ששווה לשים לב אליהן

העובדה היא שיותר ויותר גולשים מבצעים כיום קניות דרך הרשת, כולל בשווקים שאינם מערביים (לדוגמה, סין). לכן אין פלא שהענקיות בתחום כגון אמאזון, ebay ובקרוב אולי גם פייסבוק וגוגל, מנסות למצוא את הדרכים החדשניות והטובות ביותר להגיע אל ליבם של הצרכנים.

אז מהן המגמות החדשות ביותר שכנראה יתחזקו במהלך 2017 והשנים הבאות?

שימוש בטכנולוגיות מעולם ה-Online גם בעולם ה-Offline

תארו לכם שבמקום להמתין עד שהקופה תיפתח או שהמקום שלכם בראש התור יגיע, תוכלו פשוט לשים את כל הקניות שלכם בעגלה ולחייב את הארנק הווירטואלי שלכם ביציאה? זהו בדיוק מה שאמאזון טוענת שהיא יכולה לעשות עם טכנולוגיה המשתמשת בסנסורים כדי לזהות אילו מוצרים בדיוק אנחנו שמים בתוך העגלה שלנו.

אתם אפילו לא צריכים להשתמש בעמדות לשירות עצמי שבדרך כלל אינן הרבה יותר מהירות מקופות רגילות כפי שמנסים למכור לנו.

שימוש במציאות מדומה ורבודה

הפופולאריות של מערכות מציאות מדומה או מציאות רבודה (AR) שבה אובייקטים וירטואליים מופיעים על גבי משטח הראייה שלנו גדלה במהירות מדהימה ואין ספק שבשנים הקרובות נראה שימושים מפתיעים עוד יותר לטכנולוגיות האלו.

חברת מאסטרקארד הציגה שימוש מעניין בטכנולוגיה, כאשר הצרכנים יכולים לצפות בשחקן הגולף Graeme McDowell מבעד למשקפיי מציאות מדומה ולבחור בין פריטי לבוש שונים בהם הוא משתמש כגון חולצות גולף, כובעים ונעליים.

ecommerce VR

בעתיד אין מניעה שנוכל לקנות פריטים בקניונים וירטואליים כאשר נבחן אותם מקרוב, ממש כאילו היו לידינו על המדף בחנות. בצורה דומה, נוכל לרכוש מוצרים נלווים (מרצ’נדייז)  באופן ישיר כאשר נצפה בסרט או נשחק במשחקי וידאו (אשר כבר אימצו בשמחה את הטכנולוגיה החדשה).

שימוש בתהליכי אוטומציה להמלצות על מוצרים

כיום כמעט כל פלטפורמות המכירה ברשת מציעות לנו מוצרים דומים לאלו שכבר קנינו בעבר או אלו שאנחנו צופים בהם כרגע, והאלגוריתמים שמאחורי ההמלצות האלו משתפרים מרגע לרגע (למרות שחנויות רבות עדיין מסתפקות בלזרוק לנו את כל המוצרים מאותה קטגוריה…).

השלב הבא באבולוציה של ההמלצות יתרחש באמצעות בוטים שיוכלו להמליץ לנו על מוצרים חדשים גם כשאנחנו נמצאים מחוץ לחנות וכמו כן לדעת מתי הכי מתאים לנו לקבל את האינפורמציה הזו.

למשל, ייתכן שביום הראשון של השבוע שצפוי בו מזג אוויר סוער במיוחד, נקבל הצעה לרכוש מטריה מיוחדת כנגד רוח.

מהירות היא שם המשחק

למרות שאנחנו יכולים לבחור מוצר ברשת ולקנות אותו תוך מספר דקות, אנחנו עדיין עשויים לחכות מספר ימים או שבועות (במיוחד אם מדובר ברכישה מחו”ל) עד שהמוצר מגיע אלינו עד פתח הבית. נכון, אפשר לבחור באופציית משלוח יקרה יותר ולקבל את החבילה בשילוח מהיר, אבל רוב הצרכנים חושבים פעמיים אם הם רוצים להשתמש בשירות הזה בשל דמי המשלוח שיכולים להיות יקרים יותר באופן משמעותי.

לכן, אין ספק שבשנים הבאות חברות המסחר האלקטרוני יצטרכו למצוא דרכים יצירתיות לגרום לנו לשלם גם על השירות הזה. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות פתיחת מנוי פרימיום שמבטיח גם משלוח מהיר וגם הטבות נוספות. וגם כאן אמאזון עושה לאחרים בית ספר עם שירות ה – Amazon Prime  שלה שמאפשר לקבל מוצרים מסוימים שנמצאים אצל קמעונאים קרובים עד כשעה מרגע ההזמנה.

שיווק מותאם אישית ומרובה ערוצים

שירותים כגון Zendesk מאפשרים להגיע לצרכנים במגוון רחב של ערוצים כגון מייל, מדיה חברתית, צ’ט, שירותי מסנג’ר במכשירים חכמים וכו’ ולפתוח כרטיסי תמיכה מותאמים אישית לכל לקוח. כמו כן, אפשר לנהל מספר מותגים דרך ממשק אחיד ולעקוב אחרי זרימת האירועים השונים במערכת על מנת לקבל תובנות שאין אפשר לקבל באמצעות אירועים בודדים.

הנתונים מראים שהרוב המכריע של הצרכנים רוצים לקבל עזרה לפני הקנייה וחלק גדול מהם יוותרו על הרכישה אם לא יקבלו מענה תוך ניסיון אחד או שניים.

כמו כן, וכפי שכבר ציינו במאמרים קודמים, מגמת הקנייה דרך מכשירים סלולריים נמצאת בעליה וכיום נוח יותר מאשר בעבר לבצע אותה באמצעות מילוי טפסים באופן אוטומטי או אפילו מתוך רשתות חברתיות כגון אינסטגרם (בהן ניתן להשתמש בקישורים מתוך הפרופיל על מנת להעביר את הצרכנים לעמוד רכישה ייעודי).

טיפול בלקוח גם לאחר הרכישה

הצרכנים כיום חשדניים יותר מאשר בעבר והם רוצים להיות בטוחים שיוכלו לקבל תמיכה גם לאחר הקנייה, ובכלל זאת שתהיה להם אפשרות להחזרת מוצרים נוחה ופשוטה. כיום יש כמה מערכות שעושים בדיוק את זה, לדוגמה, ReadyReturns. המערכת מאפשרת לא רק לקבוע מדיניות החזרים, ולתת ללקוחות שוברי משלוח חינם, אלא גם לדווח למחסנים על עדכון המלאי.

 

eCommerce trends