כל מה שאתם צריכים לדעת על שירותי אחסון בענן לעסקים

חיבורי האינטרנט ההולכים ונעשים מהירים יותר ויותר תרמו לא מעט להתבססות של שירותים כשירות. אם פעם ארגונים ועסקים היו קונים תוכנות יקרות או מערכות תשתית לצרכים ספציפיים,  היום רבים מן השירותים הפופולאריים עברו לפעול דרך רשת האינטרנט ושרתים מרוחקים (“עננים“).

לתוך הטרנד הלוהט הזה נכנסו שירותי אחסון הקבצים בענן. אמנם כיום אפשר לאחסן אלפי קבצים על דיסק און קי פשוט, אבל זה גם אומר שצריך לקחת את הדיסק הזה לכל מקום ולסנכרן אותו עם כל מחשב בנפרד. אם שכחנו אותו בבית או חס וחלילה איבדנו אותו, יכול להיות שכמה שעות טובות של עבודה הלכו לטמיון. בנוסף, מדובר בצורת עבודה מאוד לא בטוחה שלא מתאימה כלל לעסקים בינוניים וארגונים.

שירותי אחסון הקבצים בענן פותרים את הבעיה הזו בצורה מאוד פשוטה: הקבצים מאוחסנים בענן מרוחק וניתן לגשת אליו מכל מקום באמצעות הרשאות מתאימות ולתת הרשאה שונה לכל קובץ על מנת לשתף מסמכים בין קבוצות וצוותים. בחלק מן השירותים ניתן לסנכרן את הקבצים אוטומטית עם מחשב הקצה, כך שהעובדים יכולים להמשיך לעבוד מן הבית ולאחר מכן להמשיך את העבודה בצורה שוטפת כאשר הם חוזרים למשרד.

מה הכי חשוב לשירותי ענן לעסקים?

בראש ובראשונה,  שירותי ענן לעסקים צריכים להיות בטוחים: אם החבילות הפרטיות בדרך כלל מסתפקות בשם משתמש וסיסמה, השירותים העסקיים צריכים לספק אבטחה הדוקה יותר ולעיתים גם אפשרות להצפין את כל הקבצים שנמצאים בענן עצמו. במקרים מסוימים, אם משתמש מקבל גישה לקבצים רגישים מאוד מחוץ לאזור שהוא מורשה להיכנס אליו, הדבר עשוי להוות איום משמעותי על הארגון מבחינת ריגול עסקי ומידע רגיש בארגונים שעובדים עם מערכות צבאיות או ארגונים ממשלתיים.

שירותים מתקדמים עשויים לספק שכבת הגנה נוספת בדמות הגבלת המרחק הפיזי בו ניתן לגשת לקבצים, בעיקר דרך מחשבים ניידים וסמארטפונים. כך, גם אם המכשיר נופל לידיים הלא נכונות, לא תהיה גישה לקבצים שעליו, או שיהיה אפשר לנטרל אותם בקלות. כמובן שגם אופציות נוספות כמו כניסה דו שלבית או אפילו רב שלבית (שדורשת הקלדת קוד גישה חד פעמי בנוסף לסיסמה) הופכות ליותר ויותר פופולאריות.

עוד דבר שחשוב לבדוק הוא את כל נושא התשתית: האם השירות משתמש בשרתים ומרכזי מידע משלו, או שהוא למעשה קונה אותם ממישהו אחר ומשמש כמתווך (כמו חלק מרשתות התקשורת בארץ)? גם שירותי צד ראשון עשויים לפזר את הקבצים שלהם בכמה מרכזי מידע, משהו שיכול להיות קריטי לארגונים בין לאומיים או אפילו כאלו שיש להם כמה סניפים באותה המדינה (מדינות ברית המועצות לשעבר, ארה”ב וכו’).

ישנן חברות מסוימות שמספקות לא רק שיתוף של קבצים וספריות בין צוותים בארגון, אלא גם את היכולת להתחבר אל מערכות עבודה פופולאריות כדוגמתה SharePoint ולעבוד על אותו מסמך במקביל. לכל שירות שמכבד את עצמו עדיף שתהיה גם אפליקציה שתאפשר לגשת אל הקבצים בקלות, במיוחד כאשר אין ממש טעם לאחסן את כל הקבצים על המכשיר הסלולרי הודות לחיבור הקבוע של רוב המכשירים האלו לרשת.

לבסוף, בארגונים מסוימים חשוב לבצע אינטגרציות עם מערכות אחרות בתוך הארגון. לדוגמה, יישום שיכול לשלוף באופן אוטומטי רשימה של כל הקבצים המרוחקים שיש אליהם גישה. לפעמיים זה נעשה ישירות דרך ממשק למתכנתים (API), אך לעיתים קרובות ניתן לעשות זאת דרך שירות צד שלישי כמו Zapier.

מהם השירותים הפופולאריים ביותר?

יש לפחות עשרה שירותים פופולאריים במיוחד ועוד עשרות שירותים קטנים יותר בשוק, כך שקצרה היריעה מלהשוות בין כולם, לכן, ניתן כאן רשימה של המרכזיים והרלוונטיים ביותר מבניהם.

דרופבוקס לעסקים

אולי אחד השירותים הידועים ביותר ועדיין אחד הפופולאריים שבנמצא. דרופבוקס לעסקים מציע שתי חבילות במחיר של 12.5 דולר ו-15 דולר לחודש עם שלושה משתמשים ותוספת תשלום לכל משתמש נוסף. ישנה גם חבילה מתקדמת יותר בהתאמה אישית.

בחבילה הבסיסית ביותר תוכלו למצוא הצפנת קבצים, ניהול משתמשים וספריות, שני טרה בייט של אחסון ואינטגרציה עם אופיס 365.  בחבילה המתקדמת יותר יש אחסון בלתי מוגבל, כלי ניהול מתקדמים למנהלי מערכת, אופציה לכניסה בלחיצה אחת והרשאה על פי מכשירים שונים. החבילה המתקדמת ביותר מציעה ניהול של הרשת הארגונית הפנימית ושל הגישה מרחוק (Enterprise mobility  management), תכנית הכשרה למשתמשים ותמיכה אישית.

Google Drive for Work (G Suite)

גם גוגל דרייב הוא שירות שהפך להיות מאוד פופולארי בשנים האחרונות ומדובר באחד השירותים היותר זולים שבנמצא. הדגש של גוגל דרייב לעסקים הוא על שירותי האופיסשל החברה שמאפשרים לערוך מסמכים און ליין בקלות (אגב, התמיכה בעברית טובה הרבה יותר מאשר בעבר).

החבילה הבסיסית במחיר של 5$ לכל משתמש מציעה 30 ג’יגה בייט אחסון וגישה בלי מוגבלת לשירותי דרייב.  השירות המתקדם שעולה 10$ לחודש כולל אחסון של טרה בייט (לחמישה משתמשים ומעלה האחסון הופך להיות בלתי מוגבל), מערכת התראות על מעבר ושיתוף של קבצים (לא רק התראות עריכה) והצפנה הדוקה יותר בתקנים הפנימים של גוגל כמו Google Vault.

Microsoft OneDrive for Business

כמו תמיד, מיקרוסופט נכנסת לכל תחום לוהט בצעדי ענק וכיום השרות של OneDrive מגיע יחד עם  Windows ומוטמע בכל חבילות אופיס. הגרסה העסקית כוללת שתי חבילות של אחסון בלבד וחבילת פרמיום עם כל השירותים של אופיס 365. כל החבילות כוללות חיפוש מתקדם בתוך מסמכים והחבילה הבינונית כוללת גם אפשרות לוודא את שלמות הקבצים המקומיים ולמנוע אובדן של מידע (תכונות שמשום מה לא נמצאות בחבילה המתקדמת ביותר ששמה דגש על אופיס).

מחיר החבילות הוא 60$, 120$ ו-150$ לשנה לכל משתמש.

Box לעסקים

Box לעסקים (לא לבלבל עם חברת האינטרנט הישראלית) הוא עוד שירות שצובר תאוצה וגם אחד הוותיקים שבנמצא. הוא מציע שלוש חבילות עסקיות  לצוותים קטנים, עסקים וארגונים. החבילה הבסיסית כוללת הצפנה ומעקב אחרי גרסאות עם טרה בייט אחד של אחסון. החבילה המתקדמת יותר כוללת אחסון בלתי מוגבל, מיתוג אישי, שליטה על גישה מהנייד ומניעת איבוד מידע. החבילה הארגונית כוללת תמיכה בתקני אבטחה מתקדמים כמו FedRAMP, שליטה על התקנים והטמעת חותמות מים (Watermark) על המסמכים.

Amazon S3

S3 נחשב לאחד השירותים המתקדמים והאמינים ביותר שבנמצא והתשתית שלו משמשת עסקים וחברות רבים ברחבי העולם.השרות של החברה מותאם אישית והמחיר מתבסס על נפח התעבורה, שירותי האינטגרציה הרצויים והגישה למרכזי המידע השונים של החברה. לכן, מומלץ שאנשי ה-IT של הארגון או יועץ חיצוני יבחר את החבילה המתאימה ביותר. חשוב לציין שבשנה האחרונה ניתן להתנסות בו חינם.

שירותי ענן ישראלים

בנוסף לשירותי הענן הבינלאומיים הגדולים, קיימים גם מספר שירותים ישראלים שחלקם מתבססים חלקית על תשתיות של חברות גדולות ומוכרות בחו”ל, אך עם אחסון מקומי ותשלום במטבע המקומי.

לדוגמה, בזק משתפת פעולה עם Rackspace, IBM ישראל עובדת על הפלטפורמה של Softlayer וטריפל סי מתבססת על RushFiles.יש לנו אפילו נציגה ישראלית בעולם בשם CTERA  שמציעה תמיכה מקומית לשירותי האחסון שלה.