כללי עשה ואל תעשה לטפסי צור קשר באתר האינטרנט

טפסי צור קשר הם מבין הטפסים הכי חשובים ברשת מכיוון שהם משרתים אתרים מכל הסוגים והמינים, החל מאתרים תדמיתיים, דרך אתרי מסחר אלקטרוני ועד לאתרי חדשות ומידע (“האמייל האדום”). טופס שמעוצב טוב ובצורה ידידותית לא רק מעלה את הסיכוי שאנשים ישתמשו בו, אלא משפיעה לטובה גם על חווית הגלישה הכוללת באתר ועושה רושם טוב.

1.הפכו את הטופס לאישי

טופס אישי וידידותי הוא טופס שאפשר לראות שאדם עיצב אותו ולא מכונה. לכן הכי טוב לפנות אל הגולש באופן ישיר ולהדגיש שתהיו שמחים לשמוע ממנו. רצוי גם שהעיצוב של הטופס לא יהיה בנאלי, היום אפשר ליצור טפסים אסתטיים בקלות בעזרת אפקטים כמו פינות מעוגלות, צבעים שונים של פונטים ועוד.

כך למשל נראה הטופס של אקטיב טרייל:

form

זכויות יוצרים: אקטיב טרייל

2.אל תרחיקו את הקהל שלכם

כמה פעמיים יצא לכם לראות טופס שממש נראה כאילו עיצבו אותו בכוונה בשביל שלא תמלאו אותו?! לפעמים מעצבי אתרים בונים טפסים רק בגלל שמישהו ביקש מהם, והתוצאה היא טופס מאוד לא מזמין ולא ידידותי. זה יכול להיות טופס עם צורת פנייה שרירותית, כזה שמשתמש בשפה רשמית מאוד. גם בחירה בצבעים עזים כמו אדום (בתמונה) היא לא בחירה טובה.

לכן, אם יש לכם טופס צור קשר שלא אתם בניתם, העיפו בו מבט ושאלו את עצמכם האם הייתם רוצים למלא אותו…

contact form

3.חשבו מה אתם באמת צריכים בטופס

לפעמיים, כל מה שאתם צריכים הוא השם של הגולש, הכתובת מייל שלו (או טלפון) ומקום פנוי שבו הוא יכול לרשום הערות. במקרים אחרים יכול להיות שתרצו לקבל עוד מידע בשביל שתוכלו לסנן את הפניות ולהעביר אותן לגרום המתאים. לדוגמה, חברה לבנייה ושיווק באינטרנט יכולה ליצור כמה קטגוריות כמו “בניית אתר”, “עיצוב אתר”, “ניהול עמוד בפייסבוק” וכך הלאה.

למרות זאת, לפעמיים רואים טפסים שדורשים מידע שלא ברור מדוע צריך אותו: הדעה הרווחת שאפשר להוסיף כמה שדות שרוצים אם הם לא שדות חובה לא מחזיקה מים, מכיוון שטפסים ארוכים מרתיעים את הגולש גם אם בפועל הוא לא צריך למלא את כל הפרטים שמופיעים בו. פרטים כמו שם משפחה, תעודת זהות או אפילו מספר עוסק מורשה הם לא באמת חשובים בשביל פנייה ראשונית ולכן רצוי להשאיר אותם בחוץ. הם גם עשויים להיתפס כחדירה לפרטיות ולפגוע בתדמית שלכם.

אם יש מידע טכני שאתם חייבים לקבל מן הגולש כמו למשל מספר דגם או מספר סידורי, צרפו הוראות או תמונה שמסבירים איך למצוא את המידע הזה.

4.נצלו את כל המקום הפנוי

חוץ מאשר במקרים מאוד ספציפיים כמו אתרים שמותאמים למובייל, אפשר לנצל את כל השטח העומד לרשותנו בשביל למקם את הטופס, במיוחד כאשר היום מסכים רחבים נחשבים לסטנדרט ואתר רספונסיבי מתאים גם להם. טפסים בצורת מלבן אחד אנכי ארוך לא נראים טוב והם גם יוצרים עמודים ארוכים שלא לצורך. אם אתם ממש חייבים ליצור טופס קבוע בכל עמודי האתר, עדיף למקם אותו מעל או מתחת לתוכן הראשי בשביל שיהיה רחב מספיק.

5.אל תסתבכו עם Captcha

בהתחלה Captcha נראה כמו פתרון מושלם לספאם באינטרנט, אבל ככל שעברו הימים, הסתבר שגם על הקאפצ’ה  הכי מתוחכם אפשר בסופו של דבר להתגבר. מכאן יש שתי אפשרויות : להשתמש בקאפצ’ה פשוט כמו לחיצה במקום המתאים או לחסום תנועה חשודה ברמת השרת / מערכת הניהול של האתר.

6.הוסיפו כמה פרטים מעניינים ודרכים אלטרנטיבות ליצירת קשר

זכרו שהגולש לא תמיד יודע מי עומד מאחורי האתר שהוא נכנס אליו. לכן, רצוי להוסיף כמה מילים על החברה שלכם, או כמה נתונים מעניינים. רצוי גם להוסיף טלפון או כתובת בשביל הגולשים שאין להם סבלנות לחכות עד שיקבלו תמיכה במייל. גם צ’אט לייב עם נציג יכול לשרת את המטרה הזו.

contact HR

זכויות יוצרים: ors משאבי אנוש

7.אל תבלבלו את הטופס עם טפסים אחרים

זה אולי נשמע מוזר, אבל יש עדיין אתרים שמקבצים את כל הטפסים שלהם במקום אחד או שטופס יצירת הקשר שלהם מופנה לגורם לא רלוונטי. לדוגמה, באתר של חברת תחבורה ציבורית, ייתכן שיהיה טופס אחד ליצירת קשר עם המנהל הטכני של האתר, וטופס נפרד לחלוטין עבור פנייה אל נציב תלונות הציבור.

הגולש לא צריך לנחש איזה טופס הוא ממלא ולהתחיל לחפש את הטופס הנכון, אתם אלו שצריכים לעשות את העבודה הזו בשבילו.

מצד שני, אל תגזימו עם מספר הטפסים, הגולש לא צריך להרגיש כאילו הוא הגיע לבניין מס הכנסה… בהחלט אפשר לאחד כמה פונקציות לאותו הטופס ולתת לגולש לבחור בין מספר אופציות כאשר הוא ממלא את הטופס.

contact map

זכויות יוצרים: אגד

8. נצלו את כל ההזדמנויות על מנת להפוך את הטופס לידידותי יותר

יש המון דרכים בהן אפשר לשפר את הטופס, לדוגמה, להוסיף מיקרו קופי והוראות היכן שצריך, לסמן שגיאות במילוי הטופס עוד לפני ששולחים אותו, לפתוח שדות רק כשהם רלוונטיים ועוד. בדקו שהטופס עובד טוב גם במובייל ושאפשר ללחוץ על מספר הטלפון המצורף בקלות אם הוא רלוונטי.