איך לבצע A/B Testing ולשרוד כדי לספר

מבחני A/B הם אחד הכלים העוצמתיים ביותר לשיפור ההמרות באתר. למי שלא מכיר אותם, מדובר בקונספט פשוט למדי של שינוי אלמנטים מסוימים בדף או החלק בתבנית האתר ממנו רוצים לקבל המרות, לדוגמה, עמוד נחיתה או טופס. בין היתר אפשר לשנות את המיקום של הכפתורים, את הצבע שלהם, להוסיף או להסיר שדות וכך הלאה.

חשוב להבין שגם שינויים מאוד קטנים יכולים לגרום לעלייה או לירידה בשיעור ההמרות. אם מדובר באתר גדול במיוחד או קמפיין בסדר גודל מאות אלפי כניסות או אפילו מיליוני כניסות, גם שינוי חד ספרתי במספר ההמרות יכול להיות משמעותי מאוד בשורת הרווח הסופית.

בדרך הקלאסית, לאחר שיש לנו את הגרסאות השונות שאנחנו רוצים לבדוק, אנחנו מריצים את כולן במקביל ובאופן אקראי, ובודקים באיזו גרסה יש הכי הרבה המרות (יש גם כלים שעושים זאת בצורה אוטומטית בעזרת אלגוריתמים). לאחר מכן אפשר לחזור על התהליך על מנת להגדיל עוד יותר את אחוז ההמרות.

הבעיה עם הדרך הזו היא שזה לוקח זמן: ככל שמדובר באתר או עסק גדול יותר, כך צריך יותר ביקורים בדף על מנת לקבל נתונים מלאים, ובינתיים אנחנו יכולים לגלות שאנחנו מפסידים לא מעט המרות רק כי רצינו להיות בטוחים עד הסוף…

להתקדם תוך כדי תנועה

עכשיו יותר קל להבין למה עדיף לבצע את המבחן “תוך כדי תנועה”. כדי להדגים זאת בצורה טובה יותר, נניח שיש לנו עמוד נחיתה קלאסי שמורכב מכותרת, מתחתיה תיאור המוצר טופס בצד ובתחתית רשימת המלצות. יש לנו שתי גרסאות לדף הזה שמשנות את צבע הכפתורים.

במצב זה, ייתכן שנראה שחלק מן הגולשים לא טורחים כלל לגלול את הדף עד למטה, לעומת זאת, בקרב אלו שכן גוללים למטה יש שיעור המרות גבוה יותר. לכן, לא כדאי לנו לחכות עד שיש לנו את מספר הגולשים שהצבנו כיעד, וכבר להתחיל לבצע בדיקות משניות לחלק התחתון של הדף. בסופו של דבר ייתכן שיהיו לנו ארבעה גרסאות שונות של העמוד, אבל אם נראה שאחת מן הגרסאות מביאה לשיעור המרות נמוך במיוחד, נוכל פשוט להסיר אותה.

כך למשל נראה החלק העליון בעמוד הראשי של אקטיב טרייל המשמש גם כדף נחיתה (התמונה כאן היא רק להדגמה והעמוד המקורי רחב יותר)

ab testing ActiveTrail

דוגמה אחרת עם עיקרון דומה: יש לנו דף נחיתה נייד בו הצבנו בראש הדף באנר ורק לאחר מכן כפתור קריאה לפעולה. בסדרת המבחנים הראשונה אנחנו רואים שדווקא הגרסאות בלי הבאנר הביאו ליותר המרות! אם נעקוב אחרי תנועות האצבע של הגולשים, ייתכן שנראה שחלק גדול מהם בכלל לא הגיעו לכפתור הקנייה לפעולה מכיוון שהבאנר דחף אותו למטה! במקרה הזה נהיה חייבים למצוא דרך איך לשלב את הבאנר והטופס באותו חלק של העמוד כך שלא יסתירו אחד את השני. לדוגמה, אנחנו יכולים ליצור טופס שבחלק העליון שלו מופיע באנר מעט קטן יותר מאשר הבאנר המקורי.

נסו להבין את הגולשים

לסיכומו של דבר, אם ננסה להבין את הסיבות האמיתות שבגללן דף המכירה לא מממש את הפוטנציאל שלו בשל התנהגות הגולשים (אותה נמדוד באמצעים מתקדמים כמו מפות חום או מעקב אחרי תנועת העכבר) –  נוכל לבצע שינויים מהירים ומידיים. אלו בתורם יאפשרו לנו להגדיל את אחוז ההמרות בלי לאבד יותר מדי המרות בדרך. בנוסף לכך, בשום שלב אין לנוח על זרי הדפנה ותמיד צריכים להיות מוכנים לשלב הבא…