וידאו 360: האם זה הדבר החם הבא בתחום הוידאו אונליין?

בשבוע שעבר פייסבוק הכריזה על תמיכה בוידאו 360 מעלות. הצעד הזה משמעותי ביותר בכניסה של פייסבוק לשוק הוידאו ולאור העובדה שבשנת 2015 יותר משתמשים צפו בסרטונים בפייסבוק מאשר ביו-טיוב.

מנהל המוצר בפייסבוק, וויל קאת’קרט, אמר בראיון בשבוע שעבר כי אסטרטגיית העבודה שלהם היא “קודם כל טקסט, אחר כך תמונות, לאחר מכן וידאו ולבסוף וידאו אוטומטי”, ונראה כי הם מיצו את סכמת העבודה הזאת והשלב הבא הוא להתעמק בכל אחד מהתחומים הללו: בתחום הטקסט פייסבוק השיקו לאחרונה את אפשרות ה-e-commerce וטפסי ההרשמה, בתחום התמונות פייסבוק הכניסה בחודשים האחרונים את האפשרות לגיפים ופרסום באינסטגרם (שבבעלותה), ובתחום הוידאו, כאמור, הושק פ’יצר הנגינה האוטומטית והוידאו הפנורמי המדובר.

360 video

אז מה זה בעצם וידאו 360?

הכוונה בוידאו 360 זה סרטון וידאו שנראה רגיל לחלוטין במבט ראשון. גם הוא מלבני אבל יש לו פונקציה מאד מעניינת- אם אתם צופים בוידאו ממחשב אתם יכולים להזיז בעזרת העכבר את הוידאו ימינה, שמאלה, למעלה ולמטה ובעצם לבחור את זווית הצפייה שלכם.

האפשרות הזאת מעניינת אפילו עוד יותר כאשר צופים בסרטוני 360 ממכשירים ניידים כאשר בחלק מהמכשירים פשוט מזיזים את הוידאו עם האצבע (בדומה למחשב), אולם בחלק מהמכשירים ניתן להזיז את המכשיר עצמו ועל-ידי כך לשנות את זווית הצפיה.

האפשרות של הנגינה דרך מכשירים ניידים היא מרכיב חשוב בכניסה של המובייל לחיינו וההשתלטות שלו גם על תחום הוידאו. למעשה וידאו 360 הרבה יותר מעניין לצפייה דרך המובייל והאפשרויות שם רבות ומגוונות וכנראה שגם בתחום הוידאו- העתיד נמצא שם.

מאט גורדון מחברת VSN Mobil המייצרת מצלמות 360 עמידות למים מתאר על חוויית צילום וידאו ותמונות שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים היום “אם נרצה לעשות סלפי בהופעה כתגובה למשהו שהגיטריסט עושה על הבמה, עד היום לא יכלנו לראות מה הגיטריסט עושה – עכשיו אפשר!”

בוידאו 360 יש שינוי נוסף בגישה של הצופה של התוכן. בעבר תוכן וידאו נקט רק ב-2 עמדות: Lay Back ו- Lay onLay back (השענות אחורה) היא צפייה בסרט ארוך ועמוק והצופה צריך להשען אחורה ולשקוע לתוכן. בשנים האחרונות, כאשר יותר ויותר יוצרים מייצרים תוכן ויראלי וקצר מאד (ראו דוגמת Vine שכולו על טהרת ה-6 שניות) הגישה היא Lay on (רכון קדימה): הצופה נשען קדימה, צופה בסרטון “על הדרך” וממשיך הלאה. אין התעמקות מפאת התוכן והאורך של הסרטון. הצופה הממוצע יושב באוטובוס או בתור לקופת חולים וצופה בסרטונים כאשר הוא רכון קדימה ומעביר את זמנו בצפיה בהרבה סרטונים קצרים.

וידאו 360, בדומה לוידאו אינטרקטיבי שגם הוא צמח בשנים האחרונות (עם חברות כמו אינטרלוד) מציע גישה של Hands On- הצופה בסרטון לוקח חלק פעיל בסרטון ועליו לבצע פעולות כדי לצפות בו כמו שצריך ואף יותר מכך- הוא צריך להשאר מרוכז ואפילו לצפות בו שוב כי צפייה אחת אינה מספיקה בשביל לקלוט את כל התוכן שצולם.

פייסבוק נגד גוגל- המלחמה נמשכת

נראה כי ההשקה של וידאו ה-360 בפייסבוק היתה נמהרת במטרה להשיג את הפער מול יו-טיוב אשר השיקה את האפשרות במרץ האחרון. בשלב זה אין אפשרות לנגן סרטונים אלה ברוב מכשירי אפל. אז מה גרם לפייסבוק להשיק את הפיצ’ר בחופזה כה רבה? האם הם מאמינים בפוטנציאל של הפורמט החדש או שפשוט הם רוצים להדביק את יו-טיוב בכל צעד שהם עושים ולהראות שגם “הם יכולים”?

בואו ונבדוק כמה דוגמאות ונבין מה יש בוידאו הפנורמי שמצית את הדמיון של החברות הגדולות בעולם:

זהו למעשה וידאו ה-360 הראשון שפורסם. מרדף משטרתי קצר על ספה אדומה. אתם יכולים להסתכל קדימה אל עבר השותף שלכם לפשע, אחורה לעבר הניידת, למעלה לכיוון המסוק שמפטרל אחריכם ולמטה… לכיון הספה.

מהר מאד פסטיבל הדאנס Tomorrowland השיקו סרטון 360 שמסכם את הפסטיבל של 2014. תוכלו לצפות ב-360 מעלות של טירוף והופעות מתוך הקהל, מהבמה או בקמפינג.


מהר מאד הוידאו נהיה נפוץ גם בתחום המסחרי, כמו לדוגמא לפרסומת רכב

וגם בתחום המוסיקה כאשר מוסיקאים מכל קצוות הקשת התחילו להשיק קליפים ויראלים: מאביצ’י עד לביורק ואפילו נצ’י נצ’ הישראלי



התוכן הקלאסי לוידאו מהסוג הזה הוא כמובן כל תחום האקסטרים: הכנסו לקוקפיט, סעו ברכבת הרים או צפו במצלמת קסדה של רוכב אופנוע שטח



מהר מאד חברות קטנות מצאו גם הן דרכים לייצר סרטונים כאלה, בין אם באמצעות התקנים מיוחדים המאפשרים חיבור 6 מצלמות גו-פרו אחת לשניה (ותוכנות לשילוב התמונה) ובין אם מצלמות ייעודיות שעלותן היא כמה מאות דולרים בודדים. יוצרים מפורסמים כמו Annoying Orange ניצלו את האפשרות כדי לצור אנימציית 360 ובלוגרים שונים (כאשר המפורסמים הם CaseyNeistat ו- RomanAtwoodVlogs) החלו לייצר תכני בלוג-וידאו (Vlog) פנורמיים



כמו גם יוצרי סרטים עצמאיים

ואפילו סיקורים של תערוכות וסוכני נדל”ן שמשתמשים באפשרות כדי להראות את הנכס מכל צדדים ולעשות סיור בשכונה לקונים הפוטנציאלים

השקת הפיצ’ר ב- Facebook הגיעה אחרי שהקהל והמפרסמים כבר אפויים ומכירים את אפשרויות השונות של הוידאו הפנורמי ולכבוד ההשקה בפייסבוק ולקראת יציאת סרט ה-Star Wars החדש האימפרייה מזמינה אתכם לעשות סיבוב על אופנוע חלל.

ופייסבוק כבר הצהירה על שיתופי פעולה עתידיים בתחום עם מותגים מובילים כמו GoPro, Vice, ערוץ דיסקברי ו-SNL.

מעניין יהיה לעקוב ולראות מה יהיה הדבר הבא בתחום הוידאו, איזה תוכן מעניין יווצר כוידאו 360 ומה צופן העתיד במלחמה של פייסבוק מול גוגל. בינתיים, אנחנו כצרכנים, יוצאים מרווחים.