הקשר בין שרה נתניהו לריאנה אינו מקרי בהחלט.

כפתור פייסבוקי מיוחד לקהל הבוחר הישראלי? שרה וביבי מפרסמים את רשת ביתי-לי? בחירות 2015 בסימן דיגטלי. כל מה שהתרחש השבוע ברשת סביב בחירות 2015, הוא בהחלט תוצאה של הרשתות החברתיות ואפשרויות השיתוף אשר בתקופה בה נדרשת יכולת קבלת החלטות, בהחלט יכולות לסייע במערכת בחירות.

בחירות 2015 כבר ממש עוד שניה כאן. בעונה זו, משתדלים הפוליטיקאים המתמודדים לטפח עמודי פייסבוק מרשימים, להפגיז בציוץ טוויטים וכמובן, איך לא? לקבל כמה שיותר זמן מסך טלוויזיוני. הרשת געשה בחירות בשבועות האחרונים: זה התחיל באיחולי השנה האזרחית הטובה של זהבה גלאון, שטיפחה מבטא רוסי מדויק והגיע לשיא בתגובות ושיתופים על אירוח אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, את מושיק גלאמין במעון ראש הממשלה בשבוע שעבר, שנראה מוזנח ביחס למה שחשבנו.

זהו יום הבוחר
השבוע, הודיעה פייסבוק כי תפעיל כפתור מיוחד לקהל הבוחרים הישראלי. כפתור ״אני הצבעתי״ בצירוף להודעת מגפון. פייסבוק תאפשר למשתמשים ישראלים לשתף את חבריהם הוירטואליים, בזמן אמת, כי לקחו חלק בבחירות והצביעו. הכפתור יעלה ביום הבחירות עצמו ולחיצה עליו תוביל לשיתוף פוסט שיופיע בניוז פיד של משתמשים, בגיל הבחירה.

מחקרים רבים הראו, כי שיח פוליטי בפייסבוק יכול להוביל להגברת שיעורי ההצבעה.
הניסוי שבוצע בשנת 2010 על ידי פייסבוק, הוביל לכך שיותר מ-300,000 אמריקאים יצאו להצביע לאחר שראו בפייסבוק שחבריהם הצביעו גם כן. כפתור “אני הצבעתי” הופעל בעבר בארה”ב בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, במהלך הבחירות לפרלמנט האיחוד האירופי וכן בהודו, שם הגיעו לתוצאות יחסית מוצלחות; הכפתור ל-31 מיליון איש, מתוכם 4.3 מיליון שיתפו כי הם מצביעים.

המהלך הזה של פייסבוק, לקמפיין בחירות הכנסת ה-20, יכוללהיות  שיעלה את אחוזי ההצבעה בהשוואה לשנים קודמות, כי כידוע, היום ניתן לשתף כמעט כל דבר, ופיצ׳ר השיתוף הפך נחלת הכלל. כמו כן, בכפתור החדש, יוטמע גם קישור לאתר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, שיאפשר למשתמשים המשתפים, וכאלה שרואים את השיתוף של חבריהם, לאתר מידע הקשור ליום הבחירות עצמו כגון איתור קלפי, רשימות מועמדים וכדומה.
“פייסבוק מחברת אנשים עם הדברים החשובים להם, ותקופת בחירות רוויה ברגעים משמעותיים של שיח ודיון אזרחי. מחקרים הראו, כי כאשר אנשים רואים שחבריהם בפייסבוק מדברים על כך שהצביעו – גדל הסיכוי שהם עצמם ייצאו להצביע. שיעור ההשתתפות בבחירות הינו נושא חשוב בכל העולם ובישראל, ואנו מקווים שכפתור “אני בוחר” יקל על בוחרים לשתף שהם לוקחים חלק בבחירות ויהווה תזכורת לאחרים לצאת להצביע” אמרה אליזבת לינדר, מומחית פוליטיקה וממשל בפייסבוק לאיזור אירופה, המזה”ת ואפריקה.

מהלך זה הינו חלק מהמשימה של פייסבוק להפוך את העולם למקום פתוח ומחובר יותר, ולסייע לאנשים להשתמש בפייסבוק כדי לתקשר עם מנהיגים המקבלים החלטות, המשפיעות על חייהם מדי יום.

הגברת נתניהו ושות׳ מקבלים קמפיינים
מלבד המהלך הפילנתרופי הזה, פייסבוק ככל הנראה מודעת לקמפיינים הפרסומיים שחברות גדולות מבצעות, תוך שהם ״תופסות טרמפ״ על מתמודדי בחירות ״ויראליים״. הראשונים לזהות את ההזדמנות, הייתה רשת ביתי-לי, שפתחה בקמפיין של תמונות של שרה וביבי נתניהו לאחר הסערה שעורר הסרטון של מושיק גלאמין במעון רה״מ.



חברת מדל״ן, לחיפוש נדל״ן הרימה קמפיין שמשתמש בתמונותיהם של קודקודים פוליטים במערכת הבחירות הנוכחית ומתבדח על חשבונם, כדי לקדם את פיצ׳ר חיפוש נדל״ן לפי מיקום שלהם.
חברת יאמי, שביקשה לספר על מבצע השניצלים הגדול; שניצל ב-5 שקלים, שהפרזנטורית שלו היא לא אחרת מאשת רה״מ, שרה.

וגם חברות קטנות, כמו ״סושי רחביה״ שהרכיב קומבינציה מיוחדת העונה לשם ״קומבינציית נתניהו״ שמגחחת על נטיותיהם הבזבזניות של האשה הראשונה של ישראל ובעלה. הנה הפוסט שפורסם בעמוד החברה:
השאלה הנשאלת היא, עד כמה ניתן להשתמש בדמויות פוליטיות ותמונות שלהם בקמפיינים ממומנים או בפוסטים בפייסבוק? האם השימוש בתמונות של רה״מ ורעייתו לקידום רעיונות של מותגים פוגע בשמם הטוב? ומה לגבי זכויות היוצרים של אותן התמונות?

מבדיקה שלנו, סלבס בעולם לא תמיד אוהבים את העניים. רק החודש זכתה ריהאנה בתביעה בסך 3 מליון יורו, מול רשת האופנה הלונדונית TOPSHOP, כאשר השתמשו בתמונה שלה על חולצה שלהם, מבלי לקבל את אישורה מראש.

ואצלנו? כרגע עדיין משתמשים בתמונות של ראש הממשלה ורעייתו כדי לפרסם מוצרים כאלו ואחרים. הרי בפייסבוק מי שרלוונטי, בדרך כלל גם יצליח למשוך אליו קהל. התוכן שהוא מפרסם יכול בקלות להפוך לוירלי, וגם תועלות ארוכות טווח יכולות לצמוח לו מזה. מצד שני – השימוש בתמונות הללו גם יכול להרחיק קונים פוטנציאלים, ואף בתי העסק עצמם עלולים להסתכן בתביעות מצד הפרסונות המצולמות.
עם עוד חודש שלם עד לבחירות עצמם – מי יודע מה עוד מחכה לנו בזירה הדיגילטית? אבל כשזה יבוא (ואנחנו בטוחים שזה יבוא) אנחנו נהיה כאן כדי לספר לכם על זה.