5 נקודות התורפה הכי נפוצות של עסקים במרחב הדיגיטלי

אין ספק שהמעבר מתוכנות פשוטות ואתרי אינטרנט פשוטים אל אפליקציות מודרניות ואתרים מתקדמים היא אחת מהמהפכות הגדולות ביותר בתחום המחשוב מזווית הראיה של הצרכן הפשוט. למרות זאת, חברות רבות עדיין לא ביצעו את המעבר הזה במלואו ולכן נתפסות כמיושנות ולפעמיים אפילו לא רלוונטיות בעיני הצרכנים.

כמו שיש אינספור דרכים להצליח, כך גם יש אינספור דרכים לעשות טעויות, אבל אם מסתכלים על הטעויות הנפוצות ביותר שעסקים וחברות עושים, אפשר לחלק אותן לכמה קטגוריות שונות:

מראה על חשבון פונקציונליות

הרבה חברות ועסקים, התאימו את האתרים שלהם בצורה מלאה למובייל, אבל לא חשבו איך להפוך אותם לידידותיים למשתמש. למשל,

  • התפריט הראשי נמצא במקום שקשה לראות אותו
  • השימוש בפלטה מוגבלת של צבעים מקשה על ההתמצאות הוויזואלית באתר
  • שימוש בעמוד בית ארוך ללא שום חלוקה לעמודים שונים
  • הסידור של האלמנטים השונים באתר אינו טבעי למשתמש, אפשר לבדוק זאת עם מפת חום

לכן, במקרים רבים אין מנוס אלא לבצע מבחני שמישות במטרה לזהות כשלים באתר וכיצד למנוע אותם מבעוד מועד.

שגיאות עיצוב ברמת המיקרו

לפעמיים הבעיה נמצאת דווקא ברמת המיקרו, הכוונה היא לדברים שאי אפשר לראות במבט ראשון, אבל עשויים להשפיע לרעה על חווית השימוש:

פונט קטן מדי או לא ברור – בעברית זה פחות נפוץ, אבל באנגלית יש הרבה פונטים בעייתיים כמו פונטים שיוצרים כתב מחובר שלא כולם יודעים איך לקרוא אותו.

יותר מדי קישורים – קישורים נועדו להעשיר את חווית השימוש ולהפנות את הגולש למקורות רלוונטי, אבל כשיש יותר מדי מהם בעמוד, הם מבלבלים ויוצרים אצל הגולש תחושה של חוסר התמצאות. לפעמיים הבעיה היא דווקא בטקסט של הקישור שיכול להיות סתמי ולגולש לא ברור להיכן הוא מוביל.

מכיוון שקישורים הם חלק בלתי נפרד גם מהתפריטים, המטרה היא לפשט כמה שיותר את התפריטים, להימנע מקישור לעמודים עם מעט תוכן ולאחד כמה שיותר תפריטים היכן שאפשר.

טקסט סתמי אף הוא לא תורם לביצועים של האתר בגוגל, הן אם מדובר בקישור מדף אחד באתר לדף אחד והן אם מדובר בקישור מאתר אחד לאתר שונה. הסיבה היא שגוגל לוקח בחשבון איזה טקסט מוביל לאיזה דף כשהוא מקשר עמודים לחיפושים של הגולשים.

זמן גישה ומהירות

אתרי אינטרנט שצריכים לעמוד בעומס גדול מאוד של גולשים כמו למשל חנויות וירטואליות, חייבים להיות מתוכננים לכך מבחינת התשתית. לכן, הבחירה בחברת אחסון אמינה ובחבילה ספציפית (לרוב שרת וירטואלי או ייעודי) היא קריטית. אתר שעולה לאט או כזה שלא עולה בכלל עשוי לגרום לגולש שלא לחזור אליו בעתיד.

היום יש הרבה מאוד כלים שעוזרים להפחית את העומס מאתרים גדולים על ידי העברת חלק מן המידע שלא משתנה (הסטטי) למחשב או המכשיר הנייד של הגולש (באפליקציות אפשר לכלול את העיצוב והמבנה הכללי של האפליקציה לקובץ אותו הגולש מתקין על המכשיר שלו)

אם מתכוננים מראש לעלייה פתאומית במספר הגולשים, רצוי מאוד לתת להם התראה מראש לגבי זמן ההמתנה הצפוי ודרכים חלופיות לבצע את מה שהתכוונו לעשות (רכישה, יצירת קשר עם התמיכה הטכנית וכו’)

Temporary shopping

זכויות יוצרים: macy’s

שימוש מוגזם במודעות

עסקים רבים כיום כמו למשל אתרי חדשות, לא יכולים להסתפק במכירת מוצרים או מנויים לגולשים, והם צריכים להשתמש בחסויות או מודעות ממומנות בשביל לשמור על רווחיות. למרבה הצער, יותר ויותר עסקים עושים שימוש במודעות גדולות או חלונות קופצים (פופ-אפס) שפוגעים בחוויית הגלישה.

הנתונים מראים שיותר ויותר גולשים עושים שימוש בחוסמי פרסומות. אתרים שמנסים להילחם בחוסמי הפרסומות על ידי מניעת גישה למי שמשתמש בהם (שן תחת שן) בדרך כלל משיגים בדיוק את המטרה ההפוכה : הם נלחמים בחוסמי הפרסומות, אבל הצרכן הוא זה שמשלם את המחיר.

על מנת לעקוף את המגבלה הזו בצורה חכמה, אפשר להשתמש במגוון של שיטות חלופיות כמו למשל שיווק באמצעות תוכן, מתן חסויות באמצעות דיוור אלקטרוני או תחרות נושאת פרסים וכך הלאה.

בדיקת תאימות לכל הדפדפנים

שוק הדפדפנים ב – Windows אמנם הוכרע מזמן עם שליטה כמעט מוחצת של הדפדפן כרום, אבל במכשירים ומערכות הפעלה אחרות יש עדיין נתח שוק גדול יחסית לדפדפנים אחרים כמו למשל ספארי במכשירים של אפל או פיירפוקס בלינוקס. לכן, אף פעם אסור לצאת מנקודת הנחה שכל הגולשים שלכם ישתמשו באותו דפדפן.

יש גם לקחת בחשבון שחלק מן המשתמשים עושים שימוש במכשירים גדולים כמו Galaxy Note או סדרת הפלוס של האייפון, כך שאתר שמותאם רק למובייל ואינו רספונסיבי עשוי להיראות קטן מדי.

כיצד יצירת שימושיות טובה יכולה לחסוך כסף ולהגדיל את המכירות

כאשר השימושיות באתר או באפליקציה השיווקיים של העסק היא טובה, יש שעור נטישה או הסרה נמוך יותר והגולשים מגיעים אל “נקודת המכירה” מהר יותר. כאשר יש פחות תקלות בדרך, אפשר גם לייעל את מחלקת התמיכה הטכנית (ומי שניסה לפנות למחלקת התמיכה של הבנקים יודע שזמן ההמתנה שם עדיין ארוך מדי…).

אתר שמתנהג באופן בו הגולש מצפה ממנו גם תורם לתדמית של העסק ומעלה את הסיכוי שהגולש יחזור אליו בעתיד, ישתף את האתר דרך פייסבוק או יוריד את האפליקציה הנלווית (דרכה אפשר למכור ביתר קלות דרך החשבון של הגולש באפל או גוגל).

התוצאה של כל זה היא שעסקים רבים מעסיקים מומחי שמישות קבועים דרך מיקור חוץ או אפילו מקימים צוותי מומחים מתוך החברה (in house) ששימושיות היא הגדרת התפקיד שלהם, או לפחות חלק ממנו. בהקשר הזו, חשוב לזכור שהטעמת שימושיות טובה היא פשוטה יותר ממה שחלק מ-”מומחי השמישות” מנסים לספר לכם.