האתגרים הגדולים של מעצבי UI למובייל

כעשור לאחר שהסמארטפונים נכנסו לחיינו, היום כבר ברור שלעיצוב UI למובייל יש חוקים או מאפיינים שונים מזה של עיצוב לווב. אם נראה לכם שרוב האתגרים בעיצוב UI  למובייל כבר נפתרו, אתם צודקים, אבל רק חצי צודקים.

 

זה נכון שעיצוב רספונסיבי הפך את חייהם של מעצבי ממשק המשתמש להרבה יותר קלים, אבל מהפכני ככל שיהיה, גם הוא לא הצליח לפצח את כל אתגרי עיצוב ה- UI למובייל או למסכים קטנים יותר, כמו למשל מכשירים לבישים (wearables). אותן חריקות קטנות או גדולות בעיצוב UI למובייל יישארו שם גם אם תבחרו ברספונסיבי, בעיקר כי למובייל יש צרכים אחרים מבחינת חווית המשתמש, שאם לא תתייחסו אליהן בעיצוב ה-UI זה פשוט לא יעבוד.

אספנו בשבילכם כמה מהאתגרים העיקרים שמעצבי UI נתקלים בהם למובייל וגם כמה פתרונות אפשריים:

טרנדים

טרנדים בעיצוב משתנים ומתעדכנים כל הזמן.  המבורגרים, סקרולים אופקיים, כפתורים מרחפים ועוד טרנדים שנראים מעולה, גורמים לנו להצטער שלא חשבנו עליהם קודם, אבל השאלה העיקרית צריכה להיות האם הם באמת משפרים את ממשק המשתמש במובייל? התשובה היא שלא תמיד. כפתורים למשל, אמורים לשמש לפעולה מיידית לכן הדבר החשוב ביותר בעיצוב שלהם תהיה נראות ברורה וכפתורים מרחפים לא תמיד יתאימו כאן.

זה לא אומר שאתם אמורים לוותר על להיות טרנדים וחדשניים, אבל חשוב שלא תשכחו את המטרה שלשמה אתם כאן- להפוך את החיים של המשתמשים לקלים יותר.

פשוט אבל מתוחכם

המשתמשים שלכם יכולים להיות מגה טכנולוגיים או מאותגרים טכנולוגית, הכלל מבחינתכם הוא צריך להיות לעצב לאלו שהם פחות טכנולוגיים, אך במקביל לא לוותר על פיצ’רים שישמשו את אלה שמרגישים יותר נוח בסביבה טכנולוגית. הרבה פעמים זה נוגד את הנטייה הטבעית של מעצבי UI, ואולי נראה לכם זה מגביל את היצירתיות, אבל זה לא חייב להיות כך. אתם יכולים לשלב בין השניים אם תשאירו את האפשרויות המורכבות יותר לתפריט ההגדרות, ואת שאר העיצוב נקי ופשוט.

חיפוש במובייל: עדיין לא פוצח

עוד הוכחה לכך שיש לנו עוד לאן להתקדם בתחום עיצוב ה- UI והפיתוח למובייל הוא החיפוש ברשת באמצעות המובייל. חיפוש בווב בדסקטופ הוא פשוט ומציג לנו עשרות תוצאות נגישות בדף אחד, בעוד שבמובייל נאלץ להפעיל את האצבעות שלנו שעות נוספות כדי לגלול או לעבור בין מספר דפים אין סופי. הפתרונות האלה רחוקים מלהיות פתרונות UI  טובים. שימוש ב Al עשוי להיות פתרון מעולה, אבל מעט מאוד אתרים עושים בו שימוש. אפשרות יותר הגיונית ונגישה היא לצמצם את מספר התוצאות בעזרת חיפוש ממוקד יותר. אם למשל המשתמש מחפש ‘חולצה’, מקדו את הקטגוריה ל’סוגי חולצות’- טי שירטס, מכופתרות, שרוול ארוך/קצר וכדומה. זה אומנם ידרוש מהמשתמשים עוד קליק בדרך למה שהם מחפשים, ומכם להוסיף עוד דפים, אבל זה יכול להיות עדיף מלהציג להם רשימה ענקית של תוצאות שמתפרסת על פני מספר דפים גדול.

 תורת הכפתורים:

אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר למעצבי UI הם כפתורים וכפתורי קריאה לפעולה. הכפתורים הקטנים והתמימים האלה נראים כמו משהו פשוט לעיצוב, אבל לעולם המובייל יש חוקים משלו.

האתגר הראשון הוא לעצב אותם בגודל המתאים, לכל סוגי האצבעות, ובמקביל לא להפוך אותם לעוגן של הדף כולו כך שהכל מעוצב סביבם.

מבחני שמישות יכולים לעזור מאוד בהתמודדות עם האתגר הזה בקלות יחסית, אז כדאי מאוד להשתמש בהם בשלב זה.

 טפסים מכווני לקוח:

עיצוב טפסים הם חלק מהותי בעבודה של מעצבי UI, אבל האתגר האמיתי כאן הוא לזכור איזה מידע המשתמשים אמורים לספק בשלב הזה ולא איזה מידע אתם צריכים מהם. הפוקוס , כמו תמיד בעיצוב חווית משתמש, צריך להיות מופנה לצרכים של המשתמש ולא אליכם.

עוד משהו שחשוב לשים אליו לב הוא הטון שאתם משתמשים בו בטפסים. מילוי טפסים הוא לא החלק האהוב על משתמשים ורובם היו מוותרים עליו בשמחה, לכן אם תהפכו את החוויה לפחות מייגעת, ואולי אפילו משעשעת או חביבה, תגדילו את הסיכויים שמשתמשים יבחרו למלא את הטפסים.

גם בחירת הטון הנכון של הטופס היא קריטית.  הטון הנכון יהיה טון של שיחה עם המשתמש, ולא הוראה, אזהרה או טון פורמלי מידי שיכול להרתיע.

אלו הם האתגרים המרכזיים של מעצבים, מקווים שעזרנו לכם להתמודד איתם ובכל מקרה חשוב שתהיו מודעים להם ותזכרו שאתם לא לבד בסירה ואלו אתגרים שהרבה בתחום מתמודדים איתם ומי יודע? אולי אתם אלו שתצלחו את המשוכה ותהפכו את האתגר לפרויקט הכי מוצלח שלכם.