האם טוויטר בדרך למטה?

האם טוויטר בדרך להפוך להיות myspace הבאה? הנתונים של הרשת החברתית מראים שהיא נמצאת במצב בעייתי למדי : לא רק שהמנייה שלה נמצאת בשפל של שנתיים עם כמה “צניחות חופשיות” במהלך השנתיים האחרונות, אלא שגם התפטרותו של המנכ”ל דיק קוסטלו לפני מספר שבועות לא הייתה סימן מעודד.

טוויטר

תחת קוסטלו, החברה ניסתה לשכנע את המשקיעים שהיא עדיין חדשנית ויכולה לעניין משתמשים חדשים, אבל השינויים, כמו למשל עיצוב מחדש של מסך הבית וסידור הציוצים על ציר זמן היו בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי.

לצורך העניין, 300 מיליון משתמשים אולי נשמע כמו מספר יפה, אבל יחסית לרשתות אחרות כמו למשל סנאפצ’אט שכבר מתקרבת ל-200 מיליון משתמשים וקיימת הרבה פחות זמן מטוויטר, יש תחושה שהמספרים של טוויטר לא הולכים להשתנות בקרוב, בטח לא לפי קצב בצמיחה שהמשקיעים מצפים.

מניית טוויטר

נראה גם שטוויטר פשוט לא מצליחה למשוך אליה משתמשים צעירים. הדור החדש של והצעיר מחפש תוכן גם ברשתות וידאו כמו Vine, אינסטגרם ופינטרסט.

 נכון להיום, אין לטוויטר מנכ”ל קבוע והמנכ”ל הזמני הוא אחד ממייסדי החברה, ג’ק דורזי ששימש גם כמנכ”ל בעבר. יחד עם זאת, כרגע לא נראה שהתפקיד שלו יהפוך להיות קבוע מכיוון שהוא גם המנכ”ל של הסטארט-אפ Square ומסתמן כי לא יוכל למלא את שני התפקידים במקביל לאורך זמן.

מדוע טוויטר לא מצליחה לטפס למעלה?

השאלה למה טוויטר לא מצליחה לטפס למעלה היא שאלה מעניינת : בהתחלה היה מדובר ברשת חברתית מהפכנית שעיצבה את מושג המיקרו בלוגינג ונתנה לכל אחד לשגר מסר קצר לעולם, כך שהיא שימשה הרבה ידוענים וכתבים מסביב לעולם לדווח על המתרחש מסביבם בזמן אמת.

הבעיה היא שעבור המשתמש הפשוט והפחות טכנולוגי, השימוש ברשת החברתית עדיין מורכב מדי : אם ברוב הרשתות החברתיות פשוט מעלים סטטוס ומגיבים לאחרים, בטוויטר צריך גם להשתמש בהאש-טאג או לעשות רי-טוייט (ציוץ מחדש לציוץ של מישהו אחר) כדי לנצל את מלוא היכולת שלה. במילים אחרות, למרות שטוויטר נראית קלה לשימוש, היא בעצם לא כל כך ידידותית. בארץ לדוגמה, היא משתרכת בפער עצום אחרי הרשתות החברתיות האחרת לעומת מדינות אחרות שם הפער הוא יותר מצומצם.

כמו כן, כל משתמש רואה את כל העדכונים של כל המשתמשים האחרים, מה שיוצר עומס מאוד גדול של אינפורמציה במקרים מסוימים, וזאת לעומת רשתות אחרות כמו פייסבוק בהן בוחרים עבורנו רק את העדכונים הכי רלוונטיים ואנחנו יכולים לבחור אם לראות עוד עדכונים או לא…

רשימת השינויים שטוויטר עוד מתכננת כמו למשל שינוי הסימן של הכוכב לסימן לב על מנת לציין ציוץ אהוב או סידור ציוצים על פי “חוויות” ולא משתמשים בודדים אולי יהפכו את טוויטר לדומה יותר לרשתות חברתיות אחרות, אבל לא בטוח שהם יגרמו למאסה ההמונית של המשתמשים שאינם טכנולוגיים מאוד (או סלבס) להתחיל להשתמש בה על בסיס יום יומי…

למעשה, יש לא מעט אנליסטים שחושבים שכל הרעיון של ציוץ המוגבל ל- 140 תווים הוא מבלבל מכיוון שהמשתמש לא יודע למה לצפות זאת בניגוד לרשתות חברתיות אחרות כמו אינסטגרם, בהן ברור איזה תוכן יש ברשת (בעיקר תמונות). חוסר המיקוד בעיצוב, בתגובות ובדרך בה התוכן מועבר יוצרת בלבול אצל המשתמשים.

עולם התוכן החברתי עובר שינויים מרחיקי לכת מאז תחילת המלחמה של פייסבוק וגוגל בתחום הוידאו והפרסום הממומן (פייסבוק השיקה השנה את רשת פרסום באתרים, בדומה ל-Double Click של גוגל). יחד עם רכישת אינסטגרם, האפשרות לפרסום ממומן והעליה בשימוש בוידאו בכל הפלטפורמות- טוויטר השיקה לאחרונה שירות Pre-Roll המציג פרסומות לפני צפיה בתכני וידאו.

לא ברור מה יקרה עם טוויטר עוד שנה והאם סופה של טוויטר יהיה כמו של MySpace, אבל אם טוויטר לא תשנה את עצמה מן היסוד בתחום העיצובי ובגישה למשתמשים שלה, יכול להיות שעוד מעט נדבר עליה בלשון עבר.