מהו ‘האינטרנט של הדברים’ ואיך הוא הולך להשפיע על השיווק שלנו?

האינטרנט של הדברים (IoT) או האינטרנט של הכל (IoE), מתייחס למכשירים או לאובייקטים שמחוברים לאינטרנט. בין המכשירים שמסתובבים היום בשוק יש שעונים חכמים, גאדג’טים לבישים שעוקבים אחר תנועות הגוף ואפילו מערכות חימום מרכזיות.

IoT מתבסס על עולם הביג דאטה, ועל כן יכול לאסוף ולהעביר מידע דרך האינטרנט. המידע נוגע לכל תחום בחייכם, מקצב הלב שלכם ועד מתי קרטון החלב שלכם עומד להיגמר.

Internet of things

עבר, הווה, עתיד- של האינטרנט של הדברים

נראה כי IoT נכנס לחיינו בשנים האחרונות, אבל למעשה הוא אינו חדש- כספומטים נחשבים לחלק מהמכשירים הראשונים של IoT, והם חוברו לאינטרנט כבר ב-1974. ב- 1989 הוצג בכנס טכנולוגי טוסטר המחובר לאינטרנט, שהיה רמז ראשון להתפתחות הפוטנציאלית של התחום.

ה-IoT צפוי להפוך מכשירים רבים שיש לנו בבית למכשירים חכמים. בשנת 2014, גוגל, אשר שיהתה את הפוטנציאל הענק בתחום, קנתה את Nest Labs, יצרנית תרמוסטטים חכמים, תמורת סכום עתק של 3.2 מיליארד דולר.

Nest, התרמוסטט החכם, לומד את דפוסי החימום הביתי שלכם וכך מתאים את הטמפרטורה בכל שבוע. הוא אפילו מרגיש אם אתם עומדים בסמוך למערכת ומיד מציג את הנתונים מבלי שתצטרכו לגעת במסך. התרמוסטט החכם גם יכול להרגיש מתי הבית ריק ולכבות את מערכת החימום, או להדליק אותה לפני שאתם חוזרים כדי שתחזרו לבית חם.

בנוסף אליו, חברות כמו סמסונג ו LG כבר משווקים לצרכנים הביתיים את המקררים החכמים שלהם (בשלב זה לא במחיר לכל כיס). המקררים החכמים יוכלו להגיד לכם מתי תאריך התפוגה של מוצרים מתקרב, איזה מוצר חסר במקרר ואפילו לבצע הזמנה של מצרכים מאתרי אונליין. המקררים מצוידים במסך שמציג מידע, מתכונים או עדכונים מרשתות חברתיות תוך סינכרון עם המייל או הפייסבוק שלכם. על פי הערכות, חיבור המטבח לאינטרנט גם יוכל לשמר את המזון והמשקאות בצורה הרבה יותר טובה מהיום.

אבל IoT לא נוגע רק למכשירים ביתיים- בתעשייה המסורתית למשל מוצרי IoT משמשים בעיקר ככלים לסידור ומעקב אחרי מכונות ועובדים ובתחום החקלאות סנסורים משמשים למעקב אחרי גידולי שדה ובעלי חיים כדי להגדיל את הייבול והיעילות בעבודה ולעקוב אחרי מצבם הרפואי של בעלי החיים.

שעונים לבישים- יותר מטרנד?

אחד מהטרנדים החמים שהתפתחו מתוך IoT הוא המכשירים הלבישים (wearable devices). המכשירם הלבישים הם אביזרים אלקטרוניים כמו שעונים, משקפיים ואפילו בגדים, שיכולים לתת למשתמש מידע מיידי על עצמם, על הסביבה או כל מידע אחר.

השוק הגלובלי של מכשירים לבישים גדל בשיעור העצום של 223% ב-2015 והוא מספק את החידושים הפופלרים ביותר בתחום IoT. אפשר להגיד שהמכשירים הלבישים ירשו את מקומם של הסמארטפונים כמעוררי הבאז בתערוכות הטכנולוגיות ויש לכך השלכות- השנה נרכשו ברשת  80 מיליון מכשירים לבישים, ועל פי הערכות בשנה הבאה ירכשו 111 מיליון גאדג’טים כאלה ברשת.

השעונים החכמים הם נכון להיום הכוכבים בשמי ה IoT - השנה נרכשו ברשת 21 מיליון שעונים, וההערכה היא כי בשנה הבאה מספר הרכישות יעלה ל 34 מיליון ועד 2019 מספרם יעמוד על 88 מיליון.  השעונים החכמים של העתיד יהיו שונים מאוד מאלה שאחנו מכירים כיום. השעונים התחילו את דרכם כשלוחה או הרחבה של הסמארטפונים, ובסינכרון עם הסלולרי סיפקו התראות על מיילים, סמסים או מידע רפואי כמו הדופק בזמן פעילות גופנית. בחלק מהשעונים יש מצלמה מובנית, אך לא איכותית כמו זו של הסמארטפונים. לצד ההתלהבות מהגאדג’ט החדש, היו גם רבים כאלה שתהו אם לא מדובר בגימיק לא מאוד שימושי, אבל בשנים האחרונות אפשרויות השימוש בהם התרחבו והם הפכו למעיין מיני מחשב לביש.

בעתיד ה”מוח” של השעונים יאפשר חיבור סלולרי, תקשורת עם חיישני בריאות ואפליקציות של צד שלישי כך שיוכלו לנהל משימות מורכבות ביותר. הנוחות שמציע השעון הלביש וההתאמה האישית שמאפשר ה IoT יכולים אפילו להאפיל על הסמארטפונים במקרים מסוימים ולתפוס את מקומם.

אז מה ל-IOT ולשיווק?

בזמן שצרכני הקצה מקבלים בהתלהבות את החידושים של IoT, חברות ומותגים כבר בוחנות את מכרה הזהב השיווקי שנפתח בפניהן. המידע ש IoT מספק הוא איכותי, ממוקד ובעיקר- אישי מאוד. המידע הזה פותח בפני החברות אין ספור אפשרויות ללמוד את הלקוחות שלהם ולהגיב, מיידית, לצרכים שלהם.

על פי מחקר שביצעה חברת Marketo יותר מ-50% מהמשווקים המובילים בעולם צופים כי ה IoT יעשה מהפכה של ממש בעולם השיווק עד שנת 2020 . על פי אותו מחקר, משווקים צפויים להשתמש ב IoT כדי לנתח את הרגלי הרכישה של הלקוחות בפלטפורמות הרלוונטיות ולהבין טוב יותר את תהליך הרכישה שלהם בכל שלב משלבי הקנייה. בנוסף, לחברות תהיה אפשרות ליצור קשר עם המשתמשים בזמן אמת וכמובן לטרגט מודעות בצורה מדויקת ומותאמת אישית.

החברות גם יוכלו לאסוף נתונים אישיים יותר על הדרך בה הצרכנים משתמשים במכשירים השונים, ולבסוף גם לפתור בעיות בתחום שרות הלקוחות בדרך מהירה ומדויקת יותר.

על כן, ברור כי למרות שהאינטרנט של הדברים נמצא כאן כבר מזמן, הפוטנציאל שלו עדיין רחוק מלהיות ממומש במלואו. לפי ההערכות, פחות מ-0.1% מכל המכשירים שיכולים להיות מחוברים לאינטרנט, אכן מחוברים כיום ו-87% מהאוכלוסייה לא שמעו בכלל על המושג “האינטרנט של הדברים”. לפחות עכשיו, אתם תהיו בין ה- 13% שכן שמעו ותוכלו להתחיל לחשוב על ההשלכות העתידיות של הטכנולוגיה הזאת.