את אתגר הקרח אתם זוכרים?

האם השנה נראה עוד פעילויות שיווק חברתיות כמו ״אתגר הקרח״? הכל התרחש בחודש יולי בשנה שעברה. אתגר הקרח הרעיד את קירות המדיה החברתית לאחר שפיטר פרייטס, צעיר ממסצ׳וסס שאובחן כחולה ALS בשנת 2012, פרסם את הוידאו עם האתגר שלו. עד לסתיו של שנה זו, גייס האתר למעלה מ-200$ מסביב לעולם.
האם גם השנה אנחנו נראה תנועות אלטרואיסטיות חברתיות אחרות שהולכות והופכות ויראליות? אנחנו מאוד מקווים שכן, כי זה רק הופך את העולם שלנו לקצת יותר טוב. הנה שישה דברים שבחנו ואנחנו מצפים שיקרו באתגר הויראלי הבא:

1. האתגר יתחיל מאדם אחד
אתגר הקרח התחיל מאיש אחד. זה לא היה פרי יוזמתם של עסק או של ארגון מלכ״ר או אפילו של סוכנות. זה הגיע מתוך הקהילה. אדם שמתמודד עם האתגר הזה מידי יום. האתגר נוצר על ידי אנשים- ובשביל אנשים. למען הגברת המודעות למחלה.
ולמה זה היה אפשרי? כמובן, הטכנולוגיה, הסמארטפונים והרשתות החברתיות עושות את זה להרבה יותר קל. אנשים יכולים לגייס כספים בעצמם לכל מטרה. גם אם את צעירה ששקעה בחובות או שאתה חברה קטנה ללא אמצעים שמאיימת לשנות לנו את החיים. אתרי אינטרנט למימון המונים כמו kickstarter או ״מימונה״ בארץ, מאפשרים פלטפורמות שמאגדות את כל הכלים שאנשים צריכים כדי לשנות את קנה המידה שבעבר היה מועבר מסר כלשהו ועל ידי כך, הן מאפשרות לכולנו, בלי יוצא מן הכלל, לגייס כספים למען מטרות כלשהן.

2. האתגר יתמקד באנשים צעירים
אתגר דלי הקרח התחיל עם פרייטס בן ה-30. זה התחיל להרקיע שחקים בגלל ילידיי המילניום והאהבה שלהם לסיפורי גבורה, ניידים, פורמט הוידאו והרשתות החברתיות. במילים אחרות, האתגר הזה לא היה יכול לצבור כזו תאוצה, בלי עזרה של דור המילניום. והאתגר הבא? הוא לא יצליח גם כן, בלעדיהם.
בעוד שיותר אנשים מכל הגילאים משתתפים בקמפיינים של מימון המונים, קהל המפתח שמניע את הפעולות הללו, הוא עדיין הקהל של הצעירים. כילדים דיגיטליים, יש לנו את הרצון והכישורים לשתף את הקמפיינים הללו עם החברים ועם הדורות המבוגרים- ולא בכדי, אנחנו הופכים לדור המקשר טכנולוגית. מאז, הפך הדור הזה ונעשה גדול ומבוסס יותר. הם נמצאים בראשית שנות השלושים לחיהם, יש להם כסף והם יכולים לגבות קמפיינים מסוג זה, אם רק תצית בהם את הרגש המתאים.

3. עניין המעורבות יהיה במרכז
אתגר דלי הקרח שם במרכז את כל עניין המעורבות של הקהל, לפני שהוא ביקש מאנשים לתרום לעמותת ה-ALS. האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה כדרך יעילה יותר לגיוס כספים ועוד הוכיחה שדור ה-x מעדיף שיניעו אותו לפעולה.
כמו כן, גם אתגר ה-Twizzler שצבר קצת תאוצה בתחילת השנה למען הגברת המודעות לאוטיזם, ביקש מאנשים לאחוז עם פיותיהם קצוות מנוגדים של הממתק המפורסם. המסקנה שיוצאת מכך היא שבמידה ואתה מורה לאנשים לעשות משהו ומעודד אותם לשתף את הפעולה עם החברים שלהם- יש לך סיכוי טוב יותר להשיג תרומה כספית משמעותית.

4. האתגר יכלול מסר רגשי חזק
המסר הרגשי הוכח כדבר הקריטי ביותר לתפישת תשומת לב של הקהל שלך. הפסיכולוג פול סלוביק אמר שהסטטיסטיקות מראות כי בני האדם פועלים כשיש להם דמעה בעין. כלומר, ברגע שמתעורר בהם רגש מסוים, הם מוכנים לפעול בעבורו. אתגר דלי הקרח לא הצליח בגלל העובדה שכל תרומה תציל חיים, אלא כי אלה שהשתתפו בו הרגישו שהם יכולים לשנות משהו בעולם- להעלות את המודעות למחלת ניוון השרירים.
אי אפשר להמעיט בחשיבות של פנייה מרגשת. למרות כל מה שאני יודעת על שיווק, הניסיון בעולם האמיתי שלי אומר כי אנשים רוצים להרגיש משהו. הרגש החזק שתעוררו בהם יגרום להם לפעול, גם אם הרגש ילווה בדמעה.

5. האתגר הבא יתבסס על פלטפורמות המימון
פלטפורמות מימון המונים הופכות בשנים האחרונות ליותר ויותר שמישות. בעוד שרוב התורמים לאתגר דלי הקרח תרמו ישירות לאגודת ה-ALS, אנו מאמינים שהאתגר הבא ישיק את הקמפיין שלו באתר מימון המונים.

6. האתגר יכלול מספר אפשרויות תרומה
הרשתות החבריות שינו את כל התמונה לגבי איך אנשים יכולים לתמוך בגיוס למטרה מסוימת. במאמר של SSIR, ציינו את ״סולם התורם״- שבעצם יאפשר למי שמעוניין להצטרף למאבק או מאמין במטרה לתרום כפי יכולתו.
קחו למשל את הדוגמא של החברים של ג׳ו הנסון, נער בן 11 שאובחן כחולה בסרטן המח. חבריו של ג׳ו העלו קמפיין מימון המון לגיוס ההוצאות הרפואיות של ג׳ו. עד כה הם כבר גייסו למעלה מ-27 מליון דולר. במקביל, תומכים השיקו התרמה באמצעות קניית חולצה שהתומך הראשי שלה היה השחקן כריס פראט. המאמץ לתמוך בג׳ו הנסון מכר למעלה מ-3400 חולצות וגייס למעלה מ-50 מליון דולר בסך הכל.

אז, האם יהיה אתגר נוסף כמו קרח דלי האתגר? מה אתם חושבים? זה בלתי אפשרי לחזות טרנד התרמה ויראלי שירעיד את העולם, אבל מה שאנחנו כן יכולים לחזות הוא שסביר להניח שהעולם הולך לכיוון הזה. פלטפורמות גיוס כספים מעודדות היום יותר תרומות לצדקה ומעשים טובים. אתגר דלי הקרח היה מיוחד מאד, אבל בהחלט לא ייחודי. זה רק עניין של זמן עד שעוד מאבק למען עשיית טוב בעולם יצוץ וישבור את המיתוס של ברק שלא יכול להיראות פעמיים. מה שלנו נותר לומר- עשו טוב בעולם. הטוב יחזור אליכם.