אתר מעוצב לא מספיק: כך תוודאו שהאתר שלכם מתאים גם לגוגל

למרות שאנחנו כותבים כאן המון בבלוג על עיצוב אתרים וחווית משתמש, לפעמים גם האתרים הכי יפים ושימושיים פשוט לא מתקדמים בגוגל. גוגל אמנם התקדם הרבה בשנים האחרונות והוא יכול לסרוק את המבנה הוויזואלי של האתר, אבל עדיין יש הרבה אספקטים טכניים שיכולים לעשות הבדל של שמיים וארץ בכך מה שקשור לדירוגים של האתר בגוגל.

אז הנה שניים עשר עקרונות שחשוב לזכור:

עיצוב  רספונסיבי

ככל שהעיצוב של האתר שלכם יותר מורכב, כך יהיה גם מאתגר יותר להפוך אותו לרספונסיבי. לכן, זה לא מספיק רק לבצע את כל ההתאמות הדרושות, אלא יש לוודא שהוא באמת מוצג כמו שצריך בכל המכשירים הפופולאריים ובכלל זאת סמטארפונים, פאבלטים וטאבלטים. למעשה, לגוגל יש כלי שנועד לבדוק בדיוק את זה ויכול להתריע על אלמנטים בעייתיים באתר.

responsive

מערכת ניהול התוכן

יש היום הרבה מערכות ניהול תוכן שונות כמו וורדפרס, ג’ומלה או דרופל, וגם מספר מערכות תוכן שמתאימות ספציפית לחנויות וירטואליות. אין זה משנה באיזו מערכת בוחרים כל עוד היא מספקת את הדרישות של האתר, אבל כל מערכת חייבת להיות בעלת אפשרות להתאים אותה לגוגל. בדרך כלל עושים זאת באמצעות תוספים שונים כמו Yoast לוורדפרס ויש גם כאלו עם גרסאות ספציפיות לכל מערכת ניהול תוכן.

הרשאות סריקה

הרשאות סריקה לגוגל קובעות אילו עמודים הוא יוכל לראות ואילו לא. בדרך כלל הוא אמור לראות את כל האתר, חוץ מקבצים שמיועדים למנהלים. הגדרות הגישה נמצאות בקובץ בשם robots.txt שנמצא בספרית השורש של האתר. לפעמיים אפשר לשלוט בכל עמוד באופן פרטני דרך מערכת ניהול התוכן, ולפעמיים צריך לערוך אותו ידנית.

אם האתר שלכם נמצא תחת בנייה וביטלתם את הגישה מגוגל, בדקו שהחזרתם אותה אחרי העלייה לאוויר.

את הסטטוס של הקובץ וההשפעה שלו על האתר אפשר לראות ב-Search Console של גוגל תחת תפריט סריקה -> בודק robots.txt

robots txt

 

כתובת ברורה

כברירת מחדל, האתר שלנו משתמש בשמות קבצים ופרמטרים  (מה שאחרי סימן השאלה) לא מאוד ידידותיים, ולכן כתובת של עמוד של קטגורית מוצרים עשויה להיראות ככה:

http://www.myshoppingsite.com/category.php?id=23

לעומת זאת, הכתובת הבאה הרבה יותר ברורה ואפשר להבין ממנה מה יהיה בדף אפילו אם לא נכנסים אליו מגוגל:

http://www.myshoppingsite.com/products/dell-laptops

גוגל מייחס חשיבות מסוימת למילים שנמצאות בתוך הכתובת, ולכן יש כאן יתרון כפול. זו גם הסיבה שלפעמיים שמות מתחם (דומיינים) עם מילים קליטות, שווים הרבה מאוד כסף.

לעומת זאת, בכל מה שקשור לעברית צריך להיזהר מכיוון שלפעמיים הסדר של המילים  מתהפך ונוצרות כתובות משונות.

מהירות אתר

למרבה המזל, היום כבר אין צורך להסביר למה אתר שעולה לאט מרחיק לקוחות ופוגע במכירות מכיוון שזה הפך לנושא מאוד נדוש, אבל השיפור של מהירות האתר היא לא תמיד כל כך פשוטה, ודורשת שילוב של כלים טכניים עם עיצוב קל ופשוט יותר. בנוסף לכך, גוגל עשוי להעדיף אתרים שעולים מהר ומדגיש אתרים שמשתמשים בתקן  AMPאותו כבר הזכרנו בעבר.

החדשות הטובות הן שגם כאן יש לגוגל כלי שיכול לעזור לכם ולהציע הצעות לשיפור מהירות טעינת הדף. הכלי נותן לכל דף ציון, אבל המטרה היא להיות בטווח הירוק ולא בהכרח להתקרב למאה.

pagespeed

 

אגב, אם האתר שלכם משתמש בהרבה סקריפטים של Javascript, נסו לצמצם את המספר שלהם, או לפחות לכווץ אותם ולטעון אותם מהשרת המקומי במקום משרתים חיצוניים (כל קריאה חיצונית מאטה את זמן עליית הדף).

התאמת אתרים ישנים שעדיין משתמשים בפלאש

טכנולוגיית הפלאש כבר מזמן איבדה את הבכורה שלה לטובת HTML 5, אבל יש הרבה אתרים עם אפליקציות ווב לא מעודכנות שמשתמשות בפלאש. זו ההזדמנות לעדכן את האתר. מעבר לכך שגוגל יכול לקרוא HTML 5  בצורה טובה יותר, רוב הדפדפנים הסלולריים כבר לא תומכים בפלאש בגלל העומס שהוא יוצר על הזיכרון והמעבד.

טיפול בתמונות

למרות שמהירות החיבור הממוצעת היום היא גבוהה למדי, עדיין יש מקרים רבים של רשתות עמוסות, במיוחד במובייל. לכן, נסו לשמור על גודל תמונות סביר של 100 קילובייט לכל היותר. יש תוכנות רבות ותוספים שמאפשרים לטפל בתמונות על המחשב לפני שמעלים אותן או אפילו אחרי שמעלים אותן בלי לאבד את האיכות כמעט. אחת מהתוכנות האלו היא fotosizer. יש לה גרסה בחינם, אבל גם גרסת הפרו לא ממש יקרה.

עוד דבר שצריך לטפל בו הוא הוספה של תגי ALT. זהו תג שמתאר בכמה מילים מה יש בתמונה, כך שלגוגל יהיה קל יותר להציג אותה בחיפוש התמונות שלו. התג חשוב גם לנגישות אתרים ולמשתמשים שיש להם מגבלות בראייה.

אופטימיזציה לרשתות חברתיות

אתרים שיש להם הרבה שיתופים ברשתות חברתיות הם גם בדרך כלל אתרים שאתרים אחרים אוהבים לקשר אליהם, מה שמשפיע לטובה על הדירוגים בגוגל.

בשביל שהשיתוף יהיה אפקטיבי, יש להציב את כפתורי השיתוף במקום בולט כמו בראש העמוד (ואפשר גם בסופו) ולעודד את הגולשים ללחוץ עליהם. לרוב הרשתות החברתיות יש הגדרות דרכן הם מושכים את התוכן מהעמוד בשביל ליצור את התיאור והתמונה המקדימה. לדוגמה, בפייסבוק הפורמט נקרא “Open Graph” ואפשר לשלוט בו דרך הקוד של העמוד או מערכת ניהול התוכן (באמצעות תוסף מתאים).

פרורי לחם

פרורי לחם (Breadcrumbs) נועדו לסמן למשתמש היכן הוא נמצא באתר, והם חשובים במיוחד אם יש אפשרות לנווט בכמה דרכים לאתר על מנת להגיע לאותם עמודים. בעזרת פירורי הלחם, הגולש יכול לנווט לחלק הקודם בהיררכיה אפילו אם הוא הגיע מגוגל. גוגל עצמו מציג את הנתיב הרלוונטי על פי פירורי הלחם, מה שגם הופך את הקישור מגוגל ליותר אינפורמטיבי מבחינת הגולש.

zap

זכויות יוצרים: זאפ השוואת מחירים

ניווט ותפריטים

למרות שפירורי הלחם עוזרים לגולשים לנווט באתר, רוב הגולשים משתמשים גם בתפריטים בשביל לנווט באתר. לכן, התפריטים חייבים להיות ברורים ומדויקים. אם לגולש לא ברור מה לאן כל פריט בתפריט מפנה, הוא גם לא ייכנס לעמוד.

בשביל לא ליצור תפריטים עמוסים מדי, אפשר להשתמש בתפריטים צדדים או לספק קישורים מהירים. יש עדיין אתרים שמשתמשים בתפריטים נפתחים, אבל אלו יכולים להיות בעייתיים בניידים וגם אצל משתמשים עם מגבלות פיזיות.

אחת הדרכים של גוגל להסיק מהו הקשר בין העמודים השונים ומיהם היותר חשובים היא דרך התפריטים. בעזרת סריקה של התפריטים הוא יכול להציג עמודים קשורים או קישורים מתחת לעמוד הבית כאשר האתר מופיע בתוצאות הראשונות.

seo

 

אופטימיזציה לקוד

קוד מורכב או מבולבל מדי משפיע לרעה לא רק על מהירות עליית האתר או התאמה שלו לדפדפנים שונים, אלא לפעמיים מקשה על גוגל לקרוא את האתר כמו שצריך. אם הקוד מפריע לגוגל לקרוא את התוכן של האתר,  הוא כנראה לא יציב אותו במקום גבוה במיוחד בתוצאות.

אחד המקומות בהם אפשר להתחיל הוא לבדוק את ההתאמה של הקוד של העמוד לתקנים של W3C. אין כמעט עמודים שמגיעים ל-100% התאמה, אבל צריך לשאוף להגיע כמה שיותר קרוב. לאחר מכן אפשר לבדוק את הקוד עם אותם הכלים של גוגל שהזכרנו.

ועוד מילה אחת על קיצורי דרך

למרות שקל מאוד להתפתות להתקין תוסף לקידום אתרים, רוב התוספים לא מטפלים בכל האספקטים שהזכרנו פה ויש דברים שהם לא יכולים לעשות בצורה אוטומטית כמו למשל הוספת תגי ALT לתמונות. בעיקרון, ככל שמתחילים לטיפול באופטימיזציה לגוגל בשלב מוקדם יותר, כך קל ומהר יותר לעשות זאת.